در رسانه | حدود 6 هزار نفر در تربت‌حیدریه تحت پوشش بهزیستی هستند

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره بهزیستی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: شمار افراد زیرپوشش این اداره حدود ۶ هزار نفر است که از این تعداد چهار هزار و ۶۰۰ نفر معلول هستند.

فاطمه صادق‌ امیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۶۰۰ نفر زن سرپرست خانوار، ۸۵ نفر کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست، ۹۰ نفر کودکان امداد بگیر (کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست که نزد بستگان نزدیک نگهداری ‌شوند) و ۳۰۰ نفر معتاد بهبود یافته نیز زیر پوشش بهزیستی تربت حیدریه هستند.
وی ادامه داد: این افراد در چهار حوزه پیشگیری، امور اجتماعی،  توانبخشی و حوزه مشارکت‌های مردمی، خدمات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.
رییس اداره بهزیستی تربت‌حیدریه به برنامه‌های حوزه پیشگیری این اداره اشاره کرد و گفت: در دفتر پیشگیری از معلولیت‌های این شهرستان، برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم،  غربالگری شنوایی نوزادان،  غربالگری شنوایی کودکان سه تا ۶ سال و مشاوره ژنتیک، توسط ۲ مرکز مشاوره ژنتیک در حال انجام است.
صادق‌ امیری افزود: در دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز طرح همیار مادر و کودک با هدف تغییر نگرش مادران با تاکید بر دلبستگی مادر و کودک در حال اجراست و در سال ۹۹ برای ۳۰ مادر باردار و در سال ۱۴۰۰ برای ۳۰ مادر باردار و ۴۰ مادر دارای فرزند زیر سه سال در محلات آسیب‌خیز اجرا شد.
وی اضافه کرد: طرح آگاه سازی زنان و دختران با تاکید بر سلامت جنسی و افزایش تاب آوری هم در حال اجراست که مخاطبان طرح، دختران نوجوان و جوان دارای دامنه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال و زنان جوان دارای دامنه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال در محلات آسیب‌خیز است و پارسال برای ۱۵ نفر از گروه دختران و ۱۵ نفر از گروه زنان شهرستان به صورت آزمایشی اجرا شد.
رییس اداره بهزیستی تربت‌حیدریه گفت: هم اکنون در این خطه پنج مرکز مشاوره عمومی، یک مرکز تخصصی تحصیلی تربیتی، یک دفتر مشاوره و یک مرکز سلامت روان محلی، سه مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان (ماده ۱۵) و یک مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده ۱۶) اجباری فعال است.
صادق امیری افزود:همچنین هفت موسسه خیریه در این شهرستان فعال است که هر یک از آنها در یک رشته خاص نظیر پخت غذا، درمان،  اشتغال‌زایی، تهیه جهیزیه و نگهداری کودکان بی‌سرپرست و نگهداری سالمندان و معلولان فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: همچنین ۱۷ مرکز شبانه‌روزی تحت نظارت این اداره فعالیت دارند که شامل چهار خانه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، سه خانه کوچک معلولان ذهنی خفیف، سه خانه سالمندان، سه مرکز اقامتی ترک اعتیاد، یک مرکز نگهداری و توانبخشی معلولان روانی مزمن، ۲ مرکز نگهداری و توانبخشی معلولان ذهنی شدید و یک مرکز درمان و کاهش آسیب معتادان ماده ۱۶ معتادان متجاهر می شود.
او ادامه داد: مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی نیز شامل ۶ مرکز مثبت زندگی، پنج مرکز مشاوره عمومی، ۲ مرکز حرفه آموزی ویژه معلولان بالای ۱۴ سال، یک مرکز توانبخشی معلولان زیر ۱۴ سال، یک مرکز تخصصی تحصیلی تربیتی، یک دفتر مشاوره و یک مرکز سلامت روان است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

کد خبر 56478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد