در رسانه | ۴۶۵ هزار کودک خراسان رضوی زیر پوشش غربالگری تنبلی چشم هستند

مشهد- ایرنا- معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: پوشش ۴۶۵ هزار کودک ۳ تا ۶ سال استان در طرح غربالگری تنبلی چشم (غربالگری آمبلیوپی) هدف‌گذاری شده است.

غلامحسین دلبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: در قالب اجرای این طرح که از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است تاکنون بیش از ۴۸ هزار کودک زیر پوشش معاینات مربوطه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۶۵۰ پایگاه در استان برپا شده است که یک‌سوم این شمار در روستاها مستقر است.

معاون بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: امسال پوشش ۴۵۶ هزار کودک در سنین ۳ تا ۶ سال در این طرح هدف گذاری شده که خوشبختانه روند انجام طرح مطلوب و تحقق هدف میسر است.

دلبری بیان کرد: سال گذشته حدود ۱۷۵ هزار کودک در استان زیر پوشش طرح آمبلیوپی قرار گرفتند که ۲ هزار و ۹۰۹ نفر از این تعداد دارای اختلال بینایی بودند و تعداد ۹۴۳ کودک دچار تنبلی چشم شناسایی شدند.

وی در ادامه گفت: در ۲۰ سال گذشته در خراسان رضوی بیش از ۵ میلیون کودک مورد معاینه تنبلی چشم و اختلالات بینایی قرار گرفته و بیش از هزار کودک از معلولیت بینایی نجات یافته‌اند.

تنبلی چشم یا امبلیوپی، بیماری مربوط به چشم است و حدود ۳ درصد از افراد ممکن است به آن دچار شوند. این عیب در زمان کودکی بروز می‌کند و چشم در دوره کودکی دید طبیعی ندارد، که می‌تواند به علت‌های مختلف مثل عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم) یا انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم) یا عدم شفافیت مسیر (آب مروارید، کدورت قرنیه، افتادگی پلک) بروز کند.

در هر صورت این اشکال معمولاً در یکی از چشم‌ها پیش می‌آید و چون مغز همواره بهترین تصویر را انتخاب می‌کند، تصویر چشم سالم را انتخاب کرده و از آن استفاده می‌نماید و این باعث می‌شود که چشم بیمار و یا تنبل غیرقابل استفاده بماند و به مرور چون از آن استفاده نمی‌شود دیدش بدتر و بدتر شود تا جایی‌که شاید موجب کوری چشم بیمار شود.

برای همین به این حالت تنبلی چشم می‌گویند و چون بدن کودکان خاصیت ترمیم‌پذیری بالایی نسبت به بزرگسالان دارد، باید این عارضه خیلی زود در سنین قبل از دبستان تشخیص داده شود تا به اصلاح آن اقدام کنند که معمولا نتایج بسیار خوب و سریعی به‌دست می‌آید.

کد خبر 65316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد