۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹

دررسانه|بهزیستی خوزستان، همراه و حامی افراد زیر پوشش

اداره کل بهزیستی خوزستان خدمات گوناگونی به خانواده‌های زیر پوشش در سطح استان ارائه می‌کند.
دررسانه|بهزیستی خوزستان، همراه و حامی افراد زیر پوشش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز خوزستان، مهران کریمیان در تشریح برنامه‌های اداره کل بهزیستی خوزستان برای خدمت به خانواده‌های زیر پوشش گفت: این سازمان نهادی اجتماعی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی محسوب می‌شود و به طیف وسیعی از افراد جامعه خدمات رسانی می‌کند، افزود: بانوان سرپرست خانوار، معلولان، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و آسیب دیدگان اجتماعی از جمله گروه‌های زیر پوشش این سازمان هستند.

معاونت اجتماعی بهزیستی چه خدماتی ارائه می‌کند؟

کریمیان با بیان اینکه بهزیستی در قالب ۴ معاونت شامل؛ معاونت اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی به جامعه خدمات رسانی می‌کند، ادامه داد: در حوزه امور اجتماعی نیز پرداخت مستمری به بانوان سرپرست خانوار، خانواده‌های بی سرپرست و خانواده‌های دارای فرزند چندقلو، پرداخت شهریه دانشجویان زیر پوشش، پرداخت سرمایه کار و تسهیلات اشتغال انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل بهزیستی خوزستان پرداخت کمک هزینه تامین مسکن، نگهداری از ایتام و شیرخواران بی سرپرست، مداخله در بحران‌های اجتماعی با عنوان اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و ساماندهی کودکان کار و خیابانی را از دیگر فعالیت‌های حوزه اجتماعی برشمرد.

نگاهی به خدمات حوزه توانبخشی بهزیستی خوزستان

این مقام مسئول با بیان اینکه حوزه توانبخشی به معلولان زیر پوشش خدمات رسانی می‌کند، اضافه کرد: پرداخت حق پرستاری به معلولان شدید و دارای ضایعه نخاعی، تهیه و اهدای وسایل توانبخشی از جمله؛ ویلچر، عصا و...، پرداخت هزینه‌های تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان معلول زیر پوشش، پرداخت تسهیلات مسکن، اشتغال و کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی و ... از دیگر خدمات به جامعه به هدف هستند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های گوناگونی برای خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی استان خوزستان در نظر گرفته ایم، گفت: برای ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف، به همکاری همه مردم، خیران و نیکوکاران نیاز داریم، زیرا وظایف زیاد و سنگینی بر عهده این نهاد حمایتی و اجتماعی است.

ساماندهی کودکان کار در گرو همکاری دستگاه‌های مرتبط

کریمیان بر حمایت دستگاه‌هایی از جمله؛ شهرداری، نیروی انتظامی، مرکز بهداشت و... برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی تاکید کرد و افزود: در سال‌های اخیر افزایش تعداد کودکان در سطح کشور و استان خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز هستیم و به معضلی جدی تبدیل شده است.

وی فقر خانوادگی و فرهنگی و شرایط اقتصادی را دلیل عمده افزایش تعداد کودکان کار عنوان کرد و ادامه داد: براساس بررسی‌های انجام شده، بیشتر آن‌ها ساکن مناطق محروم و حاشیه‌ای هستند و با درخواست و دریافت کمک از مردم، هزینه‌های خانواده را تامین کنند.

همکاری و هماهنگی، لازمه توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار

سرپرست اداره کل بهزیستی خوزستان بر خودداری مردم از اهدای پول نقد به کودکان کار تاکید و اضافه کرد: این اقدام اگرچه از سر دلسوزی است، اما سبب تشویق آن‌ها به ادامه کار کردن در چهارراه‌ها می‌شود، بنابراین اگر خیران و نیکوکاران قصد کمک به این افراد دارند، می‌توانند هدایای خود را به مراکزی که از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نگهداری می‌شوند، اهدا کنند.

مهران کریمیان با بیان اینکه موسسه‌های مختلف باید از موسسه‌هایی نگهداری کودکان حمایت کنند، افزود: با همکاری‌ها و هماهنگی‌های همه جانبه، نه تنها پدیده کودکان کار پایان می‌یابد، بلکه به توانمندسازی خانواده‌های آنها، کاهش فقر و ایجاد اشتغال برای آن‌ها کمک خواهد شد.

مناسب سازی محیط زندگی، مطالبه به حق معلولان

وی می‌گوید: معلولان جمعیت زیادی از افراد جامعه را در بر می‌گیرند که توانایی‌های بسیاری دارند، بطوریکه در عرصه‌های مختلف در عرصه‌های کشوری و جهانی افتخارآفرینی می‌کنند.

کریمیان درخصوص خدماتی که به افراد معلول ارائه می‌شود، گفت:، اما این قشر از جامعه مطالبه‌هایی دارند که از آن جمله می‌توان به مناسب سازی محیط زندگی اشاره کرد، زیرا آن‌ها برای تردد در خیابان‌های شهر با مشکلات زیادی مواجه هستند، البته براساس قانون جامعه و حمایت از حقوق معلولان، باید محیط زندگی و اماکن شهری و عمومی، معابر و اداره‌ها و ... به گونه‌ای طراحی شوند که این افراد بتوانند به سهولت و با کمترین مشکل تردد داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکلات زیادی در شهرستان‌ها و به ویژه کلانشهر اهواز وجود دارد، افزود: کمیته مناسب سازی معابر و امکان در بهزیستی وجود دارد که جلسه‌های آن به صورت مستمر در آن برگزار می‌شوند و پیگیری‌های لازم در این زمینه در شهرداری‌ها و اداره‌های مختلف عضو این کمیته هستند، صورت می‌گیرد.

به گفته کریمیان؛ اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی قول‌هایی برای مناسب سازی اماکن و معابر داده اند و امیدواریم به زودی با عملیاتی شدن طرح ها، شاهد کاهش مشکلات افراد معلول برای تردد در سطح شهر باشیم.

کد خبر 59445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد