‌بهزیستی مهمترین نهاد حمایتی برای ساماندهی امور افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب و نیازمند است

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پیامی بهزیستی را از مهمترین نهادهای حمایتی برای ساماندهی امور افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب و نیازمند دانست و گفت: امید است با هم‌افزایی و مشارکت هرچه بیشتر شاهد اتفاقات خوبی در استفاده بهینه از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، طراحی و اجرای مدل‌ها و الگوهای عملیاتی، فراگیرسازی و دسترس‌پذیری خدمات برای گروه‌های هدف باشیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «زهرا شمس احسان» رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت آغاز هفته گرامیداشت بهزیستی در پیامی بهزیستی را از مهمترین نهادهای حمایتی برای ساماندهی امور افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب و نیازمند عنوان کرد.

متن پیام به شرح ذیل است:

تحقق عدالت اجتماعی، کاهش فقر و خدمت به گروه­‌های آسیب‌پذیر اجتماعی از جمله مهمترین شاخص‌های ارزیابی کیفیت حکمرانی در هر کشوری است. بدون شک انقلاب شکوهمند اسلامی با تکیه بر آرمان‌های بنیانگذار کبیر خود حضرت امام (ره) در ایجاد یک نظام اسلامی و با هدف خدمت صادقانه به خلق، حمایت از مظلومین و مستضعفین، ترویج عدالت اسلامی به پیروزی رسید. سازمان بهزیستی و سازمان تأمین اجتماعی کشور از جمله مهمترین تشکیلات کشور در تحقق وعده­‌های انقلاب هستند و جا دارد در اینجا ضمن گرامیداشت و عرض تبریک صمیمانه این روز فرخنده، برای تمامی دلسوزان و خدمتگذاران خلق در این دو سازمان، آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون دارم.

بی‌تردید سلامت و بهزیستی در ابعاد جامع خود، زیربنایی­‌ترین عوامل پیشرفت و تکامل یک جامعه بوده و از دیرباز سازوکارهای مختلفی برای تامین و تضمین آنها شکل گرفته و همواره توسعه یافته است. بسیاری از توصیه­‌ها، رهنمودها و تکالیف دینی در راستای بهزیستی فردی، خانوادگی و مسئولیت­‌پذیری در قبال جامعه است. دین اسلام غنی نهادهای تعاون و خدمات اجتماعی همچون زکات، وقف و خمس و ... است. به واقع اسلام یک دستگاه حکمرانی پیشرفته در حوزه ترویج عدالت اجتماعی و نوعی بیمه­‌ی اجتماعی بوده، بر همین بستر امر خیر و دستگیری از نیازمندان در تاروپود این جامعه­‌ی اسلامی تنیده شده است و به یکی از انگاره­‌های فرهنگی ما ایرانیان بدل شده است. ظرفیت نهادی امر خیر در جامعه­‌ی اسلامی منجر به فراگیری آن در سطح فردی و سازمان­‌یافته شده است که با ورود به عصر جدید شاهد راه‌اندازی انجمن‌ها و سازمان‌ها و جمعیت‌های مختلفی همچون سازمان ملی رفاه خانواده ایران، سازمان بهزیستی و آموزش کودکان و نوجوانان، سازمان ملی بهزیستی ناشنوایان ایران، سازمان ملی رفاه ناشنوایان ایران، سازمان ملی رفاه نابینایان ایران، سازمان زنان، جمعیت حمایت از اطفال بی سرپرست و ... برای ارائه خدمات تخصصی‌تر هستیم.

بعد از انقلاب اسلامی سازمان بهزیستی از مهمترین نهادهای حمایتی برای ساماندهی به امور افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب و نیازمند است و مأموریت‌های فراوانی در حوزه آموزش و پیشگیری، کاهش آسیبهای اجتماعی، توانبخشی و توانمندسازی گروه های هدف مختلف از جمله افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان سرپرست خانوار، کودکان و زنان خشونت­‌دیده و در معرض خشونت، کودکان کار و خیابان، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، خانواده های نیازمند، افراد درگیر اعتیاد و... دارد. سازمان تأمین اجتماعی نیز وظیفه­‌ی خطیری در مواجهه با مخاطرات دوران بازنشستگی، بازماندگی، ازکارافتادگی، بیکاری و یا پرورش فرزندان و همچنین ارائه خدمات درمانی در حوزه پیشگیری و درمان دارد.

با توجه به رسالت، دغدغه و مسئولیت پذیری اجتماعی مدیریت شهری در حوزه های مختلف به ویژه آسیب‌های اجتماعی در عرصه­‌ی شهر، نقاط تلاقی و همکاری بسیاری در فعالیت‌های این دو سازمان با مدیریت شهری وجود دارد و امید است بتوان با تکیه بر روحیه‌ی همکاری و هم­‌افزیی، بستری برای خدمت هرچه بیشتر به مردم ایجاد کرد و بر خود واجب می­دانم به عنوان خدمت‌گذار مردم تهران در کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از تلاش‌های شهرداری تهران و سازمان بهزیستی کشور در حوزه­‌های زیر حمایت کنم:

ساماندهی معتادان متجاهر و افراد بی­خانمان و ایجاد سازوکارهای توانمندسازی و مراقبت از افراد بهبودیافته از اعتیاد
ایجاد بسترهای لازم برای پیشگیری از کار کودکان و توانمندسازی آنها در بستر خانواده
حمایت از توانمندسازی و مشارکت فعال اجتماعی سالمندان و افراد دارای معلولیت
کنترل و کاهش پدیده­ی تکدی‌گری با توانمندسازی متکدیان نیازمند و مقابله با متکدیان حرفه­‌ای
شبکه سازی و توان افزایی حلقه های میانی در حوزه ارائه رفاه و خدمات اجتماعی
توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
ارتقاء سلامت و خودمراقبتی گروه های سنی کودک و نوجوانان
آموزش شهروندی و توسعه فرهنگ فعالیت‌های نیکوکاری آگاهانه در میان شهروندان
توسعه فرهنگ بیمه در میان زنان سرپرست خانوار و سایر گروه های آسیب پذیر
ترویج اخلاق اسلامی به منظور کاهش خشونت و خشونت­ورزی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی
و ...
در نهایت امید است با هم افزایی و مشارکت هرچه بیشتر شاهد اتفاقات خوبی در استفاده بهینه از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، طراحی و اجرای مدل‌ها و الگوهای عملیاتی، فراگیرسازی و دسترس‌پذیری خدمات برای گروه‌های هدف باشیم.

کد خبر 61275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد