چرا تمایل خانواده‌های متقاضی «فرزندخواندگی» برای سرپرستی نوجوانان کم است؟

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تمایل خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، برای فرزندخواندگی نوجوانانِ فاقد سرپرست موثر بسیار اندک است، گفت: اولویت سازمان این است که به طور کلی کودکان و نوجوانان در مراکز بهزیستی نمانند و وارد خانواده جایگزین شوند، اما اگر به هر صورت این امکان فراهم نبود تلاش می‌شود که از ۱۵ سالگی مراحل مهارت‌آموزی به این نوجوانان در کنار تحصیل به طور جدی دنبال شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «سعید بابایی» مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، درخصوص وضعیت خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگیِ نوجوانان بیان کرد: تمایل خانواده‌ها برای سرپرستی نوجوانان فاقد سرپرست موثر بسیار اندک است؛ البته این موضوع مسئه‌ای طبیعی است. چندین سال است که پس از کارهای فرهنگی فراوان میزان گرایش به پذیرش سرپرستی نوزادان کاهش و در عوض میزان تمایل به پذیرش سرپرستی کودکان ۲ تا ۵ سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: راه زیادی داریم تا خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، نوجوانان را به عنوان فرزندخوانده بپذیرند. البته پذیرش نوجوانان به فرزندخوانده طبیعتا دشوارتر است و نیاز به آمادگی بیشتری به نسبت کودکان دارد.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، افزود: خانواده‌هایی که فرزندان زیستی خود را سرپرستی می‌کنند هنگامی که کودک‌شان به سن نوجوانی می‌رسد با چالش‌هایی روبرو می‌شوند. همین مسئله در حوزه نوجوانان فرزندخوانده نیز مطرح است. البته به نظر خانواده‌هایی که فرزندخواندگی نوجوانان را می‌پذیرند بیش از سایر متقاضیان به فکر فرزندخوانده هستند و صلاح او را بر صلاح خانواده خود ارجحیت داده‌اند.

بابایی در خصوص برنامه‌های حمایتی سازمان بهزیستی از نوجوانان فاقد سرپرست موثر بیان کرد: اولویت سازمان این است که به طور کلی کودکان و نوجوانان در مراکز بهزیستی نمانند و وارد خانواده جایگزین شوند، اما اگر به هر صورت این امکان فراهم نبود تلاش می‌شود که از ۱۵ سالگی مراحل مهارت‌آموزی به این نوجوانان در کنار تحصیل به طور جدی دنبال شود.

وی، خاطرنشان کرد: در زندگی مستقل مبلغی برای حمایت از آغاز زندگی مستقل در اختیار این جوانان قرار می‌گیرد و کمک‌های مشاوره‌ای از طریق موسسه‌ای که در آن بوده‌اند و همچنین مددکاران سازمان بهزیستی ارائه می‌شود. البته این میزان حمایت در استان‌های مختلف متفاوت است و معمولا در شهرهای کوچک حمایت بیشتری از این جوانان صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور این را هم گفت که علاوه بر فعالیت‌هایی که شرکای اجتماعی سازمان طی سال‌های گذشته برای این نوجوانان تدارک دیده بوده‌اند، برنامه جامعی نیز جهت بهبود این شرایط و تمرکز آن آماده شده که از امسال اجرا می‌شود.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین نکات در این حوزه وجود پشتوانه اجتماعی برای این جوانان است؛ در این راستا تلاش شده با کمک خود جوانان مستقل شده در سال‌های گذشته مجامعی حمایتی شکل گیرد تا در کنار هم بتوانند مسائل خود را با حمایت سازمان حل کنند. در حال حاضر یکی از این تشکل‌ها در دست راه‌اندازی است.

بابایی در پاسخ به این که فرزندان سازمان بهزیستی تا چه سنی (دختر و پسر) می‌توانند در مراکز شبه خانواده بمانند؟ اظهار کرد: بنای سازمان بر این است که فرزندان تا زمانی که به استقلال نرسیده‌اند در مراکز از آنها نگهداری شود.

کد خبر 64489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =