ورود ۱۰۰ راهنمای کارآفرین معلول برای هدایت شغلی افراد دارای معلولیت

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی، یکی از راهکارهای موجود در مسیرهای شغلی معلولان را کارآفرینی عنوان کرد و گفت: دنبال این هستیم که ۱۰۰ راهنما از بین کارآفرین‌های موفق معلول انتخاب کنیم که بتوانند راهجویان دارای معلولیت را در کارآفرینی راهنمایی و هدایت کنند.

محسن ایروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این راهنمایان کارآفرین تجارب شخصی خود را به افراد دارای معلولیت منتقل می‌کنند و مشاوره می‌دهند تا از آزمون‌وخطا کردن معلولین در مشاغلی که علاقه‌مند هستند، جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت که توانمندی آنها بیشتر شده، می‌توانند کارآفرین شوند، ادامه داد: بعد از اینکه فردی را آموزش دادیم، اشتغال حمایت‌شده برای او ایجاد کردیم و بعد او رشد کرد و توانمند شد، خوداشتغالی را انتخاب کرد و به توانمندی بالاتری رسید، این فرد، آماده ورود به عرصه کارآفرینی است.

وی با بیان اینکه مدرک آکادمیک در اشتغال‌زایی کمک‌کننده است، افزود: افراد دارای معلولیت تشویق می‌شوند که در رشته‌های کسب‌وکار و کارآفرینی تحصیل کنند. مدرک آکادمیک به آنها کمک می‌کند که بتوانند اشتغال موفق‌تری داشته باشند.

ایروانی اضافه کرد: با همکاری دبیرخانه اشتغال بنا داریم که رویدادهایی را برگزار کنیم که کمک می‌کند به بحث کارآفرینی و همچنین همایش‌هایی را در زمینه تجلیل از کارآفرینان برتر یا کارآفرینانی که افراد معلول را جذب می‌کنند، داشته باشیم.

تدوین شیوه‌نامه زنجیره اشتغال معلولان

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اهمیت توسعه مفهوم روان‌شناسی کار و موفقیت در اشتغال‌زایی معلولان گفت: بسیاری از افراد دارای معلولیت جرات ورود به بازار کار ندارند و درگیر باورهای محدودکننده‌ای هستند که از محدودیت‌های جسمی و روانی آنها خیلی شدیدتر است و تا زمانی که این باورها برطرف نشود، وارد بازار کار نخواهد شد.

ایروانی افزود: برای اینکه بسته جامع خدمات را عملیاتی کنیم در گام اول می‌خواهیم وضع موجود خود را بشناسیم. در نتیجه آمدیم بانک محصولات را پایه‌ریزی کردیم تا ببینیم افراد دارای معلولیت در حال حاضر چه محصولاتی را تولید می‌کنند و در هر ماه چه میزان می‌توانند تولید داشته باشند.

وی با اشاره به تدوین  شیوه‌نامه‌ای در زمینه اشتغال و زنجیره اشتغال گفت: این شیوه‌نامه شامل چرخه تأمین، تولید، توزیع و فروش است و این موارد را احصا کردیم تا افراد، محصولات تولیدی را بتوانند از طریق بازارهای مختلف به فروش برسانند. به این منظور برنامه‌های عملیاتی و استانی در نظر گرفته شده، کمیته مشترکی با دبیرخانه اشتغال سازمان که جلسات هفتگی دارد، تشکیل شده تا در این راستا ما بتوانیم قدم‌های مؤثری برداریم.

برگزاری  اردوهای کارآفرینی برای معلولان

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: مقرر است برای نخستین‌بار برای سیاست‌گذاری در حیطه‌های مختلف اشتغال معلولین از جمله نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی حرکتی و دیگر افراد دارای معلولیت، بتوانیم با حضور انجمن‌ها، نخبگان و سایر صاحب‌نظران معلولیت، تمام سیاست‌های شغلی خود را بازنگری کنیم و جلسات هم‌اندیشی گذاشته شود تا در رده‌های مختلف بتوانیم فرصت‌های شغلی جدید و طرح‌هایی را که می‌تواند از اشتغال حمایت‌شده در منزل حمایت کند، شناسایی کنیم.

ایروانی افزود: می‌خواهیم از ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌ها و دریافت مدارک فنی و حرفه‌ای استفاده کنیم. یکی از برنامه‌های ما برگزاری اردوهای کارآفرینی است که بتوانیم ۵۶ نفر از افراد دارای معلولیت که برای خوداشتغالی آماده شده‌اند را به بازدید از مراکز کارگاهی، حرفه‌ای و تولیدی ببریم و آنان بتوانند با کارآفرینان موفق مصاحبه کنند و تجارب آنها را دریافت کنند.

وی ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با شرکای کاری مختلف از جمله بنیاد برکت، صندوق کارآفرینی امید و کانون‌های مشاوره کارآفرینی منعقد و ارتباطاتی برقرار شده که از تجارب آنها و از فرصت‌هایی که آنها تأمین می‌کنند، استفاده کنیم تا بتوانیم انجمن‌های معلولین را در حوزه اشتغال فعال کنیم و خیرین توانمندسازی را به سمت تشکیل کانون‌های خیرین توانمندسازی در حیطه اشتغال سوق دهیم.

تربیت تسهیلگران شغلی و برنامه ۵ساله برای استقلال معلولان

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت:  در تلاش است کارهای پژوهشی در زمینه اشتغال‌زایی صورت بگیرد و از طریق مطالعات تطبیقی بتوانیم تجارب و الگوهای موفق کشورهای دیگر را احصا کنیم.

ایروانی با بیان اینکه در زمینه فروش برنامه‌های زیادی داریم، افزود: از جمله این برنامه‌ها، ایجاد بازارهای فروش به‌صورت نمایشگاه‌های دائمی و موقت و همچنین حرکت به سمت پلت فرم‌ها است که در این زمینه دبیرخانه اشتغال هماهنگی‌هایی را صورت داده است. ما نیز در راستای اقدامات دبیرخانه اشتغال سازمان، می‌خواهیم از این پلت فرم‌ها و استارتاپ‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم محصولات افراد دارای معلولیت را به فروش برسانیم.

وی با منفعل خواندن فرایند موجود محصولات تولیدی معلولان، گفت: در این فرایند متقاضیان فروش محصولات تسهیلاتی را دریافت می‌کنند اما در فرایند مطلوب، حلقه مفقوده‌ای که باعث می‌شد اشتغال‌ها به پایداری نرسد، باتربیت تسهیلگران شغلی برطرف شد.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: تسهیلگران شغلی بعد از اینکه آموزش‌ دیدند، شناسایی، استعداد و علاقه‌سنجی، راهنمایی و مشاوره شغلی را انجام داده و فرد را به آموزش‌های پایه ارجاع می‌دهند و بعد از اینکه این فرد ۳ ماه آموزش‌های پایه را گذراند گواهی لازم را  برای مهارت‌های فنی از طریق مراکز حرفه‌آموزی یا آموزش‌های غیررسمی استاد شاگردی دریافت می‌کند و بعد از آن آماده می‌شود که شغل خود را راه بیندازد و ما آموزش‌هایی را در زمینه نحوه فروش محصولات به آنها ارائه می‌دهیم که بتوانند به استقلال و اقدام پایدار برسند.

ایروانی خاطرنشان کرد: اگر این اقداماتی صورت‌گرفته به‌عنوان بسته جامع، تأمین منابع برای آن صورت بگیرد ما طی یک برنامه ۵ساله می‌توانیم عده زیادی از افراد دارای معلولیت را از چرخه حمایتی خارج کنیم و به استقلال مالی برسانیم.

کد خبر 59078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =