پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی ناشنوایان

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیامی به مناسبت روز جهانی ناشنوایان گفت: در تمامی قوانین مرتبط با حقوق افراد دارای معلولیت از جمله قانون حمایت از حقوق معلولان و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت صراحتا بر نقش دولت ها در فراگیرسازی امکانات جامعه برای افراد معلول، از جمله گروه های ناشنوا و کم شنوا تاکید شده و دولت سیزدهم نیز در چارچوب سیاست ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش می نماید تا با الهام گرفتن از این قوانین، ظرفیت های موجود راجهت  بهبود کمی و کیفی خدمات مورد نیاز افراد دارای آسیب های شنوایی را بیش از پیش بکار گیرد که در همین راستا اقدامات مختلفی از سوی سازمان بهزیستی صورت گرفته که توسعه خدمات توانبخشی در کلینیک های تخصصی, ارائه خدمات توانپزشکی، آموزش مترجمین زبان اشاره در سراسر کشور و آموزش مهارت های زندگی روزمره به ویژه شیوه های ارتباط تلفیقی (لب خوانی و زبان اشاره)، حمایت از برنامه های حرفه آموزی و اشتغال ناشنوایان را می توان از جمله این فعالیت ها برشمرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، متن این پیام به شرح ذیل است، 

 بسمه تعالی

به نام پروردگارهستی که وجود بشر را با اندیشه آمیخت  تا زیبایی های زندگی را با نگاهی ژرف دریابد و مشعل امید را در مسیر بهتر زیستن برافروزد ؛ انگیزه ای که برای سرودن پیام آن به جای زبان از دستان گویا استفاده می شود. اینجاست که ناشنوایی نقطه پایان زندگی نیست بلکه نقطه عطفی است در پیوند هر چه بیشتر با جلوه های تابناک حیات.

هشتم مهر ماه مصادف با ۳۰ سپتامبر ، روز جهانی ناشنوایان است؛ روزی که به شعار " پیش به سوی جوامعی با مشارکت همه " مزین گردیده است تا پیام برابری و مشارکت اجتماعی را گوش جهانیان برسانیم تا بشنویم آنچه را که به گوش جان باید شنید و این چیزی نیست جز اجرای قوانین حمایتی مرتبط با افراد دارای معلولیت  و برابر سازی فرصت های شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا .

در تمامی قوانین مرتبط با حقوق افراد دارای معلولیت از جمله قانون حمایت از حقوق معلولان و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت صراحتا بر نقش دولت ها در فراگیرسازی امکانات جامعه برای افراد معلول, از جمله گروه های ناشنوا و کم شنوا تاکید گردیده است. دولت سیزدهم نیز در چارچوب سیاست ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش می نماید تا با الهام گرفتن از این قوانین, ظرفیت های موجود راجهت  بهبود کمی و کیفی خدمات مورد نیاز افراد دارای آسیب های شنوایی را بیش از پیش بکار گیرد. در همین راستا اقدامات مختلفی از سوی سازمان بهزیستی صورت گرفته که توسعه خدمات توانبخشی در کلینیک های تخصصی, ارائه خدمات توانپزشکی, آموزش مترجمین زبان اشاره در سراسر کشور و آموزش مهارت های زندگی روزمره به ویژه شیوه های ارتباط تلفیقی (لب خوانی و زبان اشاره), حمایت از برنامه های حرفه آموزی و اشتغال ناشنوایان را می توان از جمله این فعالیت ها برشمرد.

جای تردید نیست که فراگیر سازی خدمات مورد نیاز افراد ناشنوا و کم شنوا و پیشرفت در مسیر ساختن جامعه ای برای همه ، جامعه ای که حضور فعالانه ناشنوایان در تمامی عرصه های آن نمود می بابد ، مستلزم همیاری تمامی بخشها اعم از نهاد های قانون گزار و دستگاه های اجرایی است که امید است در راستای اهداف متعالی دولت سیزدهم شاهد تحقق آن باشیم .

 علی محمد قادری

 معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور

کد خبر 66087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =