در رسانه| ارائه خدمات به ۱۶۴۷۴ نفر توانخواه در معاونت توانبخشی بهزیستی استان ایلام

سرپرست معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان ایلام گفت: تعداد ۱۶۴۷۴ نفر جامعه هدف حوزه توانبخشی بهزیستی بوده که از این شمار ۳۴۹ دانشجو و ۱۴۶۶ نفر نیز دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی هستند.

صادق خزلی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان ایلام شامگاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در حال حاضر ۶ مرکز توانبخشی به صورت شبانه روزی در سطح استان برای نگهداری سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماران مزمن روانی وجود دارد که به صورت بخش خصوصی فعال و از طرف سازمان بهزیستی کشور  یارانه دریافت می‌کنند.

وی افزود: نظارت مستمر در طول سال بر این مراکز توسط بهزیستی انجام که طی چند روز گذشته با حضور بازرسین دادگستری از مراکز بازدیدهایی انجام گرفت که مورد رضایت واقع شد.

سرپرست معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان ایلام با اشاره به محدود بودن اعتبارهای دولتی و مشارکت افراد خیر برای خدمات دهی مطلوب به مددجویان گفت: در این زمینه با افراد خیر رایزنی و قول مساعد برای کمک اعلام شده که در صورت تحقق بسیاری از مشکلات افراد دارای معلولیت استان در حوزه تامین وسایل کمک توانبخشی برطرف می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت مراکز روزانه نیز گفت: در مراکز روزانه نیز خدمات دهی به جامعه هدف در زمینه‌های مختلف نظیر توانبخشی، حرفه آموزی، آموزش و خدمات ویزیت در منزل ارائه که به این مراکز هم یارانه ماهیانه پرداخت می‌شود.

سرپرست معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به بافت سنتی حاکم در استان و نگاه مثبت خانواده‌ها به سالمندان و همچنین رویکرد خانواده محور سازمان بهزیستی گفت: عمده سالمندان در نزد خانواده‌ها نگهداری و یکی از اقدام‌های بهزیستی وجود هشت مرکز ویزیت در منزل و یک طرح مراقبتی مبتنی بر خانواده جهت ارائه خدمات ویزیت در منزل به سالمندان برای نگهداری در خانواده‌ها و عدم سپردن به مراکز بهزیستی است.

خزلی اضافه کرد: در این طرح تیم پزشکی شامل شش نفر متخصص به صورت ماهانه از سالمندان در منازل بازدید و مراقبت‌های لازم از لحاظ دارو، ویزیت و... انجام می‌دهند.

وی افزود: در حوزه معلولین تحت پوشش نیز مستمری ماهانه دریافت و وسایل کمک توانبخشی نیز بر اساس تعداد معلولان در بین شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

خزلی خاطرنشان کرد: در زمینه کاشت حلزون سن خاص برای این اقدام وجود دارد، متخصصین  بهزیستی ابتدا غربالگری اولیه انجام داده و اگر موردی مشخص شد و خانواده‌ها به موقع اقدام کردند راه درمان هموار بوده و سازمان در این زمینه خدمات موثری انجام داده و مبالغی به عنوان کمک هزینه کاشت حلزون به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات برای جامعه معلولین مناسب سازی فضای معابر و اماکن دولتی و شخصی است که ستاد مناسب سازی استان که ریاست آن با شخص استاندار است تشکیل شده و کلیه سازمان‌ها موظف به اجرای دستورالعمل‌های ستاد هستند که اقدامات موثر در این زمینه انجام گرفته است.

خزلی گفت: در استان ایلام دو شهرستان بدره و ایوان به صورت پایلوت به عنوان شهر بدون مانع انتخاب و در حال انجام کار است تا کوچکترین مانع برای تردد معلولین در سطح شهر وجود نداشته باشد.

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی اضافه کرد: در حوزه مناسب سازی منازل خانواده‌های دارای معلول اعتباراتی اختصاص تا منازل آنها  مناسب سازی شده که سپاه و گروه‌های جهادی در این  زمینه مشارکت مطلوبی داشته‌اند.

وی در ادامه گفت: تعداد ۱۶۴۷۴ نفر جامعه هدف حوزه توانبخشی بهزیستی هستند که از این شمار ۳۴۹ دانشجو  و ۱۴۶۶ نفر نیز دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی هستند.

خزلی در ادامه گفت: شهریه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی در استان به صورت متمرکز از طرف سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود و همچنین با توجه به تفاهم نامه منعقد شده سازمان بهزیستی کشور با دانشگاه آزاد مرکزی ۲۰ درصد تخفیف و ۸۰ درصد شهریه توسط سازمان بهزیستی با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده پرداخت و برای سایر دانشگاه‌های علمی کاربردی پیام نور، پارسیان هم شهریه از طرف سازمان به حساب خود دانشجو به صورت کامل واریز می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان در پایان با تقدیر از  رسانه‌ها و همچنین خبرگزاری فارس در اطلاع رسانی خدمات دستگاه‌ها گفت: رسانه‌ها در زمینه جذب مشارکت خیرین با بهزیستی همکاری داشته و یاریگر این سازمان برای خدمات دهی به جامعه هدف باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 58955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد