قول‌ها و وعده‌هایی که به معلولین می‌دهیم باید بلافاصله اجرایی شوند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: انجام مطلوب برنامه‌ها و فعالیت‌های بهزیستی در خصوص رفاه، معیشت، توانمندسازی و ساماندهی وضعیت جامعه‌ی هدف، نیازمند همکاری جدی و دغدغه‌مند سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

مسعود فیروزی که در آستانه چهل و دومین سالروز تشکیل سازمان بهزیستی و به مناسبت هفته گرامیداشت بهزیستی در جلسه علنی شورای شهر مشهد سخن می‌گفت ضمن قدردانی از همکاری و همراهی شورای شهر و شهرداری مشهد در خصوص دسترس پذیری و اقدامات ابتکاری و اثربخش در حوزه‌ی زندگی افراد دارای معلولیت گفت: مدیریت شهری و شورای شهر مشهد در توحه ویژه به حوزه‌ی معلولین، سنگ تمام گذاشته‌اند و من به نمایندگی از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری جامعه هدف بهزیستی، از این مسؤولین تشکر می‌کنم.
وی ضمن اشاره به برنامه‌های غربالگری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی گفت: متأسفانه، بعضی اوقات، وظایف و فعالیت‌های بسیار گسترده بهزیستی در بخش‌های اجتماعی و پیشگیری، در زیر سایه‌ی خدمات افراد دارای معلولیت، دیده نمی‌شود در حالی که افراد دارای معلولیت، یک بخش از خدمات بسیار وسیع این سازمان می‌باشد.
وی خاطر نشان کرد: کودکان کار، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار، دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب دیده، افراد در معرض خودکشی، دختران فراری، زوجین دارای اختلافات حاد و بیماران روانی مزمن، بخش‌هایی از جامعه هدف بهزیستی هستند که به صورت مستمر و شبانه‌روزی تحت پوشش خدمات این سازمان هستند.
فیروزی یادآور شد: در تمام وظایف و فعالیت‌هایی که برای بهزیستی دیده شده، ده‌ها دستگاه‌ اجرایی، همکار بهزیستی هستند که باید به وظایف خودشان عمل ‌کنند.

قول‌ها و وعده‌هایی که به معلولین می‌دهیم باید بلافاصله اجرایی شوند

تقریبا ۵۰ درصد جامعه هدف بهزیستی استان در مشهد زندگی می‌کنند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تقریبا ۵۰ درصد جامعه هدف بهزیستی استان در مشهد زندگی می‌کنند گفت: ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی در کل استان اعم از حوزه‌های توانبخشی و اجتماعی، ۲۱۰ هزار خانواده تحت پوشش که جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر یعنی ۱۰ درصد جمعیت استان را در برمی‌گیرد و وظایف و فعالیت‌های مشترک با سایر دستگاه‌ها در زمینه افراد آسیب‌دیده و کودکان کار و خیابان، بخش‌هایی از کارهای این نهاد مردمی و انقلابی را پوشش می‌دهد.
فیروزی با تأکید بر لزوم مشورت و هم‌اندیشی با نمایندگان و تشکل‌های معلولین در مسائل مرتبط با این گروه از شهروندان گفت: درخواست ما از شورای محترم شهر و مدیریت شهری این است که تصمیماتی که در ارتباط با افراد دارای معلولیت اتخاذ می‌شود حتما با نظر و مشورت نمایندگان این گروه‌ها باشد که در اجرا به نتایج بهتر و مؤثرتری دست بیابیم.
وی تصریح کرد:‌ اگر قول و وعده‌ای به افراد دارای معلولیت داده می‌شود باید بلافاصله اجرایی شود چون عدم اجرای وعده‌های داده شده، آسیب‌های زیادی در این جامعه‌ی بزرگ ایجاد می‌کند و باعث بی‌اعتمادی به مسؤولین می‌شود.

قول‌ها و وعده‌هایی که به معلولین می‌دهیم باید بلافاصله اجرایی شوند

دسترس‌پذیری یک حق مسلم افراد دارای معلولیت است
به گفته‌ی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، دسترس‌پذیری یک حق مسلم افراد دارای معلولیت است و نباید واژه مناسب‌سازی که واجد یک امتیاز برای آنها است بکار گرفته شود.
وی افزود: دسترس‌پذیری بخشی از امکانات زندگی اجتماعی، به معنای کوتاهی ما مسؤولین در رسیدگی به نیازهای به حق افراد دارای معلولیت برای زندگی اجتماعی برابر با سایرین است.
وی با اشاره به جایگاه خراسان رضوی در سطح اول دسترس‌پذیری در کشور گفت: هنوز خیلی کارها در زمینه دسترس‌پذیری باقی مانده که باید با سرعت و اعتبارات بیشتر، پیگیری و اجرا شود.
وی در ادامه با بیان نظریات علمی در زمینه اکوسیستم اجتماعی گفت: جامعه مانند یک اکوسیستم در هم تنیده است و اگر یکی از بخش‌های آن مانند افراد دارای معلولیت یا آسیب اجتماعی، مورد کم توجهی یا بی‌مهری قرار گیرد و نیازهایش مرتفع نگردد، کل جامعه دچار آسیب می‌شود و از فرایند پیشرفت اجتماعی باز می‌ماند.
فیروزی در پایان به یک نظریه جامعه‌شناسی در زمینه آنومی و ناهنجاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی تنها یک ناهنجاری با تأثیرات محدود و موقتی نیست بلکه زمینه‌هایی است که روح کل جامعه را جریحه‌دار می‌سازد و روان اجتماع با تزلزل و احساس ناامنی درگیر می‌شود بنا بر این همه‌ی دستگاه‌های وظیفه‌مند از جمله مدیریت شهری و شورای شهر باید در زمینه‌ی آسیب‌ها و اجرای قوانین از جمله قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، سعی و جهد کافی داشته باشند تا بتوانیم به خواسته‌های بحق این جامعه‌ی بزرگ پاسخ بدهیم.
در این جلسه مقرر شد بهزیستی شهرستان مشهد، گزارشی از نیازها و خدمات مورد نیاز جامعه هدف تهیه و به شورای شهر و مدیریت شهری ارائه کند.

قول‌ها و وعده‌هایی که به معلولین می‌دهیم باید بلافاصله اجرایی شوند

کد خبر 60614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد