سازش ۵۰ و ۶۰ درصدی طرفین در دعاوی نفقه، تمکین و حضانت در خراسان رضوی

به گفته معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، انگیزه ۶۰ درصد زنانی که متقاضی نفقه هستند اعمال فشار بر مرد است.

شهره شاهرودی گفت: بر اساس اطلاعاتی که در مرکز ارزیابی و مشاوره دعاوی خانواده بدست آمده، وقتی خانم‌ها در خانواده تحت فشار قرار می‌گیرند با دعوای نفقه، در صدد اعمال فشار بر همسرشان برمی‌آیند.
وی افزود: این خانواده در ابتدای راه طلاق است و سوق دادن آنها به کلینیک‌های مددکاری اجتماعی که در این زمینه فعال هستند در ایجاد زمینه سازش زوجین، بسیار مؤثر می‌باشد.
وی با بیان اینکه مرکز ارزیابی، ابتدا در بخش غربالگری، زوجین را دعوت و با آنها مشاوره می‌کند تا به زندگی برگردند گفت: بررسی عملکرد این مرکز نشان می‌دهد که با مشاوره‌ و راهنمایی مشاورین روان‌شناسی، مددکاران، مشاورین حقوقی و مشاورین مذهبی که در این مرکز حضور دارند، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد طرفین دعاوی در همین مرحله، انصراف می‌دهند و به زندگی خانوادگی بازمی‌گردند.
شاهرودی با یادآوری اینکه ۳۰ کلینیک مددکاری در سطح استان در این طرح فعالیت می‌کنند گفت: به جز مشهد که ۱۷ کلینیک مددکاری در آن فعال است ۱۰ شهرستان دیگر استان یک یا دو کلینیک مددکاری دارند که در همین بخش دعاوی خانواده مشغول خدمت رسانی است.
وی خاطر نشان کرد: این طرح با هدایت و نظارت دستگاه قضایی و بهزیستی استان به صورت مشترک اجرایی شده است.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: ۱۵۰ کارشناس مددکاری در کلینیک‌های مددکاری شهرستان‌ها و ۱۴ کارشناس در مرکز ارزیابی و غربالگری دعاوی خانواده استان در این طرح مشارکت دارند.
شاهرودی گفت: در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۷ هزار و ۷۹۷ خانم با تقاضای نفقه و ۶ هزار و ۵۵۰ مرد با دعوای تمکین به این مرکز مراجعه کرده‌اند.
وی افزود: از این تعداد ۷ هزار و ۳۰۰ مورد با تلاش مشاوران مرکز، به سازش رسیده‌اند که با توجه به طرح دعاوی متقابل زوج و زوجین، بیش از ۵۰ درصد مراجعین را شامل می‌شود.
به گفته معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در این مدت 
۳ هزار و ۶۲۶ نفر برای حضانت فرزند و اجازه ملاقات با فرزند به این مرکز مراجعه کرده‌اند که یکهزار و ۸۵۴ نفرشان با تقاضای حضانت کودک و یکهزار و ۷۷۲ نفر با تقاضای پذیرش ملاقات کودک مراجعه داشته‌اند.
وی خاطر نشان کرد: از میان این افراد بین ۲ هزار و ۳۲۷ زوج، بر سر مسائل مورد اختلاف، سازش برقرار شده که بیش از ۶۴ درصد پرونده‌ها را شامل می‌شود.
شاهرودی گفت: در صورت بروز اختلاف بین طرفین و نتیجه ندادن تلاش مشاوران و مددکاران برای حل اختلافات، متخصصین این مرکز حضانت را به طرفی واگذار می‌کنند که صلاحیت کامل‌تری دارد. ضمن اینکه با توجه به شرایط طرفین و امکانات فردی و اجتماعی آنها، زمان ملاقات مناسبی را تعیین می‌کند.
وی در پایان گفت: آنچه در محور کارشناسان این بخش قرار می‌گیرد مصلحت کودک و حقوق او است و به همین جهت در هر شرایطی اعم از سازش یا ادامه اختلاف، به طرفین آموزش داده می‌شود که حداکثر ملایمت و عطوفت را با طفل داشته باشند و از دخالت دادن او در اختلافات بپرهیزند.

کد خبر 60135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد