شناسایی، جذب و ساماندهی ۶ هزار کودک کار و خیابان در کشور/ فعال‌سازی کد یونیک در ۱۲ استان

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از شناسایی، جذب و ساماندهی ۶ هزار کودک کار و خیابان در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «محمدرضا حیدرهایی» سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی و سرپرست مرکز فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳ درباره طرح جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان، گفت: سازمان بهزیستی به عنوان سازمان حمایتی در حوزه کودکان کار و خیابان اقدام به ساماندهی این کودکان می‌کند. یک سری از مراکز آموزشی حمایتی ما وظیفه دارند کودکان را در خیابان شناسایی، جذب و هدایت کنند به مراکز روزانه و برای آن‌ها پرونده شخصیت، روانشناسی و مددکاری برای هر کودک تشکیل دهند.

وی با اشاره به آخرین آمار کودکان کار و خیابان ادامه داد: ۶ هزار کودک کار و خیابان در کشور شناسایی شده‌اند و برای همه این کودکان پرونده تشکیل شده است و اقدامات مددکاری و روانشناسی را برای این کودکان و خانواده‌هایشان انجام می‌دهیم.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: در کل کشور نزدیک به ۸۰ درصد و در تهران نزدیک به ۷۳ درصد از کودکان کار و خیابان شناسایی شده از اتباع سایر کشورها هستند. یک سری از کمک‌های ما که شامل کمک‌های مالی هم می‌شود صرفا برای خانواده‌هایی است که دارای اوراق هویتی و اجازه اقامت در کشور هستند، اما کودکان و خانواده‌هایشان که اجازه اقامت در کشور ندارند خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای برای آن‌ها برای آن‌ها انجام می‌شود و قانون‌گذار اجازه پرداخت مستقیم کمک‌های مالی را به این خانواده‌ها به ما نداده است.

حیدرهایی درباره اقدامات انجام شده برای کودکان کاری که شناسایی می‌شوند، خاطرنشان کرد: مهمترین هدف ما کاهش ساعات حضور کودک در خیابان است دوستان ما که در ۶۲ الی ۶۳ مرکز حمایتی فعالیت می‌کنند وضعیت کودکان را از نظر تحصیل بررسی می‌کنند و مشخص می‌کنند که کودک متناسب با سنش از تحصیل بازمانده است یا خیر، اگر کودک متناسب با سنش تحصیل کرده اما الان بنا به شرایطی از تحصیل بازمانده است امکان بازگشت به تحصیل را با رایزنی با آموزش و پرورش برای کودک فراهم می‌کنند.

وی، ادامه داد: اگر کودک از اتباع باشد و اگر امکان حضور در مدرسه را داشته باشد آن امکان را فراهم می‌کنیم. اما اگر امکان حضور در مدرسه را نداشته باشد در همان مراکز حمایتی کلاس‌های آموزشی را برای این کودکان برقرار کرده و در پایان سال از این کودکان امتحان اخذ می‌شود و گواهی پایان دوره را دریافت می‌کنند. این اقدام برای کودکانی که به صورت غیرمجاز در کشور حضور دارند هم انجام می‌شود و امکان تحصیل برای این کودکان نیز در این مراکز فراهم است.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که حمایت‌ها از کودک و خانواده تا چه زمانی ادامه دارد، تصریح کرد: هدف اصلی ما توانمندسازی خانواده است یکی از وظایف این مراکز حمایتی نیز بازدید از منزل و بررسی وضعیت خانواده است. بعد از تهیه گزارش مددکاری همکاران ما در این مرکز پیشنهاد مددکاری مناسب در جهت توانمندسازی خانواده ارائه می‌دهند. به طور مثال مددکار بعد از بازدید از منزل کودک پیشنهاد می‌دهد که با توجه به اینکه پدر کودک اعتیاد دارد برای ترک به مراکز ترک اعتیاد ارجاع داده شود و چنانچه برای مادر بعد از آموزش یک چرخ خیاطی تهیه شود مادر می‌تواند کار کرده و هزینه و امورات خانواده را تامین کند و از این طریق خانواده از طریق همین کمکی به آن‌ها صورت می‌گیرد توانمندشده و از حضور کودک در خیابان جلوگیری می‌شود.

حیدرهایی در پاسخ به این سوال که اگر کودک بعد از شناسایی، جذب و توانمندسازی خانواده دوباره به خیابان بازگردد چه اقدامی از سوی بهزیستی برای برخورد با خانواده‌ها صورت می‌گیرد؟، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ طرحی را به صورت پایلوت در حال اجرا داریم. در این طرح با عنوان اقدام و عمل در کشور این طرح در ۱۲ استان به صورت پایلوت در حال انجام است. در این طرح مراکزی که طرف قرارداد با ما هستند به دستگاه ثبت اطلاعات کودکان از طریق اسکن عنبیه مجهز شده‌اند یعنی اطلاعات کودکان از طریق اسکن عنبیه ثبت شده و یک کد یونیک به این کودکان داده می‌شود و هر بار که این کودک در هر نقطه‌ای از کشور شناسایی و جذب شود و اسکن عنبیه برای او انجام شود در بانک اطلاعاتی ما مشخص می‌شود که این کودک قبلا هم شناسایی شده است یا خیر.

وی، ادامه داد: ما این طرح را در سال ۱۴۰۰ در ۱۲ استان انجام دادیم و ۱۲ دستگاه اسکن عنبیه برای این استان‌ها تهیه کردیم انشالله تا قبل از پایان پاییز با حمایتی که سازمان مدیریت برنامه از ما دارد و تامین اعتبار لازم تمام مراکز ما در سراسر کشور به دستگاه ثبت اطلاعات از طریق اسکن عنبیه مجهز می‌شوند. وقتی یکبار اطلاعات کودکان از این طریق ثبت شود ما می‌توانیم برای هر کودک یک پرونده تشکیل دهیم و اقدامات حمایتی‌مان را برای کودک انجام دهیم، اما اگر این کودک دو یا سه بار شناسایی شود و مشخص شود که اطلاعات او در سامانه‌های ما موجود است از طریق مرجع قضایی برای اخطار به خانواده اقدام می‌کنیم. اگر بعد از اخطار خانواده باز هم برای حضور کودک در خیابان اصرار داشت برای سلب حضانت کودک از خانواده اقدام می‌کنیم.

کد خبر 66704

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =