در رسانه | تشریح خدمات ارائه شده به افراد جامعه هدف، در حوزه توانبخشی بهزیستی هرمزگان

مدیر کل بهزیستی هرمزگان در ششمین روز از هفته دولت ، در خصوص خدمات بهزیستی استان به افراد دارای معلولیت در بخش های مختلف حمایتی، توانمندسازی، تحصیلی و .... توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، سامیه جهانشاهی مدیر کل بهزیستی هرمزگان در ششمین روز از هفته دولت، در خصوص خدمات بهزیستی استان به افراد دارای معلولیت در بخش های مختلف حمایتی، توانمندسازی، تحصیلی، مناسب سازی، تأمین مسکن و .... توضیحاتی ارائه داد.

وی با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و ابراز امیدواری جهت فراهم کردن شرایطی که افراد دارای معلولیت بتوانند زندگی مستقل و دارای منزلت اجتماعی در جامعه و خانواده داشته باشند، اظهار داشت: در سطح استان تعداد 36 هزار و 623 نفر افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان هستند.

جهانشاهی اظهار داشت: ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی و مراقبتی به افراد دارای معلولیت در مراکز روزانه و شبانه روزی غیردولتی از جمله برنامه های بهزیستی برای افراد جامعه هدف است که در حال حاضر 27 مرکز در زمینه ارائه خدمات تخصصی آموزشی، توانبخشی و همچنین مراقبتی در سطح استان فعالیت دارند که متناسب با فعالیت های هر مرکز در بخش روزانه و یا شبانه روزی به ارائه خدماتی چون گفتار درمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، روانشناسی، مهارت های زندگی و خدماتی مانند پزشکی و پیراپزشکی، روانشناختی، گفتار درمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، خدمات مددکاری و مراقبتی در بخش  شبانه روزی  می پردازند.

جهانشاهی افزود: تعداد 482 نفر معلول ذهنی، سالمند و بیمار روانی مزمن در جنسیت زن و مرد در  14مرکز شبانه روزی و تعداد 744 نفر از افراد دارای معلولیت در 13 مرکز روزانه آموزشی توانبخشی از خدمات مذکور بهره مند هستند.

وی در موضوع توانمندسازی مددجویان ، افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها بیان داشت: از ابتدای اجرای نهضت تامین مسکن مددجویان تاکنون دوهزار و 267 واحد مسکونی با همکاری با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،قرارگاه خاتم الانبیاء، محرومیت زدائی نیروی زمینی سپاه، بنیاد مستضعفان، انجمن خیران مسکن ساز، ستاد اجرائی فرمان امام (ره)، صندوق توسعه ملی و بسیج سازندگی برای خانوارهای تحت پوشش احداث و واگذار شده است که این رقم در سال گذشته 311 واحد مسکونی بوده است.

جهانشاهی تصریح کرد: در سال گذشته برای 807 نفر از افراد دارای معلولیت مبلغ 242 میلیارد و 319 میلیون ریال کمک هزینه بلاعوض تامین مسکن پرداخت گردیده است.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان تعداد اشتغال ایجاد شده را در سال گذشته و تا پایان مرداد ماه سال جاری 745 مورد عنوان کرد و اذعان داشت: برای 163نفر از افراد دارای معلولیت که در مراکز غیردولتی و کارگاه ها مشغول هستند حق بیمه سهم کارفرمایی و خویش فرمایی به مبلغ 12میلیارد و 30 میلیون ریال از سوی سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

وی در ادامه به پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای 554 دانشجوی تحت پوشش شهریه پرداخت می شود. مطابق قانون برای معلولین متوسط، شدید و خیلی شدید که در دهک درآمدی یک تا هفت هستند، شهریه به صورت کامل پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه 482 سالمند، معلول ذهنی و بیماران روانی و مزمن شرایط حضور در خانواده را ندارند و در 14مرکز شبانه روزی نگهداری می شوند، گفت: برای هر کدام از این افراد ماهیانه بین یک میلیون و 800 تا دومیلیون و 400 تومان به صورت یارانه به مراکز نگهداری پرداخت می شود و همین طور برای اینکه به نگهداری افراد درون خانواده توجه شود پرداخت حق پرستاری و توانبخشی این افراد از سوی سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است.

جهانشاهی در پایان اذعان داشت: در حال حاضر برای 546 معلول دارای ضایعه نخاعی تا یک میلیون تومان ماهیانه برای کمک هزینه حق مددکاری و پرستاری کمک می شود و برای 670 خانوار دارای معلولیت شدید و غیر شدید که ضایعه نخاعی نیستند نیز این کمک هزینه در نظر گرفته شده است.

کد خبر 64664

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد