مدیر کل بهزیستی: ایران در زمینه دسترسی معتادان به امکانات درمانی و بازتوانی، از میانگین جهانی بالاتر است 

عصر جمعه، جمعی از مسؤولین مرتبط با مواد مخدر استان خراسان رضوی، در مراسم جشن صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان بیماری اعتیاد که با حضور جمع کثیری از بهبودیافتگان و مسؤولان کمپ‌های اجباری و اختیاری ترک اعتیاد در مشهد برگزار شد شرکت کردند.

محمدرضا دبیری، مدیر کل امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی، مسعود فیروزی، مدیر کل بهزیستی، محمد حسین صالحی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، محمد ابراهیم حسینیان، رئیس خدمات فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، مهدی نخعی و غلامحسین دلبری، معاونین پشتیبانی و پیشگیری بهزیستی استان، رئیس و معاون بهزیستی مشهد و کارشناسان دفتر اعتیاد بهزیستی استان و مشهد، از جمله مسؤولان مهمان این جشن بودند.
در این جشن، که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار گردید، برنامه‌های مختلفی از جمله، سرودهای مناسبتی توسط کودکان، موسیقی سنتی، خاطرات یک بهبودیافته، ارائه‌ی نحوه برنامه‌ریزی و اجرای مدیریت مورد در صیانت اجتماعی و سخنرانی چند مسؤول، به اجرا درآمد.

مدیر کل بهزیستی: ایران در زمینه دسترسی معتادان به امکانات درمانی و بازتوانی، از میانگین جهانی بالاتر است 

برنامه‌ی مافیای مواد مخدر گسترده و منظم است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم گفت: مافیای مواد مخدر، در تمام زمینه‌ها اعم از تجارت، قاچاق، فرهنگ‌سازی، تبلیغات و بازاریابی، برنامه‌ریزی منظم و دقیق دارد و بر خلاف ظاهر نامنظم و بهم ریخته‌ی جامعه‌ی معتادین و قاچاق‌فروشان، همه‌ی بخش‌ها تحت کنترل منظم و برنامه‌ریزی شده قرار دارد.
وی ضمن یادآوری تاریخچه ۲۶ ژوئن و نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر توسط کشورهای جهان گفت: این نامگذاری برای جلب توجه و ایجاد حساسیت بیشتر در حکومت‌ها و بیان ضرورت همکاری و تعاون در زمینه‌ی مبارزه با مواد مخدر و کاهش و کنترل اعتیاد به این مواد صورت گرفته است.
مسعود فیروزی ضمن اشاره به نظریه‌ی آنومی امیل دورکیم، جامعه‌شناس قرن ۱۹ فرانسه و ارتباط آن با مواد مخدر گفت: بر اساس نظریه‌ی دورکیم، اعتیاد یکی از آسیب‌های مهمی است که روح جمعی جامعه را جریحه‌دار می‌سازد و به آنارشی و هرج و مرج می‌انجامد.
وی در تحلیل این نظریه گفت: آنارشی، به بی‌نظمی و ناهنجاری ترجمه شده ولی بر خلاف ظاهر بی‌نظم دنیای مواد مخدر، از سوی مافیا و گردانندگان این بازار بزرگ و مرگبار، همه‌چیز طبق برنامه و با الگوی منظم و دقیق، برنامه‌ریزی شده و برای به انحراف‌کشاندن جامعه و جریجه‌دار کردن روح جمعی اجتماعی، هدف‌گذاری می‌گردد تا در یک دوران افزاینده، سیر گسترش مواد مخدر و اعتیاد به این مواد، روز به روز بیشتر و بیشتر، دامن جامعه را بگیرد و شهروندان بیشتری را درگیر کند.
معتادان زخم‌خوردگان جامعه دچار آنومی هستند

مدیر کل بهزیستی: ایران در زمینه دسترسی معتادان به امکانات درمانی و بازتوانی، از میانگین جهانی بالاتر است 

وی در ادامه با به اعلام سازمان بهداشت جهانی در خصوص دسترسی معتادان به امکانات درمانی گفت، شرایط کشورمان را بسیار بهتر از شرایط جهانی و جهان غرب دانست و گفت: اگر چه در سطح جهانی، میانگین دسترسی معتادان به امکانات درمانی، یک نفر به ازای هر ۷ نفر می‌باشد اما در کشور ما هیچ معتادی نیست که اراده‌ی استفاده از امکانات درمانی و بازتوانی را داشته باشد و این امکانات در اختیارش قرار نگیرد.
فیروزی، معتادان را زخم‌خوردگان جامعه‌ی دچار آنومی دانست و گفت: باید تمام تلاش خودمان را برای کمک به درمان و بازتوانی این بیماران که عزت‌نفس، اعتماد به نفس و جرأت مندی خود را از دست داده‌اند بکار بگیریم.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت پیشگیری و آموزش گفت: آموزش نه از سنین دبستان بلکه باید از مهدهای کودک و حتی پیش از تولد فرزند به مادران و پدران آغاز شود و برای کودکان نیز از آغاز تولد و از هنگامی که شروع به یادگیری زبان مادری و واقعیات اطراف می‌کند آموزش را آغاز کنیم.
وی با برشمردن ضرورت احساس مسؤولیت و وظیفه در آحاد شهروندان برای نجات معتادان گفت: هر آموزش و مبارزه‌ای که برای نجات معتادان صورت گیرد باید سه عاملی که در اثر آنومی اجتماعی و ضعف بیمار در جهت منفی ایجاد شده، یعنی جرأت‌مندی، اعتماد به نفس و عزت‌نفس دوباره بازسازی و تقویت شود تا فرد بیمار پس از بهبودی جسمی بتواند در جامعه قد راست کند و ضمن مبارزه با مشکلات پیش‌رو، توانمندی لازم برای تطبیق خود با شرایط اجتماعی را بدست آورد.

مدیر کل بهزیستی: ایران در زمینه دسترسی معتادان به امکانات درمانی و بازتوانی، از میانگین جهانی بالاتر است 

امسال چند مرکز صیانت اجتماعی بهبودیافتگان دایر شده است
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم به جمع‌آوری و ساماندهی بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در استان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با کمک سایر دستگاه‌ها بتوانیم ۷ هزار معتاد متجاهری را که در مشهد هستند ساماندهی کنیم.
غلامحسین دلبری با بیان اینکه ساماندهی معتادان تنها به سم‌زدایی و نگهداری آنان ختم نمی‌شود گفت: صیانت اجتماعی، یک امر کلی و عمومی است و علاوه بر مسؤولان، باید آحاد مردم در آن مشارکت کنند.
وی ادامه داد: بهزیستی خراسان رضوی برای ادامه‌ی درمان و صیانت از بهبودی این عزیزان، در سال جاری 
چند مرکز صیانت راه‌اندازی کرده و بخشی از این مراکز برای خانم‌های بهبود یافته بوده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ برای اشتغال بهبودیافتگان ۲۵۱ پرونده در بهزیستی خراسان رضوی تشکیل شده که از این تعداد ۱۷۴ پرونده تکمیل و مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت ۱۳۳ نفرشان از بهزیستی تسهیلات اشتغال دریافت کرده و مشغول کار شده‌اند.
وی افزود: برای اشتغال این افراد ۹ میلیارد تومان بودجه مصرف شده که ۱۱ درصد کل بودجه اشتغال استان بوده است.

مدیر کل بهزیستی: ایران در زمینه دسترسی معتادان به امکانات درمانی و بازتوانی، از میانگین جهانی بالاتر است 

کد خبر 60147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد