نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان سمنان به مناسبت هفته گرامیداشت تاسیس سازمان بهزیستی کشور

دکتر منطقی : ۲۷ هزار و ۷۳۲ نفر تحت حمایت بهزیستی استان سمنان

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان،   به مناسبت هفته بهزیستی مدیر کل بهزیستی استان  در نشست خبری در سالن شهید شاهورانی اداره کل ضمن ارائه گزارش عملکرد در سال ۱۴۰۰ از بهره مندی ۱۶ هزار و ۷۷۸ پرونده از خدمات بهزیستی استان سمنان خبر داد.

 

مدیرکل بهزیستی استان در ابتدای نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشکر از زحمات و تلاش های  آقای دکتر ایزدپور در خصوص  برنامه ها و استراتژی های مدیریتی خود این چنین گفت :  عمل کردن به وظایف کافی نیست از آنجا که گستره وظایف سازمان بهزیستی زیاد است اینکه تنها به انجام وظیفه فکر کنیم و نتیجه گرایی را در نظر نگیریم از نگاه بنده کافی نیست. باید خروجی فعالیت ها و اثربخشی اقدامات نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

همچنین وی اشاره کرد :  استفاده از تمام ظرفیت های استانی و برون استانی و گسترش ارتباطات سازمان بهزیستی به ویژه ارتباط با شرکای اجتماعی از قبیل اصحاب رسانه با نگاه نتیجه گرایی یکی دیگر از اهداف بنده است و همواره در اجرای تمامی برنامه های مختلف سازمانی کرامت گروه هدف و احترام مددجویان باید حفظ شود. باید  به دنبال توانمندسازی گروه هدف باشیم. میخواهیم کسانیکه که نیاز به حمایت دارند، منشآ خدمت بشوند و به خودکفایی و توانمندی برسند  .

 

دکتر منطقی تعداد افراد دارای معلولیتی که از خدمات  ارائه شده در اداره کل بهزیستی استان سمنان  بهره مند شدند را ۱۳ هزار و ۴۱۰  نفر عنوان کرد و افزود : افراد دارای معلولیت به عنوان بزرگترین اقلیت در هر جامعه ای دارای حق و حقوقی بوده که باید دیده شده و مورد توجه مسئولان و متولیان رسیدگی به این قشر قرار بگیرد و سازمان بهزیستی نیز تلاش کرده در قالب طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه  به منظور  مرتفع ساختن  بخشی از نیازهای این قشر اقدامی مثبت بردارد.

 

وی با اشاره به اینکه  معاونت امور اجتماعی بهزیستی محوریت حل و فصل مسائل اجتماعی را برعهده دارد گفت :  مسئولیت ارائه و انجام برنامه های خدمات اجتماعی مانند توانمند سازی (ارائه خدمات توانمند سازی به افراد وگروههایی که بنا به دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از روال عادی زندگی بازمانده و در وضعیت اضطراری قراردارند) بر عهده حوزه اجتماعی است و در سال گذشته ۳ هزار و ۳۶۸ نفر در حوزه اجتماعی تحت حمایت قرار گرفتند.

 

منطقی گفت سازمان بهزیستی بیش از ۱۷۰ نوع خدمت به افراد تحت پوشش ارائه می‌کند و تنها در استان سمنان حدود ۲۷ هزار و ۷۳۲  نفر تحت حمایت بهزیستی  و در حدود ۱۶۸  فرزند ۰ تا ۱۸ سال در خانه های نگهداری کودکان و نوجوانان استان  در حمایت هستند.

 

وی خاطر نشان کرد : همه ساله برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در راستای پیشگیری، کشف و مداخله به هنگام اختلالات بینائی در سازمان بهزیستی اجرا می شود و از آنجا که  سه تا ۶ سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است در صورتی که این بیماری در این سنین تشخیص داده شود به راحتی درمان‌پذیر بوده و از سوی دیگر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود. در سال ۱۴۰۰  تعداد ۲۰ هزار و۷۵۵  کودک در استان مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۹۸۸ کودک مشکوک و وضعیت معلولیت آنها پیگیری شد.

 

    مدیر کل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۴۵ نفر در مراکز غیردولتی و ۱۷۷ نفر در مراکز دولتی بهزیستی استان از خدمات مشاوره رایگان بهره مند شدند بیان کرد :  گسترش خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی در سطح وسیعی از جامعه و دسترسی بیشتر برای مردم، کمک به ارتقاء سطح سلامت روان جامعه و کاهش آسیبهای روانی ـ اجتماعی از جمله اهداف مهم مراکز مشاوره حضوری غیردولتی است.

دکتر منطقی افزود : از آنجا که سازمان بهزیستی یکی از سازمان های دولتی است که از بدو فعالیت خود به مسئله  بهبود و توانمندسازی جامعه هدف برای کسب مهارت و ایجاد اشتغال تا رسیدن به خودکفایی اهمیت بسیار داده ، در سال گذشته دفتر اشتغال و کار آفرینی بهزیستی استان برای ۲ هزار و سیصد نفر خدمات اشتغال ارائه نموده است . سقف تسهیلات اشتغال‌آفرینی مشاغل خانگی ۵۰ میلیون تومان و تسهیلات  مشاغل خرد  با ارائه مدارک شغلی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

 

وی در ادامه ضمن ارائه گزارش عملکرد سه ماه آغازین سال جاری  گفت  : امسال تعداد ۲۹ نفر از خدمات دفتر اشتغال بهره مند و در طرح غربالگری بینائی کودکان ۳ تا ۶ سال  دفتر پیشگیری ۱۱۵۰ کودک ارزیابی که  ۸۹ کودک مشکوک شناسایی و ۸۶ نفر به اپتومتریست ارجاع داده شدند.  همچنین طبق روال گذشته مشاوره های ژنتیک در حال انجام  است و افرادی که به مشاوره ژنتیک احتیاج دارند به مراکز مشاوره تحت نظارت  مراجعه خواهند کرد.  در سه ماه ابتدای سال ۲۴۰ مورد مشاوره ژنتیک و    ۱۹۴۹ نوزاد غربالگری شنوایی شدند.

 

در پایان مدیر کل :  بهزیستی استان سمنان جزء استان های موفق در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مراکز نگهداری شبانه روزی کشور بوده  و با تلاش بی وقفه همکاران  بهزیستی استان میزان موارد فوتی طی دو سال گذشته  در مراکز تحت نظارت نسبت به سال های قبل از شیوع ویروس کرونا کمتر بوده است.  بهزیستی استان با ۳۲ مرکز روزانه، خانه و مراکز شبانه روزی تحت نظارت خود یک هزار و ۶۲۰ نفر توانخواه مشمول دریافت خدمات نگهداری و مراقبتی دارد.

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

کد خبر 60981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد