در رسانه | آغاز غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در خوزستان

معاون پیشگیری بهزیستی خوزستان از آغاز طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، علی حسن زاده در آیین افتتاح برنامه غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم که امروز، سه شنبه ۱۰ خردادماه در مرکز مثبت زندگی ۲۳۲۷ واقع در منطقه منبع آب اهواز برگزار شد، گفت: بی توجهی به تنبلی چشم کودکان از عوامل موثر بر کم بینایی و نابینایی در بزرگسالی است.

وی با تاکید بر اینکه سن طلایی پیشگیری از اختلالات بینایی به ویژه آمبلیوپی ۳ تا ۶ سالگی است، افزود: کودکانی که در این بازه سنی قرار دارند باید هر سال به پایگاه‌های سنجش بینایی مراجه کنند، زیرا ممکن است کودکی در سال گذشته مشکل نداشته، ولی امسال نتایج معاینه متفاوت باشد.

حسن زاده می گوید: برنامه غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم تا پایان اسفندماه امسال در ۳۰ پایگاه دائمی، ۳۸۸ پایگاه غیر دائمی و ۱۸۸ مرکز مثبت زندگی، مهد کودک ها، مراکز بهداشتی انجام می‌شود که در سطح استان معاینه ها با چارت E و بعضا با دستگاه پلاس اپتیک صورت می‌گیرد.

معاون پیشگیری بهزیستی خوزستان با اشاره به همکاری مستمر ۲۲۰ غربالگر، ۴۶ بینایی سنج و ۱۸ چشم پزشک در این برنامه ادامه داد: سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا از سوی مربیان دوره دیده انجام می‌شود و در صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست (بینایی سنج) ارجاع داده شده و چنانچه کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی‌تری داشته باشد به چشم‌پزشک معرفی می‌شود.

غربالگری بینایی برای روستاییان رایگان است

این مقام مسئول می‌گوید: این برنامه در سطح یک برای روستاییان و خانواده‌های کم بضاعت به صورت رایگان بوده و برای سایر خانواده‌ها هزینه معاینه با دستگاه مبلغ ۱۲ هزار تومان و معاینه با چارت لامپی مبلغ ۸ هزار تومان، درسطح دو با هزینه ۲۰ هرازتومان و در سطح سوم با هزینه ۴۰ هزار تومان انجام می‌شود که در صورت بی بضاعت بودن خانواده کل مبلغ از طرف سازمان پرداخت خواهد شد.

به گفته حسن زاده؛ برای تهیه عینک نیز مبلغ ۵۵۰ هزار تومان به صورت کمک بلاعوض به خانواده‌ها پرداخت می‌شود و کمک هزینه عمل جراحی نیز تا سقف مبلغ ۵ میلیون تومان است.

وی گفت: انتظار می‌رود تا پایان این برنامه ۳۸۱ هزار کودک مورد غربالگری قرار بگیرند.

در سال ۱۴۰۰ با توجه به شیوع ویروس کرونا با حفظ و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ۲۶۰ هزار و ۸۷۶ کودک مورد معاینه قرار گرفتند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۳۲۱ کودک به سطوح تخصصی ارجاع و تعداد ۹۲۸ کودک آمبلیوپی تشخیص داده شد و جهت انجام معاینه‌های تخصصی به بینایی سنج و چشم پزشک معرفی شدند.

کد خبر 58057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد