خانه ی امن با نام خانه سلامت برای دختران در معرض آسیب

سرپرست بهزیستی استان گفت : دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی بمنظور نگهداری و حمایت از دختران نیازمند حمایتهای اجتماعی اقدام به ایجاد خانه های سلامت کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان دکتر منطقی سرپرست بهزیستی استان گزارشی از عملکرد خانه سلامت ویژه دختران در معرض آسیب ارائه کرد.

 وی در مقدمه به روابط عمومی گفت : برای اینکه  در جامعه ای انسانها زندگی سالمی داشته باشند و فرصت لازم برای رشد طبیعی را بدست آورده بتوانند توان و استعدادهای بالقوه خویش را بالفعل ساخته و از گزند هر نوع آسیب در امان بمانند باید بتوانند از مواهب اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه بطور برابر استفاده کنند. حال اگر به دلایل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عده ای از افراد جامعه از جمله زنان و دختران را از حضور در صحنه اجتماع، تعلیم و تربیت و فعالیتهای اقتصادی و غیره منع شوند، طبعا فرصتی برای آسیب پذیری بیشتر آنان فراهم خواهد شد.

منطقی ادامه داد : دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی بمنظور نگهداری و حمایت از دختران نیازمند حمایتهای اجتماعی تا زمان استقلال و خودکفایی فردی و اجتماعی آنان، اقدام به ایجاد خانه های سلامت برای دختران کرده است که اهداف این مراکز جلوگیری از ابتلاء دختران در معرض آسیب به آسیبهای اجتماعی، حمایت و نگهداری از دختران در معرض آسیب اجتماعی نیازمند حمایت اجتماعی، فراهم نمودن زمینه های تحصیل، اشتغال، خودکفایی و استقلال این افراد، شناخت استعدادها و توانمندیهای دختران در معرض آسیب  و هدایت آنها به سوی استفاده است.

 سرپرست بهزیستی استان گروه هدف این خانه ها را دختران نیازمند حمایت اجتماعی که به دلایلی چون فقدان حمایت خانوادگی موثر یا وجود سوء رفتار در محیط خانوادگی بطور موقت آمادگی و عملکرد اجتماعی و روانی لازم را از دست داده و به دلیل عدم توان اجتماعی و اقتصادی لازم برای زندگی مستقل در معرض خطر آسیبهای اجتماعی قرار دارند بیان و افزودند : در مدت زمان حمایت از دختران در خانه سلامت کارشناسان نسبت به  برنامه ریزی برای توانمندسازی واستقلال دختران  اقدام می نمایند.

 وی تصریح کرد : در زمان پذیرش ضمن جمع آوری اطلاعات در خصوص فرد و خانواده وی، نسبت به  ارزیابی وضعیت روانی، اجتماعی و برنامه ریزی لازم صورت گرفته و با عنایت به تشخیص کارشناس نسبت به ارائه خدمات اجتماعی، ارتباط با خانواده اقدام و با بهره گیری از منابع جهت بازتوانی فرد اقدام می شود. آموزش مهارتهای خود مراقبتی و مهارتهای زندگی از مهمترین آموزشهای ارائه شده توسط کارشناسان، در زمان نگهداری فرد محسوب می گردد.

منطقی در پایان سخنان خود گفت : در زمینه روانشناسی نیز خدماتی چون مصاحبه بالینی و معاینه وضعیت روانی،   ارزیابی و بررسی دقیق استعدادها، علائق، انگیزه ها، انجام مشاوره (فردی، خانوادگی و گروهی).و ... صورت می گیرد و پس از ترخیص مددجو نیز پیگیریهای مددکاری اجتماعی به منظور حمایت از خدمت گیرندگان ادامه تا مانع از بروز مجدد مشکل در فرد شود.

کد خبر 58204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد