در رسانه| نقش موثر مشاوره‌های ژنتیک در پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: آگاه‌سازی و حساس کردن گروه هدف، شناسایی افراد پرخطر، پیشگیری اولیه، انجام مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آزمایشات ژنتیکی، استراتژی سازمان بهزیستی در راستای مشاوره ژنتیک است.

سکینه بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشاوره ژنتیک و تاثیر آن در پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار نوع بیماری ژنتیکی شناخته شده‌ که با وجود اینکه بیشتر بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نیست ولی قابل پیشگیری و کنترل است.

وی افزود: تولد فرزند معلول علی‌رغم رنج و زندگی دشوار فرد مبتلا و خانواده وی موجب تحمیل هزینه‌های سنگین بر جامعه نیز خواهد شد، از این رو پیشگیری می‌تواند اهمیت به سزایی در کاهش بروز بیماری‌های ژنتیکی داشته‌ باشد که مشاوره‌های ژنتیکی نقش عمده‌ای در این راستا ایفا می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: مشاوره ژنتیک با ارائه اطلاعات و حمایت از خانواده‌های در معرض خطر یا خانواده‌هایی که در حال حاضر عضو مبتلا به نقایص مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی دارند، گامی بسیار موثر در جهت تشخیص و افزایش سطح آگاهی عمومی مردم برای نیل به هدف متعالی یعنی ارتقای سلامت فرد و جامعه برمی‌دارد.

بیگلری ادامه داد: مشاوره ژنتیک در مواردی همچون ازدواج فامیلی، بارداری پیش از ۱۸ سالگی و بالای ۳۵ سالگی، وجود فرد معلول در خانواده و به طور کلی بررسی‌های ژنتیکی نه فقط برای تشخیص ارثی بودن یک بیماری و چگونگی توارث آن‌ها اهمیت دارد، بلکه از نظر پیش‌آگاهی و احتمال ابتلای فرزندان بعدی و نیز تشخیص دوران جنینی و پیشگیری از تکرار مشکل حائز اهمیت است.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه اطلاعات کم مردم و نبود مشاوره ژنتیک به خصوص در مواردی که بیماری ژنتیکی در خانواده وجود دارد، می‌تواند باعث تکرار همان بیماری در نسل بعدی شود، عنوان کرد: استراتژی سازمان بهزیستی در زمینه مشاوره‌های ژنتیک، آگاه‌سازی و حساس کردن گروه هدف، شناسایی افراد پرخطر، پیشگیری اولیه، انجام مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آزمایشات ژنتیکی است.

وی با بیان اینکه مشاوره‌های ژنتیک از سال ۱۳۷۸ با تاسیس مرکز مشاوره ژنتیک امام خمینی (ره) در شهرستان زنجان اجرا شده و در حال حاضر یک مرکز دولتی و یک مرکز غیردولتی در این شهرستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد ۷۲۶ نفر به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کردند که ۸۸ نفر کمک‌هزینه آزمایشات ژنتیک و ۸۰ نفر کمک موردی دریافت کرده‌اند.

کد خبر 57486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد