در رسانه| نقش رسانه ها برای جلب مشارکت همگانی بی بدیل است/ معتاد متجاهر و کودک کار در ایلام وجود ندارد

بازتاب ایلام/فاطمه محمدمرادی: مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: نقش رسانه ها در بهتر زیستن و جلب مشارکت مردم، مسئولان و خیرین برای حمایت از بهزیستی و جامعه هدف، بسیار مؤثر و بی بدیل است.

«حسین نورعلیوند» صبح امروز(چهارشنبه ۲۹ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب مطبوعات و رسانه های استان با بیان اینکه بیش از ۱۷ هزار معلول در استان تحت حمایت خدمات این نهاد قرار دارند، اظهار داشت: از این  تعداد بیش از شش هزار و ۲۰۰ نفر نیازمند خدمات توانبخشی بوده که با توجه به محدودیت های اعتباری، نیازمند حمایت افراد خیر و نیکوکار برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به این عزیزان هستیم.
وی با بیان اینکه کنترل و کاهش معلول زایی یکی از مهم ترین اهداف سازمان بهزیستی است، افزود: ارائه و انجام مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری ویژه خانواده های دارای فرزند معلول؛ یکی از برنامه ها و فعالیت های این نهاد در راستای کنترل تولد نوزادان معلول است.
مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه در طول سال گذشته در مجموع ۲۲ میلیارد ریال هزینه انجام‌ آزمایش ژنتیک به این خانواده ها پرداخت شده است، بیان داشت: با توجه به خدمات تخصصی که در زمینه پیشگیری از معلولیت انجام گرفته، درصد بالایی از معلول زایی کنترل شده است و در حال حاضر عمده معلولیت ها به دلایلی همچون حوادث رانندگی و طبیعی برای افراد رخ می دهد.
«نورعلیوند» با بیان اینکه شش مرکز شبانه روزی نگهداری معلولان و سالمندان در استان ایلام وجود دارد که ۳۲۲ نفر در این مراکز نگهداری می شوند، یادآور شد: در استان ایلام با توجه به بافت سنتی که در سطح جامعه وجود دارد، عمده سالمندان و معلولان در نزد خانواده ها نگهداری می شوند که در این زمینه بهزیستی از طریق پرداخت مستمری و سایر خدمات نیز از سالمندان عزیز حمایت می کند.
وی با تأکید بر اینکه بهزیستی از سازمان های مولود انقلاب اسلامی است، خاطرنشان ساخت: امروزه مجموعه بهزیستی از یک سازمان صرفاً حمایتی، به مجموعه ای حمایتی - تخصصی تبدیل و مأموریت‌های گسترده تری برای آن تعریف شده است و خدمات این سازمان در چهار حوزه اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و درمان اعتیاد و اشتغال و مسکن و موسسه های خیریه و مشارکت های مردمی؛ به جامعه هدف خدمات ارائه می کند.
مدیرکل بهزیستی استان ایلام با اشاره به اینکه جامعه هدف بهزیستی شامل سالمندان، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و خیابانی، افراد آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی و مصرف کنندگان مواد مخدر هستند، اضافه کرد: این سازمان به منظور پوشش هرچه بیشتر و بهره مندی مردم از خدمات بهزیستی با ایجاد مراکز مثبت زندگی در محلات و طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه، ارائه خدمات خود را گسترده تر کرده است.
«حسین نورعلیوند» با بیان اینکه در سطح استان ایلام معتاد متجاهر و کودک کار به معنای واقعی وجود ندارد و ۲۱۰ کودک کار داریم که همگی دارای خانواده هستند و از مزایای سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند، ادامه داد: پوشش بیمه تأمین اجتماعی دو هزار و ۲۰۰ زن سرپرست خانوار، پرداخت مستمری ۵۰۰ خانوار دارای فرزند دو قلو به بالا، ارائه خدمات مددکاری اورژانس اجتماعی به بیش از هشت هزار مراجعه کننده و ساماندهی ۲۱۰ کودک کار؛ از جمله خدمات ارائه شده در حوزه امور اجتماعی این اداره کل در طول سال گذشته است.
 وی ایجاد مراکز حرفه آموزی با هدف توانمندسازی جامعه هدف، پرداخت هزینه تحصیلی، صدور رایگان انشعابات آب، برق و گاز، فعالیت شبانه روزی اورژانس اجتماعی، خدمات دهی خط تلفنی مشاوره ۱۴۸۰، ارائه آموزش های خانواده، فعالیت خط ملی اعتیاد و مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان را از دیگر خدمات این سازمان  برشمرد.
مدیرکل بهزیستی استان ایلام با اشاره به اینکه مستمری مددجویان با پرداخت تسهیلات اشتغال قطع نمی شود، تصریح کرد: خدمات اشتغال این نهاد به مددجویان، از طریق اعتبارهای تبصره ۱۶ و ۱۸ پرداخت می شود که در این راستا سال گذشته ۷۰۰ فقره تسهیلات به جامعه هدف پرداخت شده است.
«نورعلیوند» با بیان اینکه همه معلولان و مددجویانی که فاقد مسکن هستند و از تسهیلات استفاده نکرده‌اند، می‌توانند از مزایای طرح نهضت ملی مسکن برخوردار شوند، ابراز داشت: در حال حاضر ۱۲۵ خانوار در نوبت فرزند خواندگی قرار دارند و تنها پنج کودک برای تحویل به این خانوارها وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه نقش رسانه ها در بهتر زیستن و جلب مشارکت مردم، مسئولان و خیرین برای حمایت از بهزیستی و جامعه هدف، بسیار مؤثر و بی بدیل است، تأکید کرد: همه ما در مقابل جامعه مسئولیت داریم و می طلبد که با جلب مشارکت همگانی، مشکلات معلولان، مددجویان و خانواده های شان را یکی پس از دیگری مرتفع سازیم.
گفتنی است؛ مدیرکل بهزیستی استان ایلام در این نشست خبری با سعه صدر به سئوالات متنوع خبرنگاران پاسخ گفت.
کد خبر 62447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد