خدمت به مددجویان در اولویت آرمان‌های انقلاب اسلامی است

مدیر کل و معاونین بهزیستی خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت چهل و دومین سالروز تشکیل سازمان بهزیستی، ضمن اشاره به رئوس برنامه‌ها و فعالیت‌های این نهاد، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی سازمان را برشمردند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این نشست که صبح امروز با حضور خبرنگاران مطبوعات استان و نمایندگان رسانه‌های مجازی برگزار گردید جمعیت هدف سازمان بهزیستی را جزو اقشاری برشمرد که خدمت به آنها در راستای آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است.

مسعود فیروزی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب تدوین و اعلام شده است گفت: در مقدمه‌ی این بیانیه بر عدم خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی در چله‌ی اول، تأکید شده است.

وی گفت: امام خمینی و رهبری انقلاب اسلامی، هرگز از آرمان‌های خدمت به مستضعفین که ولی‌نعمتان انقلاب هستند عدول نکرده و تمام امکانات و توانایی‌های دولت و نظام را برای این امر مهم بسیج نموده‌اند.

وی ضمن اشاره به تاریخچه تشکیل سازمان بهزیستی گفت: این سازمان با هدف خدمت به خانواده به عنوان رکن اساسی جامعه‌ی اسلامی تشکیل شده و تمام وظایف و تکالیف آن، خانواده‌محور می‌باشد.

فیروزی به جامعه‌ی هدف بهزیستی در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: تقریبا ۱۰ درصد جمعیت استان به صورت مستقیم از بهزیستی خدمات می‌گیرند که گستره‌ی عظیمی از جمعیت را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: هر ماه ۱۶ میلیارد تومان یارانه به مراکز تحت نظارت بهزیستی پرداخت می‌شود و نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر در قالب خانوارهای مددجویان، از خدمات این سازمان بهره می‌برند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالی در سال گذشته به مددجویان جویای کار خبر داد و گفت: در بیشتر سال‌های برنامه ششم، بهزیستی خراسان رضوی بالاتر از تعهد خود، اشتغال ایجاد کرده که با کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان، محقق شده است.

وی گفت: همچنین بیش از ۷ میلیارد تومان در قالب کمک‌های بلاعوض، یارانه‌های بیمه‌ای به کارفرمایان و مشوق‌های مختلف دیگر برای اشتغال مددجویان در مراکز کارفرمایی یارانه و کمک بلاعوض پرداخت شده است.

فیروزی در خصوص مسکن مددجویان نیز گفت: در حال حاضر برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول و بیشتر، در شهر ۲۰۰ تومان در روستا ۱۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای مسکن تعلق می‌گیرد و برای سایر مددجویان نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

خدمت به مددجویان در اولویت آرمان‌های انقلاب اسلامی است

فیروزی همچنین از کمک ودیعه مسکن برای مددجویان مستأجر خبر داد و گفت: امسال ۲۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یافته که به صورت وام قرض الحسنه بدون بهره به مددجویان تعلق می‌گیرد که در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۲۰۰ میلیون تومان و در شهرهای زیر ۱۰۰ میلیون جمعیت ۱۰۰ میلیون تومان به مستأجران پرداخت می‌شود.

وی از نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی را یک راهبرد مهم خواند گفت: رسانه‌ها به خاطر تأثیر بالایی که بر افکار عمومی دارند می‌توانند دستگاه‌هایی را که در زمینه آسیب‌های اجتماعی در خصوص همکاری با بهزیستی وظیفه‌مند هستند ترغیب و تشویق کنند و یا با فشار افکار عمومی، مطالبه‌گری داشته باشند.

به گفته فیروزی، در زمینه ورزش، مسکن، اشتغال، فرهنگ‌سازی و سایر زمینه‌های زندگی معلولین، بهزیستی هیچ‌گونه وظیفه‌مندی قانونی ندارد و صرفا به عنوان تسهیلگر از دستگاه‌های متولی این موضوعات، حقوق معلولین را مطالبه می‌نماید.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: تقریبا در تمام آسیب‌های اجتماعی، بین ده تا بیست دستگاه طبق آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که به تصویب دولت رسیده، وظیفه‌مند هستند که ضمن تشکر از دستگاه قضایی که همکاری و تلاش جدی دارد انتظار داریم سایر شرکای دولتی، همکاری و همراهی خودشان را بیشتر کنند.

فیروزی در زمینه کودکان کار و خیابان گفت: بهزیستی تمام خدمات خود را برای همه‌ی کودکان کار و خیابان گذشته از نژاد و ملیت و قومیت به طور مساوی ارائه می‌دهد و مواردی که کودک یا خانواده‌اش مسائل پناهندگی یا اقامت موقت و مانند اینها دارند این اداره کل اتباع استان است که به موضوع رسیدگی دارد و ما به عنوان بهزیستی، به کسانی که از این جهت مشکلی ندارند تمام خدمات ساماندهی، کمک به اشتغال، توانمندسازی خانواده و تحصیل فرزندان را بدون استثنا ارائه می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خوشبختانه آمار مراجعات اورژانس اجتماعی در سه ماه اول امسال نسبت به میانگین سال گذشته کاهش یافته گفت: به نظر می‌رسد کاهش مصیبت بیماری کرونا و پایان خانه‌نشینی‌های اجباری در کاهش خشونت‌های خانگی و مراجعات اورژانس اجتماعی مؤثر بوده است.

وی در زمینه تحلیل علل آسیب‌های اجتماعی گفت: هر آسیب، علت خاص خود را دارد و ما در مقام تحلیلگر علل و عوامل آسیب‌ها نیستیم اما با مداخله‌ی تخصصی، تلاش می‌کنیم آسیب‌ها را کاهش و تبعات آن بر افراد و خانواده را به حداقل برسانیم.

خدمت به مددجویان در اولویت آرمان‌های انقلاب اسلامی است

۴۰ هزار معلول در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه از بهزیستی خدمات می‌گیرند

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پرونده‌های ۱۳۰ هزار نفری مددجویان خراسان رضوی فقط ۲ هزار نفر کمتر از تهران است و از سایر استان‌ها بیشتر است.

حمیدرضا علیزاده با بیان اینکه ۴۰ هزار نفر معلول از خدمات برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه خدمات دریافت می‌کنند گفت: ۴۳۰ تسهیلگر در این برنامه فعالیت دارند و امسال ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع اختصاص یافته است.

وی گفت: تعداد صندوق‌های خودیاری معلولین روستایی در سال ۹۹ بیش از ۳۵ صندوق بوده که اینک به ۹۰ صندوق رسیده است.

وی گفت: در این صندوق‌ها معلولین و خانواده‌های آنها در گروه‌های ۵ تا ۱۵ نفره مشغول فعالیت معیشتی می‌شوند که در این مسیر از کمک‌های بلاعوض بهزیستی و تسهیلات ارزان‌قیمت بهره‌مند می‌شوند.

علیزاده از اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان برای خرید وسایل کمک توانپزشکی خبر داد و گفت: امسال جشنواره‌های بازی‌های بومی محلی را در تمام شهرستان‌های استان در بین گروه‌های هدف برگزار می‌کنیم.

وی همچنین از بررسی ۲ هزار ساختمان دولتی در زمینه دسترس‌پذیری برای معلولین در سطح ادارات کل خبر داد و گفت: در این زمینه هنوز مشکلات زیادی وجود دارد و بعضی دوایر حتی حداقل‌های دسترس‌پذیری را هم انجام نداده‌اند.

خشونت‌های خانگی در حال افزایش است

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست خبری با اشاره به اهمیت و حساسیت آسیب‌های اجتماعی استان گفت: در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی در زمینه‌های مختلف صورت گرفته که در میان آنها کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول‌آزاری و همسرآزاری از فراوانی بیشتری برخوردار بوده‌اند.

شهره شاهرودی گفت: طرح اقدام و عمل که در خراسان رضوی اجرا گردیده، برای واگذاری بخش‌هایی از برنامه‌ی ساماندهی کودکان کار و خیابان به بخش غیر دولتی طراحی شده است.

وی از افزایش خشونت خانگی در بین موارد تماس با فوریت‌های اجتماعی خبر داد و گفت: عوامل متعددی در این زمینه مؤثر هستند که بهزیستی نقشی در کاهش این عوامل ندارد و تنها به تبعات این آسیب‌ها و ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان می‌پردازد که حمایت‌های اجتماعی روانی و ایجاد محیط امن موقتی برای خشونت‌دیدگان است.

شاهرودی گفت: دو مرکز ندای مهر و راه نوین برای خدمات سرپایی برای مددجویانی است که مورد خشونت قرار گرفته و جایی برای پناه آوردن و آرامش ندارند.

خدمت به مددجویان در اولویت آرمان‌های انقلاب اسلامی است

۷۰۰ مددجو تحت حمایت برنامه صیانت از بهبودیافتگان قرار می‌گیرند

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: ۲۰۴ نفر از مددجویان دچار اختلال هویت جنسی در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند که شناسایی شده و خدمات بهداشتی، مشاوره‌ای، مددکاری و روان‌شناختی دریافت می‌کنند.

غلامحسین دلبری افزود: در زمینه تغییر جنسیت، ما نقش تسهیلگر را داریم که این افراد را به مراکز درمانی راهنمایی و کمک‌هایی را برای تغییر جنسیت به آنها ارائه می‌کنیم تا بتوانند زندگی آرام‌تری را بگذرانند.

وی در خصوص اعتیاد نیز گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در ۲۲ مرکز در کل استان نگهداری و بازتوانی می‌شوند.

دلبری یادآور شد: بیشتر دغدغه‌ی ما بر مسئله‌ی صیانت از بهبودیافتگان متمرکز است که با کمک سازمان بهزیستی کشور امسال چند مرکز برای این منظور تأسیس می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امسال ۷۰۰ مددجو را تحت پوشش برنامه‌ی صیانت می‌گیریم و برای هر مددجوی جویای کار ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت اختصاص می‌دهیم.

وی همچنین با برشمردن مراکز کاهش آسیب اعتیاد گفت: در هفته بهزیستی سه واحد کانکس کاهش آسیب در مناطق آسیب‌خیز مشهد بهره‌برداری می‌شود.

کد خبر 61042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد