اینجا معلولیت، محدودیت نیست

وارد خیابان پلیس که می شوی سردربزرگش را می بینی، سردری که قدمتش برمی گردد به زمان فتحعلی شاه قاجار، اما این باغ قدیمی و سر سبز امروز شده محلی برای نشان دادن همه نه، تنها بخشی از توانمندیهای مددجویان سازمان بهزیستی که آمده اند تا در نمایشگاه "بالاترین خدمت" این سازمان آنهم در هفته بهزیستی از ۲۵ تا ۳۱ تیر ماه به مردم ارایه دهند.

وارد محوطه داخل باغ موزه قصر که می شوی ۲۲غرفه تخصصی از خدمات توانبخشی بهزیستی گرفته تا حتی مشاوره به گونه ای چیده شده اند که هر بازدید کننده ای  نمی تواند بی تفاوت از کنارش رد شود و به آن سرک نکشد.لابه لای همین غرفه ها ، غرفه ستادی بهزیستی را می بینی که همه رویدادهای این ۵ روز از ساعت ۱۸ تا ۲۳ قرار است در آن رقم بخورد، از رونمایی "سامانه الکترونیکی صدور مجوز موسسات و مراکز غیر دولتی ماده ۲۶ و پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی "گرفته تا امضای تفاهم نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و سازمان سراج و حتی رونمایی از کتاب عکس ۴۲ ساله بهزیستی .
آن طرف تر این باغ موزه، دور تا دور حوضش که جلوه خاصی  به حیاطش داده علاوه برصندلی هایی که برای بازدید کنندگان از نمایشگاه برای دیدن برنامه های زنده ای که هرشب از ساعت ۲۱ تا ۲۳ توسط هنرمندان مددجو و عادی اجرا می شود چیده شده،  ۳۰ غرفه ردیف به ردیف کنار هم چیده شده اند که هر کدام با ارایه محصولاتشان، زیبایی خاصی را به خود اختصاص داده.دراین غرفه ها دستاوردهای مددجویان و جامعه هدف بهزیستی ۳۰ استان را می بینی که از سیستان و بلوچستان جنوبی ترین استان کشورگرفته تا خراسان شمالی که شمالی ترین استان را بنام خود کرده، همه آمده اند تا  بگویند که محرومیت ، محدودیت و حتی معلولیت نمی تواند مانع رشد و ارتقای توانمندی آنها شود.
غرفه استان سیستان و بلوچستان 
نجمه خواجه داد از سیستان و بلوچستان آمده و حالا در غرفه همین استان می گوید که این همه سفال ، سوزن دوزی، سکه دوزی و...داخل غرفه ، بخشی حاصل توانمندی های افراد دارای معلولیتی هست که سنشان از ۱۴ سال گذشته و بخشی دیگر تلاش گروه همیار سفال زنان سر پرست خانوار این استان است .
وی می گوید که، هدف ازچیده مان این غرفه و حضورشان در این نمایشگاه ، معرفی محصولات مددجویان استان از جمله زنان سرپرست خانواری است که نشان می دهد محرومیت و معلولیت ، محدودیت نیست ، اما همه اینها نیاز به حمایت دارند آنهم از سازمان بهزیستی که برنامه هایی را در دستور کار خود قرار دهد که برای زنان سرپرست خانوار هم دستور العمل هایی براساس بومی بودنشان تدوین کند.
غرفه استان کرمانشاه
سحر نوریان ، کارشناس مسوول توانبخشی شهر کرمانشاه هم در غرفه استان کرمانشاه ،صحبتهایش را با معرفی محصولات استان شروع می کند و می گوید که تابلوهای منبت کاری ، مینا کاری ، چرم و تابلوهای که توسط بیماران روانی مزمن مراکز شبانه روزی طراحی شده ،همه و همه حکایت ازتلاش مددجویان تحت پوشش بهزیستی است که اگر این تبلیغات به شکل گسترده تری صورت بگیرد ،می تواند محلی باشد برای ارایه و حتی فروش تولیدات و محصولات جامعه هدف.
وی از مسوولین سازمان بهزیستی می خواهد که با توجه به پتانسیل مددجویان ، در بخش توانمند سازی افراد دارای معلولیت برنامه ها و اقدامات بیشتری را انجام دهد.
غرفه استان خراسان شمالی
آن طرف تر نجمه سجادی مسوول غرفه استان خراسان شمالی ایستاده که آمده تا بگوید همه این محصولات غرفه، از لباس های محلی ترکمن گرفته تا معرق کاری و خوشنویسی همت و تلاش معلولین ضایع نخایی را نشان می دهد .
سجادی، لابه لای صحبتهایش به منطقه محروم "جرگلان" در استان خراسان شمالی اشاره می کند که تمام درآمد مردمش خلاصه شده در همین محصولاتی است که امروز به این نمایشگاه کشیده شده .
وی از مسوولان بهزیستی می خواهد که ،علاوه بر حمایت مالی و آموزشی مددجویانش ، در بحث اشتغالزایی هم اقدامات بیشتری انجام دهند.

کد خبر 61406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد