در رسانه| هشدار درباره شیوع ماده مخدر گُل در میان نوجوانان اصفهانی

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان با هشدار درباره شیوع ماده مخدر گُل در میان نوجوانان اصفهانی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده بسیاری از خانواده ها بسیار دیر و معمولا پس از گذشت حداقل پنج سال از اعتیاد فرزندانشان متوجه این موضوع می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرآنلاین، علی اکبر ابراهیمی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سازمان بهزیستی در خط مقدم بارزه با اعتیاد قرار دارد، اظهار کرد: ۲۷۵ میلیون مصرف کننده موادمخدر در جهان داریم و بر اساس آمار جهانی در طول ۱۰ سال از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ جمعیت مصرف کننده مواد تا ۲.۲ درصد افزایش یافته است و سالانه ۵۰۰ هزار نفر نیز جان خود را بر اثر اعتیاد از دست می دهند.

وی با بیان اینکه تعداد مصرف کنندگان در کشور ما دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر است، افزود: سن اعتیاد در کشورمان از ۱۵ تا ۶۴ سالگی است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: در استان اصفهان حدود ۱۲۰ هزار معتاد داریم که هفت تا ۱۰ درصد از آن‌ها زنان هستند؛ پرمصرف‌ترین ماده مخدر نیز تریاک است اما ممکن است با اتفاقاتی که در افغانستان قرار است اجرایی شود، نوع مواد تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید با دقت بیشتری مراقب فرزندان خود باشند، بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده بسیاری از خانواده ها بسیار دیر و معمولا پس از گذشت حداقل پنج سال از اعتیاد فرزندانشان متوجه این موضوع می شوند.

۵۳ درصد معتادان کشور تریاک مصرف می کنند

ابراهیمی با اشاره به درصد مواد مخدر مصرفی در کشور اضافه کرد: ۵۳ درصد از معتادان در کشور تریاک ۱۲ درصد حشیش و گل، هشت درصد شیشه، هفت درصد هروئین و ۲۰ درصد سایر مواد مخدر را استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف ماده مخدر گل در میان نوجوانان رو به شیوع است اما آماری از میزان افراد مصرف کننده نداریم، تاکید کرد: سه سیاست برای مقابله با اعتیاد وجود دارد. سیاست اول مقابله با عرضه مواد مخدر، دوم درمان و سیاست سوم ارائه خدمات به معتادانی است که نمی‌خواهند ترک کنند.

معتقد به درمان اجباری اعتیاد نیستیم

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ما معتقد به درمان اجباری اعتیاد نیستیم چراکه دنیا به رویکرد درمان مدار روی آورده است، ادامه داد: آموزش بخش جدایی ناپذیری از مقابله با اعتیاد به مواد مخدر است و باید از کودکی آموزشهای لازم به فرزندان داده شود چراکه بر اساس مطالعات اگر هفته‌ای دو ساعت در مهدکودک روی موضوع پیشگیری از اعتیاد کار شود، ۱۹ سال دیگر نرخ اعتیاد تا ۴۵ درصد کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری موارد سیگار مقدمه ای بر اعتیاد است، گفت: درواقع اعتیادآورترین ماده در طبیعت نیکوتین است که درسیگار استفاده می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ۸۷ مرکز اقامتی درمان اعتیاد داریم که سه مرکز برای زنان است، گفت: ظرفیت اسمی هر مرکز به‌طور متوسط برای ۴۰ نفر است.

کد خبر 59608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد