کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی و محبت و تفاهم بزرگ شود

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همزمان با گرامیداشت هفته کودک، گفت: یادآوری روز کودک فرصت مغتنمی است که همگان به وظایف خویش دربارۀ کودکان بیندیشند و برای ارتقاء وضعیت آنان در ابعاد مختلف همفکری و تلاش کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «محمد نصیری» معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همزمان با گرامیداشت هفته کودک، عنوان کرد: یکی از دگرگونی‌های ‌نیک در تعلیم و تربیت، توجه به اهمیت دوران کودکی است که شخصیت انسان در آن پی‌ریزی می‌شود. بسیاری از نابسامانی‌های روانی و اخلاقی انسان، از تربیت نادرست در دوران کودکی سرچشمه می‌گیرد و متاسفانه به همین دلیل کودکان آسیب‌پذیرترین گروه جامعه انسانی هم هستند و نخستین افرادی هستند که در معرض فشارها و مشکلات ناشی از زندگی بزرگترها قرار می‌گیرند و آن را تحمل می‌کنند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: امروزه میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به خاطر بی‌سرپرستی، آوارگی‌های ناشی از جنگ و بلاهای طبیعی، تغذیه نامناسب، آلودگی به انواع بیماری‌های خطرناک، اعتیاد والدین و مشکلات ناشی از طلاق و ... در شرایط دشواری به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه دوران کودکی در برابر دوره‌های دیگر زندگی، نقش زیربنایی دارد، تصریح کرد: بسیاری از نگرش‌ها و ارزش‌ها و نیز عادت‌ها و ویژگی‌هایی که در دوران کودکی در وجود کودک شکل می‌گیرد، در تمام مراحل زندگی باقی می‌ماند و بر آینده شخص اثر می‌گذارد. حضرت علی علیه‌السلام خطاب به فرزندش می‌فرماید: «بی‌تردید دل کودک، چون زمینی کشت نشده و آماده پذیرش هر بذری است که در آن افکنده شود. پس به تربیت تو شتافتم، پیش از آنکه دلت سخت شود و خاطرت به چیزی اشتغال یابد».

نصیری، ادامه داد: بنابراین نباید از نیازهای آنها به سادگی عبور کرد. روزی که برای تجلیل و گرامیداشت کودکان به طور رسمی، معرفی شده روز ملی کودک نام دارد که در کشورهای بسیاری با تاریخ‌های مختلف جشن گرفته می‌شود در ایران به این مناسبت یک هفته را به هفته ملی کودکان تخصیص می‌دهند که این روز بزرگ انگیزه‌ای برای توجه و اهمیت به حقوق کودکان محسوب می‌شود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مقدمه کنوانسیون حقوق کودک مبنی بر اینکه کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی و محبت و تفاهم بزرگ شود، تصریح کرد: با این شعار باید به این عضو توجه ویژه کرد، عضوی که اگر چه امروز کودک است و معصوم، اما فردا بزرگ است و مسئول و تربیت‌کننده نسلی جدید. ای در حالی است که رهبر معظم انقلاب کودک را ذخیره ارزشمند جامعه معرفی می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول کودکی که امروز ریشه خانوادگی اصیل دارد بین دو تضاد گرفتار است، یکسو، ته‌مانده ارزش‌های نیک قدیمی و از سوی دیگر گرایش‌های مد امروزی، گرایش‌های تمدن ماشینی شدن. وی نمی‌داند چه کند، ما باید حامی‌اش باشیم، وی چون موم در دست ماست، خمیر وجودش با ما شکل می‌گیرد بیائید او را همراه با اصول صحیح دینی و عرفی تربیت کنیم و چگونه زندگی کردن را به او بیاموزیم. چنانچه از امام سجاد(ع) روایت شده‌ است: «و اما حق فرزند تو این است که بدانی او از تو و پیوسته به تو در خیر و شر امر دنیاست و تو مسئول او از لحاظ نیک ادب کردن و راهنمایی به پروردگارش و کمک به طاعت او هستی. پس عمل تو درباره او، عمل کسی باشد که می‌داند در احسان به او پاداش و در مسامحه و بدی نسبت به او کیفر می‌بیند.».

نصیری، ادامه داد: یادآوری روز کودک فرصت مغتنمی است که همگان به وظایف خویش دربارۀ کودکان بیندیشند و برای ارتقاء وضعیت آنان در ابعاد مختلف همفکری و تلاش کنند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان با بیان اینکه در سال‌های اخیر وضعیت کودکان ایران در زمینه‌های مختلف رشد چشمگیری داشته‌ است، یادآور شد: کاهش نرخ مرگ‌ومیر کودکان، ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه در تمام نقاط کشور، ریشه‌کنی فلج اطفال، گسترش سطح آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی، افزایش نرخ ثبت موالید، تخصصی شدن فرآیند دادرسی اطفال و نوجوانان، اهتمام دولت برای کاهش سوءتغذیه کودکان، یکپارچه‌سازی کودکان دارای معلولیت با کودکان سالم، غربالگری رشد کودکان، و موارد متعدد دیگر همگی موید بهبود شرایط کودکان در ایران است.

کد خبر 66576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =