در رسانه | بجستان | ۳۷ نفر از مددجویان بهزیستی بجستان تحصیلات دانشگاهی دارند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی بجستان با اعلام اینکه ۳۷ نفر از مددجویان بهزیستی بجستان تحصیلات دانشگاهی دارند، گفت: یکی از ابعاد توانمندسازی مددجویان، تحصیلات دانشگاهی است چرا که با ادامه تحصیلات و به دنبال آن بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس، شرم فرد از حضور در اجتماع کمتر شده و می‌تواند حضور موثری در اجتماع داشته باشد.

مجید ازقندی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: کل هدف بهزیستی بحث توانمندسازی مددجویان است که برای نیل به این هدف ابعاد و مولفه‌های مختلفی دخیل هستند و قطعا یکی از ابعادی که در توانمندسازی افراد به طور مستقیم نقش دارد، تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی است.
ازقندی اظهار کرد: مددجویان بهزیستی به دلیل شرایط خاصی که دارند معمولا از حضور در اجتماع شرم دارند و افراد با ادامه تحصیلات عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و تا حدودی بر این شرم غلبه می‌کنند.
وی افزود: از کل مددجویان شهرستان بجستان حدود ۳۷ نفر تحصیلات دانشگاهی دارند که از این تعداد ۸ نفر فوق دیپلم، ۲۵ نفر لیسانس، ۲ نفر فوق لیسانس، یک نفر دکترا و یک نفر نیز تحصیلات حوزوی دارند.
وی با اشاره به تاثیر مثبت تحصیلات تکمیلی بر زندگی اجتماعی افراد بیان کرد: وقتی فردی برنامه تحصیلات تکمیلی برای خودش دارد و وارد دانشگاه می‌شود، می‌تواند بر احساس شرمی که از حضور در اجتماع دارد تا حدودی غلبه کرده عزت نفس و اعتماد به نفسش بالاتر رفته و وقتی در اجتماع حضور بیشتری داشته باشد، درهای بیشتری از اشتغال، ازدواج و روابط بین فردی برایش گشوده می‌شود که می‌تواند در زندگی فرد بسیار موثر باشد.
مددجویان بهزیستی هم باید بتوانند مانند سایرین در دانشگاه‌ها تحصیل کنند
ازقندی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بهزیستی، بحث یکپارچه‌سازی اجتماعی است و به شدت با ایزوله کردن افراد و جداسازی آنها از سایر افراد مخالفیم و بر همین اساس مددجویان بهزیستی هم باید بتوانند مانند سایرین در دانشگاه‌ها تحصیل کنند.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم که این فرهنگ در جامعه نهادینه شود و مردم بپذیرند که فرد معلول فردی جدای از بقیه افراد جامعه نیست بلکه آنها افرادی هستند مانند بقیه افراد جامعه، اما با نیازهای ویژه و با فراهم کردن امکانات ویژه و زیرساخت‌های لازم، به جای ایزوله کردن افراد، باید شرایط حضور هر چه بیشتر این افراد را در جامعه و از جمله دانشگاه فراهم کنیم.
ازقندی تاکید کرد: در زمینه تحصیلات دانشگاهی نیز هدف ما فراهم کردن زمینه‌ها و بسترهای مناسب برای ورود مددجویان به دانشگاه‌های مختلف و ارائه خدمات در همه‌ دانشگاه‌ها است و نگاه ما این است که این افراد نیز مانند سایرین بتوانند در همه‌ دانشگاه‌ها حضور یابند و در زمینه ادامه تحصیلات فرقی با بقیه نداشته باشند.
رئیس اداره بهزیستی بجستان در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برای ادامه تحصیلات در دانشگاه‌ها برای مددجویان فراهم است، توضیح داد: مناسب‌سازی ادارات، سازمان‌ها و از جمله دانشگاه‌ها موضوعی است که در سطح کشور، استان و شهرستان و با نظارت بهزیستی به آن پرداخته می‌شود و این مکان‌ها بر اساس میزان در دسترس بودن برای افراد معلول و با نیازهای ویژه از همان لحظه‌ای که فرد معلول قصد ورود به این مکان‌ها را دارد، بررسی شده و بر اساس آن امتیاز بندی می‌شوند.
ازقندی خاطرنشان کرد: در قانون حمایت از معلولان هم این موضوع دیده شده و حتی حوزه قضا می‌تواند به طور مستقیم و یا با شکایت معلول و یا شکایت بهزیستی به این موضوع ورود پیدا کرده و ادارات و سازمان‌ها و یا دانشگاه‌ها را الزام و اجبار کند که این زیرساخت‌ها را برای تسهیل حضور مددجو فراهم کنند.
وی همچنین یادآور شد: سازمان بهزیستی در جهت حمایت از مددجویان و تشویق آن‌ها به ادامه تحصیل، هزینه تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌هایی که شهریه دارند از جمله دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی را به طور تمام و کمال پرداخت می‌کند.
رئیس اداره بهزیستی بجستان در ادامه با ارائه آماری از کل مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی این شهرستان گفت: در حوزه توانبخشی در کل ۸۹۸ پرونده داریم که شامل مددجویانی است که در حوزه‌های گفتاری، شنوایی، بینایی، جسمی-حرکتی، ذهنی و اعصاب و روان دارای معلولیت هستند.
وی افزود: پرونده‌های مددجویان علاوه بر نوع معلولیت بر اساس شدت معلولیت نیز به معلولیت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم‌بندی می‌شوند و از کل مددجویانی که پرونده دارند ۴۴۷ نفر مستمری می‌گیرند و ۱۳۳ نفر نیز در نوبت هستند و بقیه افراد نیز خدمات غیر مستمری دریافت می‌کنند.

کد خبر 63139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد