تعیین نوع و شدت معلولیت ملزم به تایید کمیسیون پزشکی بهزیستی است

سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: در سال گذشته یک هزار و ۶۹۹ پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفته و یک هزار و ۳۱۰ کارت ویژه افراد دارای معلولیت صادر شده و ۱۲۷ نفر از افراد دارای معلولیت نیز از معافیت سربازی بهره مند شده اند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی در حاشیه دوره بازآموزی کمیسیون های پزشکی افراد دارای معلولیت بهزیستی استان زنجان که با حضور کارشناس امور توانبخشی بهزیستی کشور برگزار شد، افزود: کمیسون پزشکی فرآیندی است که طی آن بررسی مستندات و مدارک پزشکی دال بر اختلالات و بیماری های منجر به معلولیت انجام گرفته و ارزیابی نوع و شدت معلولیت توسط متخصصین توانپزشکی در کمیسیون پزشکی توانبخشی انجام می شود.
 وی معلولیت ها را در ۶ گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی گفتاری، اعصاب و روان و چند معلولیتی برشمرد و افزود: شدت معلولیت هر گروه در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تعیین می‌شود.
سرپرست بهزیستی عنوان کرد: پس از ثبت درخواست اولیه، مدارک متقاضیان تشکیل پرونده توانبخشی به  کمیسیون پزشکی بهزیستی ارسال شده و پس از بررسی معلولیت فرد درخواست کننده به همراه مدارک و مستندات پزشکی در کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت، نظریه کمیسیون در سامانه کمیسیون پزشکی (سامانه ارمغان)، ثبت شده و در صورت تایید معلولیت، تشکیل پرونده توانبخشی در سامانه ارمغان صورت خواهد گرفت.
این مقام مسئول یادآور شد: در حوزه توانبخشی کمیسیون پزشکی به منزله درگاه ورود افراد دارای معلولیت به منظور  دریافت خدمات مستمر و غیر مستمر تشکیل می شود و پس از تاییدیه کمیسیون بر اساس استاندارد جهانی تشکیل پرونده و کمیته توانبخشی، نیاز سنجی و اولویت بندی صورت می گیرد.  
حسینی تصریح کرد: ارائه خدمات گوناگون مددکاری اجتماعی، معافیت سربازی مشمولان دارای افراد معلول شدید در خانواده، ارجاع افراد به مراکز روزانه توانبخشی و یا تیم های سیار ویزیت در منزل و یا مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی، کمک هزینه های تحصیلی و تردد، حرفه آموزی و کارگاه های حمایتی تولیدی، توانمندسازی و مناسب سازی منزل و خودروی افراد دارای معلولیت منوط به تایید کمیسیون پزشکی است.
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون پزشکی اعصاب و روان، کمیسیون معافیت از خدمت نظام وظیفه و کمیسیون تجدید نظر در بهزیستی استان با حضور اعضاء تخصصی برگزار می شود.

کد خبر 56886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد