روان‌شناسان و مددکاران؛ سربازان خط مقدم بحران‌های فردی و خانوادگی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، کارشناسان اورژانس اجتماعی و مراکز آسیب‌دیدگان اجتماعی را سربازان خط مقدم مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی نامید و دانش، بینش، توانمندی روانی، تدبیر و انسان‌دوستی را پنج ویژگی مهم در این حرفه برشمرد.

مسعود فیروزی که صبح امروز در جمع روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی شاغل در بخش فوریت‌های اجتماعی و مراکز آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی صحبت می‌کرد فلسفه وجودی اورژانس اجتماعی را وجود بحران‌های فردی و خانوادگی در شرایط نامتعادل اجتماعی دانست.
این دکترای مدیریت راهبردی با بیان مختصات سیستم و تعریف بروز بحران در سیستم گفت: هر عاملی که تعادل در سیستم را بر هم بزند ظرفیت تبدیل شدن مسئله به مشکل و سپس به بحران را دارد و تفاوت نمی‌کند که از کدام سیستم و کدام بحران صحبت می‌کنیم.
وی سیستم زندگی اجتماعی را پیچیده‌تر از سیستم‌های مکانیکی توصیف کرد و گفت: به جهت پیچیدگی شرایط اجتماعی، بحران در سیستم انسانی، شرایط متفاوتی دارد و مداخله به منظور رفع بحران، دشوارتر از سیستم‌های مکانیکی است.
فیروزی گفت: رفع بحران به معنای بازگرداندن تعادل در عملکرد اجزای سیستم است که در سیستم‌های انسانی، شرایط بسیار پیچیده ای دارد.
وی تأکید کرد: تعادل در هر سیستمی به شکلی تعریف می‌شود و نباید یک تعریف آرمانی و یک‌بعدی را به همه‌ی زمینه‌های بروز بحران تسری دهیم.
وی آشنایی با مهارت‌های زندگی از جمله مدیریت استرس، کنترل خشم و خودآگاهی روانی را از جمله ضرورت‌های مددکاری اجتماعی در اورژانس اجتماعی دانست و گفت: در نخستین قدم مداخله در بحران، جلوگیری از تنش و تشدید شرایط خشونت‌بار که در بیشتر بحران‌های جریان دارد، ضرورت اول است بنا بر این مددکار و روان‌شناس باید بتوانند در وحله‌ی نخست، آرامش برقرار کرده و به طرفین بحران اطمینان دهند که تنها نیستند و به حل مشکل کمک می‌کنند.
این متخصص مدیریت راهبردی گفت: برای انجام این مهم، مداخله‌گر باید خودش آرام و مطمئن باشد و طمأنینه و آرامش از عملکردش به مددجو و یاری‌گیرنده سرایت کند و محیط بحران‌زاده، به آرامش برسد.
وی سطح کیفی کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی که در حال برگزاری است را خوب توصیف کرد و گفت: خوشبختانه با مدرس خوبی که از دانش‌آموختگان مددکاری اجتماعی در مقطع دکترا هستند توانستیم به حداکثر بهره‌وری در آموزش مهارت‌های زندگی به کارشناسان اورژانس اجتماعی و آسیب‌دیدگان اجتماعی دست یابیم.
وی گفت: در این دو بخش، بیشترین اعضای جامعه هدف بهزیستی در گروه اجتماعی را داریم که از قضا آسیب‌دیده‌ترین افراد جامعه هستند و بشدت نیازمند کمک، آرامش، حل مشکل، افزایش کیفیت زندگی و آموزش‌های مهارتی در زمینه زندگی خانوادگی می‌باشند که این کارها از عهده‌ی شما روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی برمی‌آید.
فیروزی اظهار امیدواری کرد که مسؤولان و مردم جایگاه اورژانس اجتماعی و خدمات اجتماعی بهزیستی را بیش از پیش بشناسند و به متخصصین این حوزه‌ها امکانات و وزن علمی و فرهنگی بیشتری اختصاص دهند.

کد خبر 62724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد