آسیب های اجتماعی نوعی بی سازمانی اجتماعی است

آسیب های اجتماعی نوعی بی سازمانی اجتماعی است و متأسفانه به شکل مستمر و فزاینده ارزش های محوری جامعه را مورد چالش قرار داده است.

سرپرست بهزیستی استان یزد با بیان این مطلب در نشست هم اندیشی بررسی مسائل اورژانس اجتماعی بهزیستی با حضور استاندار گفت: آسیب های اجتماعی در ده سال اخیر در کشور ما شکل متفاوتی به خود گرفته است. 

"رضا ابهت" با اشاره به کاهش سن آسیب های اجتماعی گفت: شیوع و بروز آسیب های اجتماعی به سمت سنین پایین و نوجوانی کشیده شده و حتی در مواردی کودکان زیر 10 سال هم دچار آسیب شده اند.

وی افزود: آسیب های اجتماعی محوریت خاصی به خود گرفته و اکنون و از همسرآزاری به سمت معلول آزاری و سالمندآزاری پیش رفته که فوق العاده نگران کننده است.

ابهت بحث آسیب های اجتماعی را یکی از سرفصل های بسیار مهم و نگران کننده جامعه دانست و اظهار داشت: وضعیتی که امروز داریم نیازمند توجه بیشتر می باشد و آسیب های اجتماعی به عنوان دغدغه اصلی مقام معظم رهبری نیز بارها از سوی ایشان مطرح شده است.

این مسئول در ادامه به نقش سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی اشاره کرد و دو نقش بزرگ حمایتی و پیشگیرانه بهزیستی را در حیطه ی اجتماعی برشمرد و گفت: نقش حمایتی بهزیستی مشابه ارگان های حمایتی دیگر برای ایتام، زنان بی سرپرست و گروه های این چنین به ویژه معلولین می باشد.

وی در خصوص نقش پیشگیرانه بهزیستی گفت: این نقش را بهزیستی در دو سطح دنبال می کند؛ که در سطح پیشگیری اولیه یعنی قبل از وقوع رخداد چه در بحث آسیب های اجتماعی و چه در بحث بروز معلولیت ها و مشاوره ژنتیک بر عهده ی بهزیستی است.

"رضا ابهت" تعداد معلولین تحت پوشش این سازمان را 29 هزار 995 نفر ذکر کرد و گفت: این تعداد نفر با 37 هزار و 500 نوع معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند و متولی اصلی تمامی امور معلولین سازمان بهزیستی است.

وی در خصوص اقدامات بهزیستی در بحث آسیب های اجتماعی؛ پیشگیری اولیه یعنی قبل از وقوع رخداد و آسیب های اجتماعی را یادآور شد و اظهار داشت: مجموعه ای از فعالیت ها از جمله تلفن 1480 بهزیستی که از سوی همکاران ما با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد مشاوره به همشهریان پاسخ داده می شود در راستای پیشگیری اولیه است.

سرپرست بهزیستی استان یزد تعداد تماس های مردم با خط 1480 را سالانه بالای 40 هزار تماس ذکر کرد و گفت: ارائه خدمات مشاوره حضوری چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی، آموزش ها و خدمات اجتماع محور در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی از دیگر اقدامات بهزیستی است.

وی با اشاره به آموزش های بهزیستی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد گفت: بهزیستی برای کاهش آسیب های اجتماعی سال گذشته بالغ بر 125 هزار نفر آموزش پیشگیری از اعتیاد، 3 هزار و 600 نفر آموزش زندگی خانواده و 4 هزار و 100 نفر آموزش پیش از ازدواج داشته است.

ابهت در خصوص اقدامات بهزیستی بعد از بروز رخداد از طریق خط 123 گفت: خط تلفن 123 بهزیستی سال گذشته پاسخگوی 6 هزار تماس بوده اند و بالغ بر 2 هزار و 680 مورد پرونده در مراکز مداخله در بحران تشکیل شده است.

سرپرست بهزیستی استان یزد با اشاره به همکاری مراکز تحت نظارت بهزیستی مرتبط با سرفصل آسیب های اجتماعی گفت: خانه ی امن زنان از جمله این مراکز است که برای مراقبت و نگهداری میان مدت از زنانی که تحت خشونت خانگی و همسر آزاری راه اندازی شده است.

وی ارائه خدمات تخصصی در قالب مرکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی، خانه سلامت و مرکز ندای مهر دختران که علاوه بر نگهداری، بحث توانمندسازی دختران هم پیگیری می کند، مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابانی را از دیگر اقدامات بهزیستی در حوزه آسیب های اجتماعی ذکر کرد.

نشست هم اندیشی بررسی مسائل اورژانس اجتماعی بهزیستی با حضور استاندار یزد و دستگاه های عضور کارگروه اجتماعی فرهنگی استان؛ 6 خرداد ماه در سالن اجتماعات مرکز اورژانس اجتماعی به منظور بررسی چالش ها و مشکلات پیش روی بهزیستی در حوزه آسیب های اجتماعی برگزار شد.

کد خبر 57852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد