پیشگیری از ولادت ۳۰۰ تا ۶۰۰  کودک معلول در خراسان رضوی در هر سال

۱۸ مرکز مشاوره ژنتیک در خراسان رضوی تحت نظارت بهزیستی استان، به متقاضیان، مشاوره و خدمات علمی در زمینه بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی ارائه می‌کنند.

به گفته کارشناس مسؤول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی، در نتیجه خدمات این مراکز به متقاضیان، سالانه از تولد دست کم ۲۵۰ کودک معلول به جامعه پیشگیری می‌شود.

دکتر نرگس ژیان عابد گفت: خوشبختانه با کمک خیرین و دانشوران دلسوز استان، اکنون از نظر سطح علمی و دانش ژنتیک، در جایگاه خوبی در کشور قرار گرفته‌ایم و بسیاری از آزمایش‌های ژنتیک نیز در استان قابل انجام است.

وی تأکید کرد: توصیه ما این است که تمام جوانانی که مایل به ازدواج هستند حتما پیش از ازدواج و قبل از اقدام به بارداری، مشاوره ژنتیک داشته باشند تا از جنبه سلامت و بیماری فرزندان آینده‌ی خود، اطمینان پیدا کنند.

به گفته این مسؤول، در سال ۱۴۰۰ در نتیجه خدمات مراکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی استان ۲۵ هزار و ۹۷۵ نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند شده و از تولد ۶۰۰ کودک معلول نیز پیشگیری شده است.

ژیان عابد گفت: برنامه شناسنامه ژنتیک برای اقشار تحت پوشش بهزیستی نیز در سطح خانواده‌های ۵ تا ۲ معلولی پایان یافته و خانواده‌های ۲ و یک معلولی هم تحت بررسی ژنتیکی قرار دارند که امیدواریم تا پایان امسال، شناسنامه ژنتیک افراد دارای معلولیت استان، کامل شود.

به گفته این مسؤول، یاراانه ویزیت برای مددجویان بهزیستی به صورت کامل پرداخت می‌شود و هزینه‌ی آزمایش‌های ژنتیک با تأیید مرکز و رئیس شهرستان، کاملا رایگان است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: هزینه‌ی آزمایش‌ها برای خانواده‌های کم‌توان که تحت پوشش بهزیستی نیستند نیز در صورت تأیید مددکار و بهزیستی شهرستان، مشمول تخفیف ویژه می‌باشد.

کد خبر 57171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد