دررسانه| تحکیم بنیان خانواده با ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج

سرپرست اداره کل بهزیستی خوزستان گفت: برنامه‌های آموزشی پیش از ازدواج با هدف تحکیم بنیان خانواده در استان اجرا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز خوزستان، مهران کریمیان خانواده را مهم‌ترین نهاد برای تأمین امنیت، آرامش روانی و عاطفی اعضا، پرورش نسل جدید و اجتماعی کردن فرزندان دانست و گفت: انجام مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره پیش از طلاق، برگزاری دوره‌های آموزشی پیش و حین ازدواج و کارگاه‌های آموزشی ویژه فرزندپروری از جمله اقدامات سازمان بهزیستی در راستای تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: برنامه‌های آموزش پیش از ازدواج مجموعه آموزش‌هایی است که با هدف توانمندسازی افراد در انتخاب همسر و تشکیل خانواده به منظور مواجهه با مسائل زندگی مشترک و مدیریت درست ارتباط‌های خانوادگی در قالب روش‌های فعال آموزشی با موضوع‌های خواستگاری و آشنایی، عشق و صمیمیت، انتخاب همسر، دوران نامزدی، دوران عقد و سال اول زندگی مشترک، برگزار می‌شوند.

کریمیان می‌گوید: پارسال برای ۸ هزار و ۱۶۵ فرد در آستانه ازدواج و ۳۰۸ دوره آموزشی پیش از ازدواج با مشارکت مراکز مشاوره و مراکز سلامت روان محلی تحت نظارت بهزیستی برگزار شد.

سرپرست اداره کل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه ارائه خدمات روانشناختی در زمینه‌های مشاوره خانواده و ازدواج، کودک و نوجوان، اختلالات بالینی و اعتیاد از سوی روانشناسان و مشاوران دوره دیده در ۱۶۸ مرکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی خوزستان انجام می‌شود، ادامه داد: مراکز مشاوره بهزیستی با همکاری مراکز سلامت روان محلی و پایگاه‌های مثبت زندگی، در طول سال ۱۴۰۰، اقدام به برگزاری ۲۹۲ دوره مهارت‌های زندگی ویژه خانواده ها، برای ۷ هزار و ۲۰ نفر کرده اند.

وی اضافه کرد: برنامه آموزش زندگی خانواده، مجموعه آموزش‌هایی است که با هدف افزایش رضایتمندی و پایداری و تحکیم ازدواج در قالب کارگاه‌های آموزشی با موضوعاتی مانند دین و اخلاق در خانواده، خانواده در جامعه، ارتباط همسران، مدیریت اقتصادی خانواده، و یا فرزندپروری با تاکید بر ۵ سال اول زندگی مشترک زوجین برگزار می‌شوند.

به گفته کریمیان؛ سال گذشته ۷ هزار و ۷۰۸ نفر از خدمات مشاوره آنلاین و غیرحضوری پیش از ازدواج بهره‌مند شدند.

مدیریت و کاهش طلاق در خوزستان

وی در ادامه گفت: اجرای طرح مدیریت و کاهش طلاق با همکاری قوه قضاییه و راه اندازی سامانه تصمیم به منظور ارائه خدمات روانشناختی به زوجین در آستانه طلاق، پرداخت کمک هزینه مشاوره و خدمات روانشناختی به افراد واجد شرایط از جمله دیگر اقدامات بهزیستی در راستای تحکیم بنیان خانواده است.

کریمیان مدیریت و کاهش طلاق را از جمله اهداف سامانه تصمیم برشمرد و افزود: مدیریت یکپارچه و کارآمد در ارجاع، ارتقاء کیفی و کمی خدمات روانشناختی و مشاوره تخصصی در حوزه خانواده، ایجاد آمادگی در اعضای خانواده برای ایفای نقش‌های صحیح در زمینه‌های فردی و اجتماعی پس از جدایی، افزایش پایداری زندگی مشترک از طریق بهبود روابط اعضای خانواده و افزایش دسترسی به خدمات سلامت روان از دیگر اهداف این سامانه است.

وی در پایان با اشاره به مشاوره حضوری و غیرحضوری برای ۳۲ هزار و ۴۰۸ نفر توسط خط تلفنی ۱۴۸۰ اظهار داشت: خط تلفنی ۱۴۸۰ همه روزه، از ساعت ۸ تا ۲۴ آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان به عموم شهروندان است.

کد خبر 57111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد