ایجاد اشتغال برای۳۰۰۰ زن سرپرست خانوار با همکاری بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

در راستای اجرای ماده ۵۷ قانون احکام دائمی، سیاستهای کلی تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری در فروردین ۱۴۰۱ و اصول ۳ ،۲۱ و ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه های اشتغالزایی و توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها در جهت کاهش فقر مطلق و ایجاد اشتغال پایدار به منظور افزایش و توسعه ظرفیت اشتغال؛ تفاهم نامه ای فی مابین سازمان بهزیستی کشور و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) امضا شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛محمد نصیری معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت:همکاری مشترک در خصوص اجرای طرح های اشتغال زایی اعم از مشاغل خانگی ، کسب و کارهای خانوادگی و خرد کارگاهی یا گروهی در حوزه خانوارهای زن سرپرست و اعضای خانواده آنها ، هم افزایی و همکاری در اجرای برنامه های مشترک با تاکید بر برنامه های ایجاد شغل و تثبیت آن با اولویت رسته های کسب وکار مطالعه شده و اولویت دار و همچنین شناسایی رسته های منتخب اولویت دار با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش و ظرفیت اشتغالزایی ،مشارکت و همکاری در اجرا و ارتقای برنامه های اشتغال زایی سازمان و بنیاد و همکاری در زمینه تبادل داده ها و اطلاعات  اجرای برنامه های تجاری سازی و اشتغال و .... از اهم محورهای همکاری این تفاهم نامه است.

وی افزود: همچنین سازمان بهزیستی متعهد شده است متقاضیان واجد شرایط را از بین مددجویان سازمان جهت انجام فرایند اهلیت سنجی متقاضیان به بنیاد معرفی کند.تأمین مالی بالعوض طرح های اشتغال زایی اعم از مشاغل خانگی ، کسب و کار خانوادگی و طرح های خرد کارگاهی به خدمت گیرندگان تحت پوشش سازمان که اهلیت سنجی آنها توسط بنیاد انجام شده(در چارچوب شرایط این تفاهم نامه و ضوابط جاری سازمان و دستورالعمل های تفاهم نامه)؛پرداخت هزینه های تسهیلگری توسط سازمان ،پایش و نظارت بر اجرای طرحها از طریق نظارتهای میدانی و رصد مستمر وضعیت اشتغال افراد اهلیت سنجی شده با همکاری مشترک بنیاد، ایجاد دسترسی به سامانه های اطلاعاتی به منظور پایش متقاضیان و... نیز از تعهدات سازمان بهزیستی در این تفاهم نامه است.

نصیری بهرمندی از شبکه مجریان و تسهیلگران بنیاد در راستای اجرای تفاهم نامه ،پیگیری امور متقاضیان در خصوص اجرای طرح ها -نظارت مرحله ای به مدت ۲۰ ماه از زمان شروع طرح تا پایداری اشتغال،انجام فرایند اهلیت سنجی اعم از بررسی افراد معرفی شده از سوی سازمان، تایید و انتخاب و معرفی متقاضیان جهت برخورداری از تسهیلات سازمان به همراه نحوه آزاد سازی تسهیلات طبق الگوهای بنیاد برکت،نظارت در تمامی مراحل واگذاری، اجرا و تحویل طرحهای اشتغال زایی و ارایه گزارشهای منظم به سازمان و... را نیز از تعهدات بنیاد برکت برشمرد.

وی افزود:همچنین کمیته ای متشکل از نمایندگان دو طرف این تفاهم نامه وظیفه نظارت و ارزیابی را بر عهده دارد که نظارت بر اجرای صحیح مفاد تفاهم نامه،بررسی گزارش های واصله و میزان دسترسی به اهداف پیش بینی شده، تهیه گزارش نتایج و بازبینی و پایش طرح ها جهت رفع ایرادات و افزایش اثربخشی را بر عهده دارد. رصد اشتغال و کسب و کار ایجادی و تثبیتی حاصل از اجرای تفاهمنامه هر۶ ماه یکبار و تهیه گزارش عملکرد مربوطه توسط کمیته های متناظر استانی انجام می شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور؛عضو ناظر سازمان در این تفاهم نامه را «مدیر کل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان» در ستاد بهزیستی کشور و مدیران کل استانی در سطح استانها معرفی کرد و گفت: همــکاری و نظارت اجرایی حوزه اشتغال سازمان در همه مراحل الزامی است.همچنین عضو ناظر بنیاد، معاونت توسعه اشتغال اجتماع محور در ستاد بنیاد و مجریان استانی در سطح استان ها هستند.

کد خبر 64654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =