در رسانه| نظارت بر فرزندان و جلوگیری از ایجاد بحران هویت از عوامل موثر در پیشگیری از اعتیاد است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران به مناسبت ۵ تیرماه روزجهانی مبارزه با مواد مخدر، شعار جهانی مبارزه با مواد مخدر را، پرداختن به چالش های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران های بشری عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت پیشگیری از اعتیاد بعنوان مهمترین رکن، به تشریح استراتژی های دفتر پیشگیری و امور اعتیاد بهزیستی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از اقتصاد بازار، ولی اله نصر، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، شعار کشور در هفته مبارزه با مواد مخدر را "همه با هم، نه به اعتیاد" یاری گر باشیم، اعلام کرد و افزود: دفتر پیشگیری و رسیدگی به امور اعتیاد بهزیستی در ۴ حوزه پیشگیری اولیه، درمان و بازتوانی اعتیاد، همکاری بین بخشی، کاهش آسیب ها، آموزش پیشگیرانه از اعتیاد با انتشار اطلاعات و ارائه برنامه های آموزشی، نمایشگاه ها، کتاب، بروشور، کلیپ، فعالیتهای جایگزین در زمینه های تفریحی ورزشی و توجه به عوامل محافظت کننده در برابر اعتیاد، بهره گیری از برنامه های اجتماع محور از طریق نیازسنجی، مشارکت و راهنمایی در حل مشکلات و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی در ابعاد خانواده، مدارس، دانشگاه، ادارات، کارخانه ها و رسانه ها برای ترویج و انتشار اطلاعات فعالیت می کند.

دکترنصر از اجرای چندین طرح برای موارد فوق براساس مشخصه های فردی صحبت کرد و گفت: استفاده از نسخه یکسانی برای درمان افراد معتاد امکان پذیر نیست و با توجه به طرح های شناختی رفتاری در مناطق حاشیه ای و پرخطر شهر، سن، جنسیت و پارامترهای دیگر باید به تشخیص و درمان افراد معتاد بپردازیم.

وی در بیان مراحل درمان از مشاوره، درمان دارویی بعنوان رویکرد اصلی مراکز درمانی و بازتوانی سخن راند و گفت: علاوه بر مراکز درمان سرپایی، ۹۰ مرکز اقامتی در استان اصفهان با حضور داوطلبانه افراد فعالیت می کنند. چنانچه، مرکز جامع درمان اعتیاد بعنوان یک مرکز اقامتی با توجه به موارد تغییر سبک زندگی، هویتی و شناختی فرد در طول اقامت ۴ ماهه و ۸ ماه درمان سرپایی، افراد را مدیریت می کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به فعالیت مراکز ماده ۱۶ برای معتادان متجاهر، از مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ با حضور داوطلبانه معتادان متجاهر نام برد و افزود: در سال ۱۴۰۰، ۸۰ مرکز در استان مجری ماده ۱۵ بودند.

وی به اهمیت ایجاد اشتغال در پیشگیری از اعتیاد و بازدارندگی معتادان درمان شده پرداخت و اظهار کرد: سهولت دسترسی به تسهیلات اشتغال، موارد تشویقی ازجمله پرداخت ۲۳ درصد بیمه کارفرمایی و بخشی از حقوق با هدف مبارزه با بیکاری معتادان انجام می شود.

نصر در بحث کاهش آسیب های ناشی از سوءمصرف با بیان ضرورت کنترل استرس و اضطراب در مراجعه به مراکز، از اقداماتی در زمینه افزایش انگیزه جهت جذب درمان، ارائه خدمات و امکاناتی از طریق تیم های سیار (سرنگ، الکل، کاندوم، پوشاک و تغذیه رایگان با هدف پیشگیری از انتقال بیماری های عفونی) در پاتوق های معتادان در نقاط مختلف، مراکز شبانه و سرپناه با ارائه خدمات رایگان از ۷ شب تا ۷ صبح، موبایل سنتر با خودرو تجهیز شده با حضور روانشناس و افراد بهبودیافته برای افراد پرخطری که تمایلی به مراجعه ندارند، خبر داد.

وی با اشاره به بحران های سنی بلوغ در نوجوانان و جوانان، گفت: آمادگی خانواده ها در پذیرش علائم این مرحله، نظارت بر رفتار و شناخت دوستان و گروه های همسالان و جلوگیری از ایجاد بحران هویت بعنوان مهمترین عامل، کاهش اضطراب، پرهیز از تحمیل هویت اجباری توسط خانواده و متولیان، تحکیم هویت شخصی و تقویت رویدادهای ااشتغالزا و استقلال آفرین و ایجاد نشاط در خانواده از مهمترین ارکان پیشگیری هستند.

رشد ۳۰ درصدی مصرف مواد مخدر تا ۲۰۳۰

در ادامه، علی اکبر ابراهیمی، معاون امور پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، اعتیاد را نوعی اختلال مغزی عود کننده نامید و بیان کرد: سیاست های مقابله با عرضه(کشفیات فقط شامل ۲۰ درصد عرضه است)، مقابله با تقاضا و کاهش آسیب برای معتادان باید اعمال گردد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۰، ۲۷۵ میلیون مصرف کننده در جهان داشتیم که در درسال ۲۰۲۰، رشد ۲۲ درصدی داشته، گفت: تا ۲۰۳۰، شاهد رشد ۳۰ درصدی در مصرف مواد مخدر خواهیم بود که بعنوان یک تهدید جهانی خواهد بود. ضمن آنکه سالانه، ۱۸ میلیون سالهای از دست رفته بدلیل شرایط معتادان را تجربه می کنیم.

وی با ابراز تاسف از مرگ ۵۰۰ هزار نفر سالانه بدلیل اعتیاد، آمار تکان دهنده مصارف حشیش، کوکائین و دیگر مواد مخدر در سطح جهان را اعلام کرد و گفت: در آسیا ۸۰ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر هستند که این ارقام در ایران شامل حدود ۳ میلیون نفر معتاد، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف کننده تفننی، ۵۳ درصد مصرف کننده تریاک، ۱۲ درصد حشیش و گل، ۸ درصد شیشه و ۲۰ درصد سایر مواد اعتیادآور است.

ابراهیمی با اذعان به بار سنگین بیماری اعتیاد که به نظام سلامت، بهزیستی و بودجه کشور تحمیل می شود، خط مقدم پیشگیری را بهزیستی و خط مقدم مبارزه با مواد مخدر را ناجا، دادگستری و وضع قوانین اعلام کرد.

وی در بیان چالش ها، وجود رویکردهای امنیتی، انتظامی و قضایی که باید حمایتی باشد و نه از روی اجبار برای ترک، ایجاد اشتغال، پوشش های بیمه ای برای مشاوره و درمان، تامین هزینه های نگهداری و یارانه و اجتناب از چندگانگی و مداخلات غیرکارشناسی را برشمرد و گفت: پیشگیری همه جانبه و فراگیر است و نهادهای مختلف ازجمله مساجد، شهرداری ها، جشنواره های فرهنگی، سازمان های ورزشی، آموزش و پرورش و بویژه مهدهای کودک می توانند بسیار موثر باشند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اهمیت تربیت در دوران کودکی بویژه تا ۸ سالگی در پیشگیری از ابتلا به اعتیاد، اظهارکرد: اگر به وضعیت کودکان دارای والدین زندانی، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، کودکان کارو خیابان که دچار اختلال اضطراب و افسردگی و اختلال نقص توجه و بیش فعالی هستند، رسیدگی شود، در سالهای آینده آمار اعتیاد به نصف کاهش می یابد. همچنین، توجه به تخصیص بودجه برای اعمال روشهای پیشگیری و حمایت دستگاه ها، برگزاری کارگاه ها و توجه به مناطق حاشیه ای و پرخطر، افزایش دانش خانواده ها در زمینه فرزندآوری و تربیت فرزندان و تعاملات بین خانه و مدرسه از دیگر موارد کاهش اعتیاد و پیشگیری است.

کد خبر 59580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد