گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

محمد رحیمی؛ کارشناس روابط عمومی موسسه همدم "نمایش افتخار، پشت چراغ قرمز معلولیت! "؛ گزارشی از حضور فرزندان موسسه توانبخشی همدم مشهد در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های سازمان بهزیستی کشور در تهران...  

۲۵ تیرماه جاری و به‌ مناسبت چهل‌ و دومین سالروز تشکیل سازمان بهزیستی، نمایشگاه دستاوردها و خدمات بهزیستی کشور در تهران گشایش یافت و در گرمای طاقت فرسای اواخر تیرماه، جمعی از فرزندان و کارکنان موسسه توانبخشی همدم مشهد، به‌ نمایندگی از دیگر اهالی این خانه و سایر هنرمندان جامعه هدف بهزیستی استان،افراد دارای معلولیت و بهزیستی خراسان رضوی، با شرکت در این نمایشگاه سراسری، تمام سعی خود را برای ارایه گوشه‌ای از توانمندی های این قشر به‌ظاهر کم‌توان اما پرتلاش و تسلیم‌ناپذیر به کار گرفتند. هرچند دوری راه و کمبودهای دیگر، امکان جابه جایی آثار و شرکت کلیه حوزه های هنری موسسه و شرکت سایر هنرمندان صاحب سبک و موفق بهزیستی استان را با محدودیت مواجه کرد اما استقبال بی نظیر از غرفه موسسه، توانست افراد بسیاری را با ظرفیت های افراد دارای معلولیت، خدمات بهزیستی و موسسات زیرمجموعه در حوزه توانمندسازی و ...آشنا کند.
به گزارش روابط عمومی موسسه‌ی خیریه توانبخشی همدم، اهالی این خانه که به نمایندگی از بهزیستی خراسان رضوی در این نمایشگاه حضور پیدا کردند، به مدت ۵ روز بخشی از نتایج توانبخشی علمی و عملی فرزندان همدم را در «باغ موزه‌ی قصر تهران» به نمایش گذاشتند و مایه‌ی تعجب و تحسین همگان شدند.
این نمایشگاه، به مناسبت چهل و دومین سالروز تشکیل بهزیستی و در هفته‌ای که به نام خود بهزیستی مزین شده است، با همکاری و حضور نمایندگان ادارات کل بهزیستی سراسر کشور از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در محل باغ موزه‌ی قصر تهران برگزار شد و به‌گواه همگان، فرزندان همدم، تلاش‌های مدیران، مربیان و خواهران توانمندشان را به‌ شایستگی نشان دادند.

در ادامه به خلاصه ای از بازدیدهای انجام شده و نظرات ارزنده و امیدبخش و دلگرم کننده میهمانان اشاره می کنیم؛

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

رئیس سازمان بهزیستی کشور؛ شما توانایی خاصی دارید و فرزندان راستین امام هشتم (ع) هستید
نمایشگاه، روز ۲۵ تیر با حضور دکتر قادری، رییس بهزیستی کشور، معاونان ایشان و جمعی از مردم خیرخواه و خونگرم پایتخت ایران افتتاح شد و لحظاتی پس از آن دکتر قادری به غرفه‌ی همدم آمد و با دیدن فرزندان این خیریه، ضمن اظهار شادمانی گفت: «هنوز خاطرات دیدار با شما عزیزانم را در مشهد فراموش نکرده‌ام. شما توانایی خاصی دارید و فرزندان راستین امام هشتم (ع) هستید لذا باید خداوند را بابت حضور شما در این نمایشگاه شکرگزاری و از تمام دلسوزان اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز تشکر کنیم که نمایندگان لایقی را به این نمایشگاه اعزام کرده‌اند.»

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور؛ همدم در ساخت برند در حوزه‌ی توانبخشی توانایی خاصی دارد
بعد از بازدید رییس سازمان بهزیستی کشور، معاونین ایشان و سپس مردم و هنردوستان کشورمان از نمایشگاه و غرفه‌ی همدم دیدن کردند. در این میان دکتر حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور ضمن بازدید گفت: «همدم در ساخت برند در حوزه‌ی توانبخشی توانایی خاصی دارد. این موسسه توانسته است از مهربانی و خیرخواهی یکی از فرزندان ساکن در سرای مهر استفاده‌ی به‌جا و درستی داشته باشد و اسم سابق موسسه یعنی «فتح‌المبین» را به اسم این دختر صاحب کرامت یعنی «همدم»، تغییر دهد که می‌بایست همه‌ی ما در ستاد مرکزی و استانهای مختلف کشورمان از این کار خادمین همدم درس بگیریم.» 

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

معاون امور فرهنگی و اجتماعی بهزیستی کشور؛ خراسان رضوی جزو معدود غرفه‌هایی است که بصورت زنده در نمایشگاه هنرنمایی می کند
دکتر نصیری، معاون امور فرهنگی و اجتماعی بهزیستی کشور، نیز ‌گفت: «ما به حضور نمایندگان استان خراسان رضوی افتخار می‌کنیم چرا که جزو معدود غرفه‌هایی است که چند نفر از فرزندان دارای شرایط خاص و نیازهای ویژه‌اش را به نمایشگاه آورده و می‌بینیم که بصورت زنده مشغول هنرنمایی و ساخت محصولات دست‌شان هستند که نشان دهنده‌ی توانبخشی واقعی در همدم است. ما منتظریم سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی به نمایشگاه بیایند تا بچه‌های توانمند و بااراده‌ی همدم را به  آنها معرفی کنیم.»

مدیر عامل صندوق فرصت‌های شغلی معلولان کشور؛ آماده‌ی هرگونه همکاری با اهالی همدم هستیم
سایر معاونین و کارشناسان ارشد سازمان بهزیستی نیز از غرفه‌ی همدم دیدن کردند. در این میان دکتر رضا دهقان، مدیر عامل صندوق فرصت‌های شغلی معلولان کشور پس از بازدید از غرفه‌ی همدم گفت: «توانبخشی عملی فرزندان همدم برای همه‌ی مسئولین حاضر در نمایشگاه اثبات شده است. ما می‌بایست از توانمندی این بچه‌ها حمایت کنیم و آماده‌ی هرگونه همکاری با اهالی همدم هستیم.»

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

پانته‌آ بهرام؛ مسئولین هنری کشورمان باید در شناخت و توسعه‌ی توان این هنرمندان خاص، بیشتر بکوشند
در روزهای دوم و سوم نمایشگاه و همزمان با حضور مردم خونگرم پایتخت، جمعی از هنرمندان کشورمان نیز به جمع بازدید کنندگان نمایشگاه پیوستند و به تماشای قلم‌زنی اسما نوروزیان و گلیم‌بافی معصومه صف‌شکن (دختران هنرمند همدم) نشستند.
در این میان خانم پانته‌آ بهرام، بازیگر، سوالات زیادی در ذهنش بود که از مسئول غرفه و خود بچه‌ها می‌پرسید. خانم بهرام ‌گفت: «من فکر می‌کنم که بیشتر ما هنرمندان و مسئولین، قدر این بچه‌ها را تاکنون نمی‌دانستیم. من فکر می‌کردم کار هنری در همدم، صرفا یک نوع سرگرمی ساده برای بچه‌های ساکن در آنجاست اما وقتی از نزدیک کنار کسی مثل معصومه و اسما بنشینی تازه وسعت درک و فهم آنها را از ریزه‌کاری‌های هنری می‌بینی. اینها ساده به دست نیامده است. مشخص است مربیان همدم با دلسوزی فراوان، این کارهای سخت و زیبا را به بچه‌هایشان یاد داده‌اند. مسئولین هنری کشورمان باید در شناخت و توسعه‌ی توان این هنرمندان خاص، بیشتر بکوشند و از آنها حمایت واقعی داشته باشند.»

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

مربی آموزش گلیم‌بافی به زنان سرپرست خانوار بهزیستی کشور؛ این یک معجزه‌ی واقعی است
چند نفر از اساتید گلیم‌بافی، فرش‌بافی و قلم‌زنی روی فلزات نیز از غرفه‌ی همدم دیدن کردند. در این میان خانم سلمانی، استادکار گلیم که سالهاست وظیفه‌ی آموزش گلیم‌بافی به زنان سرپرست خانوار بهزیستی کشور را به عهده دارد در بدو ورودش ضمن دیدن از گلیم‌های آویزان شده در غرفه گفت: «این گلیم‌ها کار دست یک استاد کار است و ممکن نیست بچه‌ای معلول آن را بافته باشد» اما وقتی مسئول غرفه‌ی همدم او را دعوت کرد که دقایقی در کنار معصومه بنشیند و گلیم‌بافی عملی فرزند هنرمند همدم را ببیند با تعجب گفت: «این یک معجزه‌ی واقعی است. شما چگونه این بچه‌ها را به این درجه از توانمندسازی رسانده‌اید. گلیمی که معصومه می‌بافد در اوج زیبایی و درستی بافته شده و هیچ یک از شاگردان من که سالهاست مشغول این کارند و آدم‌های عادی اجتماع نیز هستند از عهده‌ی آن برنمی‌آیند.»
نمایندگان بهزیستی اصفهان و زنجان نیز که خودشان اساتید کار قلم‌زنی هستند با تعجب به کارهای «اسما نوروزیان» نگاه می‌کردند و مدتی نیز در کنار او می‌نشستند و غرق در قلم‌زنی زنده و فعالیتی می‌شدند که تا دقایقی قبل باورش سخت بود. آنها می‌گفتند اگر خودشان شاهد این هنرنمایی نبودند هیچ‌وقت باورشان نمی‌شد این کارهای زیبا و بی‌نقص مال کارگاه قلم‌زنی همدم باشد.

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

اقبال واحدی؛ همدمی با همدم را فراموش نکنیم

در ادامه‌ی بازدید هنرمندان، عبدالرضا امیر احمدی،مجری شبکه یک و اقبال واحدی، پیشکسوت و مجری صدا و سیما نیز از غرفه‌ی همدم دیدن کردند و هر کدام صحبت‌های جالبی داشتند. آقای امیر احمدی می‌گفت: سالهاست با همدم آَشنا هستم و در این میان از همه بیشتر «تکتم» را می‌شناسم که صدای همدم است. من سعی کردم در حد خودم کمکی به همدم کرده باشم و به همین دلیل هنرمندانی مثل «عموپورنگ» را با آنها آشنا کردم. عموپورنگ پس از دیدن تکتم برایم از توانمندی خارق‌العاده‌ی این دختر نابینا و کم‌توان ذهنی صحبت‌ها داشت و خاطرات شیرینی از اجرای دو نفره با او در ذهنش ماندگار شده است.
همچنین آقای «اقبال واحدی» که سید است و هر سال برای دختران همدم در ایام عید غدیر شیرینی می‌فرستد ضمن حضور در غرفه‌ی همدم، برای هر کدام از دختران حاضر در این غرفه، یک روسری زیبا به عنوان عیدی هدیه آورد و گفت: «بچه‌های عزیز برای همه‌ی ما دعا کنید و از خداوند بخواهید مشکلات اقتصادی از کشور عزیزمان دور شود. امیدوارم ما و سایر مردم ایران عزیز نیز بتوانیم افتخار همیاری و دوستی با شما عزیزان را داشته باشیم و همدمی با همدم را فراموش نکنیم.»

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

وزیر کشور؛ با دیدن این بچه‌ها و توانایی آنها، باید به توانبخشی و بهزیستی افراد معلول ایمان بیاوریم
روز آخر نمایشگاه مصادف شده بود با حضور جمع کثیری از وزرا، نمایندگان مجلس، مدیران نهادهای کشوری، سفرای کشورهای خارجی  و نمایندگان نهادهای بین‌المللی که با دعوت مدیران بهزیستی و جهت بازدید از نمایشگاه دستاوردها و خدمات بهزیستی در غرفه‌های این نمایشگاه حاضر و از نزدیک با کارنامه‌ی ۴۲ سال فعالیت بهزیستی آشنا ‌شدند.
در ابتدای این دیدارها، احمد وحیدی، وزیر کشور از غرفه‌های بهزیستی بازدید کرد. دکتر قادری، رییس سازمان بهزیستی کشور، ضمن خیر مقدم به میهمان عزیز همدم توضیحاتی پیرامون ۴ دهه فعالیت دختران توانمند مشهدی ارائه کرد و وزیر کشور را با اسما و معصومه آشنا کرد. جناب وزیر نیز با خوشحالی از این آشنایی مبارک، گفت: «بهزیستی نباید صرفا در یک هفته محدود و مهم تلقی شود. با دیدن این بچه‌ها و توانایی آنها، باید به توانبخشی و بهزیستی افراد معلول، ایمان و در برابر خیرین و خادمین این موسسات نیز سر تعظیم فرود آورد.»

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)؛ اراده‌ی مصمم فرزندان امام هشتم(ع) مثال زدنی است
در ادامه، سید مرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز به غرفه‌ی همدم آمد و پس از استماع توضیحات دکتر قادری - که در این ایام با فعالیتهای همدم کاملا  و بصورت جزیی و دقیق آشنا شده بود- در مورد فعالیتهای همدم گفت: «اراده‌ی مصمم فرزندان امام هشتم مثال زدنی است. من دورادور با همدم آشنا هستم و خیلی دلم می‌خواهد در سفری به مشهد ساعاتی در جمع شما حاضر شوم. امیدوارم روز به روز موفق‌تر و سرآمدتر باشید و ما نیز در کنار بهزیستی به شما فرزندان عزیزمان افتخار کنیم.»

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ توانبخشی این بچه‌ها با روش‌های هنری کار بسیار ارزشمندی است
میهمان بعدی غرفه‌ی همدم دکتر محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که خودش پیرامون موضوعات هنری تخصص دارد. او با دقت محصولات دست اهالی این خانه را بررسی می‌کرد و در مورد هر کدام از آنها سوالات مختلفی می‌پرسید. دکتر نصیری، معاون امور فرهنگی و اجتماعی بهزیستی کشور که همراه دکتر سالاری در غرفه‌ی همدم حاضر شده بود توضیحاتی به ایشان داد. جالب است بدانید دکتر نصیری نیز مانند دکتر قادری در حد کمال روی همدم و فعالیتهای این موسسه‌ی خیریه شناخت داشت و نیازی به صحبت اضافی مسول غرفه نبود. در نهایت معاون وزیر ارشاد ضمن خرید اثر قلم‌زنی اسما که مزین شده بود به‌نام امام رضا(ع)، گفت: «توانبخشی این بچه‌ها با روش‌های هنری کار بسیار ارزشمندی است که همدم به‌خوبی از عهده‌ی آن برآمده است.
در لحظات پایانی روز آخر نمایشگاه، جمعی از سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان نهادهای بین‌المللی به همراه خبرنگاران داخلی و خارجی در غرفه‌ی همدم حضور پیدا کردند و این‌بار نیز دکتر نصیری و کارشناسان ارشد این معاونت به همراه مترجمان حاضر در نمایشگاه، آثار فرزندان همدم را به آنها معرفی کردند که به‌راحتی می‌توانستی لبخند رضایت و تعجب میهمانان خارجی غرفه‌ی همدم را نیز ببینی.

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

همراهی فرزندان همدم با ارکستر ویژه‌ی ملی ایران (نیک‌آوا)  
هر شب ساعت ۲۱ مراسم مخصوصی در صحن حیاط باغ موزه‌ی قصر برگزار می‌شد. در این ویژه برنامه جمع زیادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه، برای دو ساعت در سکوتی زیبا به هنرنمایی فرزندان معلول ولی توانمند ایران خیره می‌شدند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اجرای گروه ارکستر ویژه‌ی ملی ایران (نیک‌آوا) اشاره کرد که ۴ نفر از فرزندان همدم نیز عضو این گروه بودند. تئاتر طنز، موسیقی سنتی، مصاحبه با معلولان توانمند و خبره و اجرای تئاترعروسکی، دیگر مراسمات اجرا شده در این مراسم شاد شبانه بود که خیلی‌ها از ساعاتی قبل در محل برگزاری حاضر می‌شدند و صندلی خود را رزرو می‌کردند.
از دیگر برنامه‌های جانبی نمایشگاه اجرای ورزش و تئاتر خیابانی بود. موضوع تئاتر خیابانی، روی مناسب سازی فضاهای شهری برای حضور معلولان عزیز کشورمان متمرکز شده بود.
مجموعه‌ی برنامه‌های شاد جانبی نمایشگاه توانست جمع زیادی از اهالی تهران را برای ۵ روز با زندگی خاص فرزندان معلول ایران آشنا کند. آنها می‌دیدند که معلولیت نشانه‌ی محدودیت نیست و می‌توان جور دیگر نیز دید فقط کافی است به معلولان فرصت داد تا در چنین نمایشگاه‌هایی خود و توانمندی خود را به نمایش بگذارند.
اهالی همدم در این ۵ روز به قول مدیران ارشد بهزیستی کشور و سایر میهمانان حکومتی و غیر حکومتی، توانستند نمایندگان شایسته‌ای برای بهزیستی سرزمین امام هشتم باشند. غرفه‌ی همدم جزو معدود غرفه‌هایی بود که جمعی از فرزندان دارای شرایط ویژه‌اش را با تمام سختی‌های جابجایی و اسکان در تهران، به این نمایشگاه اعزام کرد تا هنرمندان همدمی، بصورت زنده و رودرروی بازدیدکنندگان نمایشگاه، به سادگی تمام، توانمندی‌شان را به همگان نشان دهند و مایه‌ی افتخار و سربلندی خراسان بزرگ شوند.

گزارش | استقبال از توانمندی های "همدم" در نمایشگاه "بالاترین خدمت"

کد خبر 62494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد