اجرای غربالگری اختلال حافظه برای افراد ۶۰ تا ۷۵ سال

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال برنامه‌ریزی‌های اولیه هستیم تا پایان امسال برنامه غربالگری اختلال حافظه (دمانس) را برای افراد ۶۰ تا ۷۵ سال در ۲ استان کشور به صورت آزمایشی اجرا کنیم و درنهایت این برنامه در سراسر کشور اجرا شود.

افروز صفایی فرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دمانس نوعی اختلال حافظه است، افزود: هدف از اجرای این برنامه این است که بتوانیم با تشخیص به موقع دمانس و مداخلات سیر بیماری را کندتر کنیم تا در نتیجه سیر ناتوانی افراد کمتر شود.

وی اضافه کرد: این برنامه فعلا به صورت پایلوت در ۲ استان انجام می‌شود و استان‌های پیشنهادی، استان‌های یزد و مرکزی هستند که از نیمه دوم سال کار اجرایی خواهد شد. پرسشنامه‌هایی در این زمینه تهیه و تنظیم شده که از طریق آنها می توانیم تشخیص دهیم که فرد در معرض خطر دمانس است و سپس با مداخلات توانبخشی بتوانیم جلوی سیر بیماری را بگیریم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه غربالگری دمانس در ۲ استان کشور از طریق فراخوان انجام می‌شود، ادامه داد: در حال تهیه اقدامات اجرایی هستیم و در این برنامه مشارکت خانواده‌ها موثر است.

صفایی فرد اظهار داشت: در اجرای این برنامه پرسشگران را آموزش می دهیم که چگونه می توانند سالمند را بررسی کنند و براساس این آموزش‌ها، سالمندان غربال می شوند؛ سپس به متخصصان اعصاب و روانپزشک ارجاع داده می شوند تا تشخیص نهایی گرفته شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا بودجه این برنامه در اسرع وقت تامین و برنامه زودتر اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۸۴ میلیون و ۹۷۳ هزار نفر جمعیت کل کشور است که از این تعداد، هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر برابر  با ۱۰.۴۳ درصد کل جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند.

از هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت سالمند کشور، چهار میلیون و ۲۶۸ هزار نفر آنان مردان و چهار میلیون و ۵۹۵ هزار نفر آنان، زنان هستند. پیش‌بینی‌ها براساس سناریوهای جمعیتی این است که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۲۳ یعنی طی ۲۳ سال جمعیت سالمند ایران دو برابر می‌شود و به ۲۰ درصد کل جمعیت می‌رسد. در حال حاضر جمعیت کل کشور برابر با ۸۴ میلیون و ۹۷۳ نفر است.

یکی از اختلال‌های شایع در سالمندی، اختلال‌های شناختی و در رأس آنها دمانس است. دمانس اختلالی پیشرونده و در مراحل انتهایی آن غیر قابل درمان است. تشخیص زودرس دمانس می‌تواند به درمان آن کمک شایانی کند.  

کد خبر 60049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =