دلایل افزایش کودکان خیابانی و مقاومت آموزش و پرورش در ثبت‌نام اتباع

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به کمبود مراکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده در کشور گفت: با وجود ارائه دستور مبنی بر ثبت‌نام مدارس از کودکان مهاجرِ بدون برگه هویتی، اما سیستم آموزش و پرورش همچنان مقاومت می‌کند.

وضعیت سیاسی کشور افغانستان و مشکلات اقتصادی کشورمان منجر به افزایش کودکان کار و خیابانی در کشور شده است. همزمانی این پدیده با رشد ناچیز بودجه‌های حمایتی از این کودکان، نگرانی‌هایی را به همراه داشته است به ویژه اینکه به بهانه تحریم‌ها حمایت‌های بین‌المللی که باید از ایران بابت کمک به پناهجویان افغانستان پرداخت شود، عملاً محقق نشده است. در ادامه به انگیزه هفته کودک، مصاحبه خبرنگار ایکنا با «محمدرضا حیدرهایی» سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، حول موضوع فوق را بخوانید:

وی با تأکید بر اینکه بهزیستی در حوزه ساماندهی کودکان کار مسئولیت دارد، گفت: هر روز تعداد کودکان کار ورودی از افغانستان به ایران در حال افزایش است. بسیاری از این کودکان و خانواده‌های آنها از سواد کافی برخوردار نیستند و مجبورند همه اعضای خانواده به خصوص کودکان کار کنند و به دلیل اینکه مردم میل بیشتری برای کمک به کودکان دارند شاهد حضور تعداد زیادی از کودکان اتباع در خیابان‌ها هستیم.

هشدارهای بهزیستی درباره افزایش کودکان کار

حیدرهایی اعلام کرد: حدود ۸۰ درصد کودکان کار خیابان‌ در کشور و حدود ۷۳ درصد از کودکان کار در شهر تهران را کودکان اتباع تشکیل می‌دهند. بهزیستی طی چند سال گذشته به صورت مرتب به دستگاه‌های نظارتی اعلام کرده است که حضور کودکان کار در کشور رقم روبه رشدی دارد و باید برای این مسئله فکری کرد.

وی با اشاره به اینکه بودجه بهزیستی برای ساماندهی این کودکان چندان رشدی نداشته است، گفت: بودجه‌ مختص ساماندهی کودکان کار در مقایسه با بودجه سال‌های قبل، صرفاً رشد معمول سالیانه را داشته و رشد چندانی نداشته است در حالی که اکنون ما با همان بودجه به یک و نیم برابر کودکان کار سال‌ ۱۴۰۰ و دو برابر کودکان کار ۱۳۹۹ خدمت می‌دهیم و خدمت ما متوقف نشده است.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی درباره تعداد کودکان کار خیابان در کشور گفت: آماری که ما از کودکان کار داریم از سوی مراکز حمایتی تحت نظارت بهزیستی ارائه شده است. البته این مسئله را باید در نظر داشت که سازمان بهزیستی مسئله حمایت و ساماندهی کودکان کار را برون‌سپاری و به مراکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده واگذار کرده است و خود بر عملکرد این مراکز نظارت دارد و از آنجایی که آمار این کودکان ضد و نقیض بود و بسیاری از این کودکان چون برگه هویتی نداشتند و مدام در شهرهای مختلف تردد می‌کردند قابل شناسایی و حمایت نبودند، از سال گذشته ثبت مشخصات کودکان کار از طریق اسکن عنبیه آغاز شده است.

وی اعلام کرد:  در ۱۲ استان دستگاه اسکن عنبیه وجود دارد و تا پایان پاییز نیز تمام استان‌ها به این دستگاه مجهز خواهند شد.

حیدرهایی افزود: در حال حاضر شش هزار کودک کار خیابان در کشور شناسایی شده‌ است، ولی مطمئناً این آمار باید به‌روزرسانی شده و خطاهای آن گرفته شود و امیدواریم تا پایان پائیز بتوانیم آمار دقیق‌تری اعلام کنیم.  

وی در پاسخ به این سؤال که به چه تعداد از این کودکان امکانات ارائه خدمات را دارید؟ گفت: در حال حاضر در مرکز استان‌ها، مراکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده را داریم این در حالی است که در برخی از استان‌ها تعداد کودکان کار در مراکز استان کمتر از شهرستان‌ها است، اما متأسفانه به دلیل کمبود منابع اعتباری صرفاً در مراکز استان‌ها این مراکز حمایتی را داریم.

۵۲ مرکز ارائه خدمات برای ۶ هزار کودک کار

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: اکنون در تهران ۲۰ مرکز و در کل کشور ۵۲ مرکز فعال داریم، اما می‌دانیم که این تعداد مراکز کم است.

حیدرهایی از تمام کسانی که علاقه‌مند به راه‌اندازی مراکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده هستند دعوت کرد با مراجعه به بهزیستی درخواست راه‌اندازی این مراکز را ارائه کنند و افزود: اگر کارگروه اجتماعی استانداری هر استان تأیید کند که آن شهرستان نیاز به تأسیس مراکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده را دارد، بهزیستی نیز از تأسیس این مراکز حمایت خواهد کرد.  

وی در پاسخ به این سؤال که تهران به چند مرکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده نیاز دارد؟ گفت: اگر حداقل ۱۰ مرکز دیگر در تهران راه‌اندازی شود می‌توانیم به تعداد بیشتری از این کودکان خدمات ارائه کنیم.

حیدرهایی در خصوص تداوم مشکل تحصیل کودکان کار گفت: با وجود دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کودکان مهاجر حتی اگر برگه هویتی هم نداشته باشند، می‌توانند تحصیل کنند، اما سیستم آموزش و پرورش در مورد ثبت‌نام این کودکان در مدارس مقاومت می‌کند. ما در برخی مراکز آموزشی حمایتی که تعداد کودکان اتباع فاقد مدارک هویتی بیشتر هستند از ظرفیت خیرین استفاده کردیم تا آموزش‌های تحصیلی را در این مراکز برقرار کنیم و با آموزش و پرورش نیز هماهنگ شده تا با برپایی امتحانات، گواهی تحصیلی ارائه دهند، چون مهم‌ترین مسئله کودکان، بازماندگی از تحصیل است.

وی همچنین اعلام کرد: اکنون ۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که اکثراً اتباع هستند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که حدود ۲۰ هزار نفر از این افراد معلولیت خیلی شدید و ۱۲ هزار نفر معلولیت شدید دارند و فقط ۵۰۰ نفر به دلیل مسائل مرتبط به حوزه اجتماعی محروم از تحصیل هستند که دستور دادیم از استان‌ها استعلام شود که چرا این کودکان محروم از تحصیل هستند؟

حیدرهایی از مردم درخواست کرد تا در صورت مواجهه با کودک بازمانده از تحصیل به شماره اورژانس اجتماعی بهزیستی (۱۲۳) تماس بگیرند تا امکان تحصیل این کودکان فراهم شود.

کد خبر 66634

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =