در رسانه| ۵۳ درصد جمعیت معتادان کشور تریاک مصرف می‌کنند/ وجود ۱۲۰ هزار معتاد در استان اصفهان

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان از وجود حدود ۱۲۰ هزار معتاد در استان اصفهان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرگزاری موج اصفهان، علی‌اکبر ابراهیمی در  جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: حدود ۱۲۰ هزار معتاد در استان اصفهان وجود دارد که ۷ تا ۱۰ درصد از این معتادان زنان هستند.

وی گفت:بنابر اعلام ستاد مبارزه موادمخدر در کشور دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد وجود دارد که یک میلیون به صورت تفننی مصرف می‌کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه پرمصرف‌ترین ماده مخدر تریاک است، افزود:براساس آخرین شیوع‌شناسی مصرف موادمخدر در کشور ۵۳ درصد جمعیت معتادان کشور تریاک مصرف می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: از میان معتادان ۱۲ درصد مصرف مربوط به خانواده کوکائین مانند گل و حشیش، هشت درصد مصرف شیشه، هفت درصد مصرف هروئین و سایر موادمخدرنیز ۲۰ درصد است.

ابراهیمی در خصوص آمار مصرف مواد مخدردر دنیا توضیح داد: بر اساس آمارهای جهانی ۲۷۵ میلیون مصرف کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد، که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ این تعداد ۲۲ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در دنیا هرسال ۲.۲ درصد تعداد معتادان بیشتر شده و پیش‌بینی می گردد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰۵ میلیون نفر در جهان یعنی ۱۱ درصد مصرف کننده مواد مخدر باشند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اضافه کرد: ۲۰ میلیون نفر کوکائین، ۶۲ میلیون نفر مواد مخدر مصرف و ۲۷ میلیون نفر مواد محرک آمفتامین مصرف می‌کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه بهزیستی خط مقدم پیشگیری از اعتیاد در کشور است، گفت: در استان اصفهان متأسفانه توجهی به حوزه پیشگیری از اعتیاد نمی‌شود.

 معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان اظهارداشت: برای جمع‌آوری معتادان و مبارزه با موادمخدر میلیاردها تومان هزینه می گردد اما دریغ از ۱۰۰ میلیون تومان که برای فعالیت‌های پیشگیری در حوزه اعتیاد اختصاص گیرد.

ابراهیمی در ارتباط با اعتیاد زنان در استان بیان کرد: ۱۲۰ هزار معتاد وجود دارد که بین هفت تا ۱۰ درصد آنان بانوان هستند، اما متأسفانه آمار زنان معتاد در کشور ما پنهان است و دلیل آن تمایل کمتر زنان نسبت به مردان در بستری شدن مراکز ترک اعتیاد است.

وی با بیان اینکه پیشگیری در کاهش اعتیاد نقش مهم و بسزایی دارد، گفت: در کاهش آمار اعتیاد کشور باید رویکرد پیشگیری جایگزین رویکردهای انتظامی و اجباری شود.

این مقام مسئول با اشاره باینکه تنها دو درصد از معتادان بهبودیافته از کمپ‌های ترک اعتیاد به چرخه اعتیاد برمی‌گردند، بیان داشت: اما در مراکز درمانی تی‌سی از هر صد نفر به ۴۰ بیمار بهبود یافته پاک می مانند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص رویکرد متادون درمانی در کشور نیز توضیح داد: هزینه یک‌بار استفاده از متادون در کشور ۴۵۰ هزار تومان است که اداره کل بهزیستی استان اصفهان برای اینکه بتواند خدمات متادون درمانی را بیشتر به افراد کم‌بضاعت و بی‌بضاعت دهد معادل ۵۰ درصد هزینه یک‌بارمصرف متادون را به فرد بی‌بضاعت می‌دهد.

ابراهیمی با تاکید براینکه رویکرد پیشگیری در استان و کشور باید تقویت شود، گفت: در مدارس انجام آموزش‌های پیشگیری امری ضروری است که  باید  در این راستا آموزش‌وپرورش استان با اداره کل بهزیستی اصفهان برای این آموزش‌ها همکاری بیشتری را داشته باشد.

کد خبر 59590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد