وقتی پای حمل و نقل معلولان لنگ می‌زند؛ توقف وعده‌ها در دست‌اندازها

تحقق خواسته‌های معلولان، موضوع جدیدی نیست، اینکه آنها پیگیر احقاق حقوق نوشته شده در قانون جامع حمایت از معلولان باشند اما متاسفانه برخی از مسئولان، قانون را فقط بر روی کاغذ، قانون ‌دانسته و در اجرا، غافل می‌شوند از آنچه که در مجلس شورای اسلامی نوشته و تصویب شده است؛ درست مثل قانون جامع حمایت از معلولان.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از پایگاه خبری توان‌نگار، تحقق خواسته‌های معلولان، موضوع جدیدی نیست، اینکه آنها پیگیر احقاق حقوق نوشته شده در قانون جامع حمایت از معلولان باشند اما متاسفانه برخی از مسئولان، قانون را فقط بر روی کاغذ، قانون ‌دانسته و در اجرا، غافل می‌شوند از آنچه که در مجلس شورای اسلامی نوشته و تصویب شده است؛ درست مثل قانون جامع حمایت از معلولان.

فارغ از همه مواد این قانون، موضوع تردد رایگان معلولان، بحثی بود که در دوره قبلی مدیریت شهری اصفهان و شورای پنجم شهر، عنوان و برای تحقق آن، اعتباراتی مصوب شد.

در رابطه با تبصره‌های یک و دو ماده پنج قانون حمایت از حقوق معلولان، هماهنگی‌های لازم جهت صدور کارت تردد رایگان معلولان انجام و با توجه به تاکید و موافقت شهردار وقت، مقرر شد تأمین اعتبار آن از ردیف بودجه شهرداری انجام شود.

با ورود به صحنه انتخابات و جایگزین شدن مدیریت جدید برای سکانداری شهر، تیم مدیریت از توجه جدی خود به مباحث معلولان و پیگیری آنان خبر داد و اولین جلسه هم‌اندیشی شهردار با نمایندگان معلولان را یک روز بعد روز جهانی معلولان برگزار کرد.

این نشست سیزدهم آذرماه ۱۴۰۰ به همت اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

فرناز تولاییان رییس این اداره از ایجاد گفتمانی خبر داد که قرار بود اهداف مهمش ارتباط بی‌واسطه معلولان اصفهان با مدیریت شهری باشد و ماحصلش شد آنچه شهردار در آن نشست کذایی گفت [در دفتر من به روی تمام معلولان باز است] تولاییان هدف این نشست را بررسی مشکلات زیستِ حرکتی معلولان در سطح شهر عنوان کرد و اینکه معلولان، بهترین راهنما در جهت شناسایی مشکلات هستند که بر سر راه آنها قرار دارد.

صورت جلسه هم نوشته شد از درخواست‌هایی که در حیطه اختیارات شهرداری می‌گنجد و به اجرا درخواهد آمد.

اما؛ هنوز بعد از گذشت شش ماه علی‌رغم وجود مواد قانونی، نه خبری از آن قول‌ها هست و نه از اعتباراتی که برای حمل و نقل و کارت تردد معلولان در دوره قبل مصوب شده بود.

نمایندگان انجمن‌های معلولان از طولانی شدن روند این مهم شکایت دارند. آنها یکصدا حرف‌شان احقاق حقوقی است که در جلسات مختلف و در دوره‌های مدیریت‌ شهری، مسئولان اصفهان وعده داده‌ و مصوب کرده‌اند.

انعقاد قرارداد خرید ۵ ون شهری ویژه معلولان

با یک جست و جوی ساده، اخبار منتشر شده در این خصوص، همه آشکار می‌شوند. تعدادشان هم کم نیست. اینکه؛ شهردار وقت از توافق شهرداری اصفهان با شرکت ایران خودرو دیزل برای خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس و ۵ دستگاه ون ویژه تردد افراد دارای معلولیت خبر داده است.

توافقی که امید آن می‌رفت تا این تعداد ون در آینده افزایش پیدا کند. به گفته قدرت‌اله نوروزی قرار بود آرامش را به جمع معلولان بیاورد. ” در اولین فرصت این اتوبوس‌ها و ون‌ها وارد اصفهان می‌شود و اتفاق بسیار خوبی در دو حوزه حمل و نقل عمومی و نیز برای افرادی دارای معلولیت رقم می‌خورد که امیدواریم بتواند رضایت این قشر را جلب کند. ”

نمی‌خواهیم با تجمع، خوراک تبلیغاتی برای بیگانگان و دشمن فراهم کنیم

مدیرعامل موسسه قرآنی روشندلان اصفهان با بیان اینکه؛ استفاده از حمل ونقل عمومی، اولین موضوع در رابطه با بحث تردد افراد نابینا و بقیه افراد دارای معلولیت در سطح شهر است، گفت: ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۶، قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و طبق ماده ۲ این قانون، افراد دارای معلولیت، داخل شهرها از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و یا اتوبوس بصورت رایگان استفاده کنند.

سید مرتضی نیکزاد ادامه داد: امکانات استفاده صحیح و آسان و تامین زیرساخت‌ها در خصوص حمل و نقل معلولان، بر عهده مسئولان مربوطه و معمولا شهرداری است. در این رابطه و با توجه به جلساتی که در دوره قبلی مدیریت شهری برگزار شد؛ اعتباری برای خرید تعداد پنج ون، مصوب شد و اینکه افراد دارای معلولیت بتوانند از حمل و نقل عمومی به صورت چهار سفر رایگان در روز با استفاده از کارت تردد، بهره‌مند شوند. با اینکه اعتبار آن هم تصویب شد. اما بعد از گذشت ماه‌ها، هنوز این کار انجام نشده است که دلیل آن را نمی‌دانیم.

متاسفانه در سیستم‌های اداری، پیچیدگی، کاغذ بازی و بروکراسی متاسفانه اینقدر زیاد شده که معلولان و نابیناها را کسی نمی بیند در صورتی که در عرف به ما نابینا می‌گویند. اما گویا برخی از مسئولان هم نمی‌توانند مشاهده کنند.

مشاور مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در امور نابینایان و کم‌بینایان با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم با تجمع، خوراک تبلیغاتی برای بیگانگان و دشمن فراهم کنیم، گفت: مسئولان محترم! شما قانون را اجرا نمی‌کنید و زمانی که ما در مکانی بحق برای دریافت حقوق، تجمع و اعتراض کردیم آن وقت معترض می‌شوید!

کسی پاسخگو نیست!

رئیس کانون ناشنوایان استان اصفهان، گفت: در هفته جهانی ناشنوایان، مهرماه سال گذشته جلسه‌ای با حضور مدیرکل و معاون وقت امور توانبخشی بهزیستی استان، در اداره آموزش و پرورش استثنائی اصفهان تشکیل شد. در این جلسه تشکل‌های ناشنوا در سطح استان اصفهان مشکلات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

حسین روستا ادامه داد: یکی از موارد مطرح شده در جلسه موضوع کارت تردد درون شهری، ناشنوایان بود که مورد تاکید قرار گرفت. متاسفانه علی‌رغم گذشت شش ماه و پیگیری بهزیستی، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مشاور مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در امور ناشنوایان، افزود: این موضوع در هفته جهانی معلولان و در دیدار تشکل‌ها با شهردار اصفهان نیز در میان گذاشته شد. چندی پیش نیز کارشناسان بهزیستی در جلسه دیدار با معاون استاندار پیگیر کارت تردد بوده‌اند که شهرداری اظهار داشته تا قبل از سال نو اقدام خواهد شد!

روستا با ابراز ناراحتی ار این شرایط و بدقولی مسئولان شهری، گفت: ناشنوایان همچنان سرگردان و بلاتکلیف هستند و هر روز از پله‌های ساختمان شهرداری و شورای شهر بالا و پایین می‌روند و کسی پاسخگو نیست!

حقی که محقق نشده است

مدیرعامل خیریه انجمن کودکان بهشت و مشاور مدیرکل بهزیستی برای افراد دارای معلولیت ذهنی و اتیسم، گفت: متاسفانه متوجه شدیم تمام تلاش‌های‌مان در سال گذشته برای احقاق حق شهروندی افراد دارای معلولیت، یعنی تردد آسان، بی‌نتیجه مانده و شورای شهر و شهرداری جدید هنوز بستر تردد رایگان معلولان را فراهم نکرده‌اند.

بنفشه خاموشیان افزود: با توجه به تمام تلاش‌هایی که صورت گرفت، قرار شد پنج دستگاه ون برای تردد و استفاده رایگان از اتوبوس، برای افراد داری معلولیت محقق شود. این کمترین حقی بود که بچه‌های ما می‌توانستند آن را داشته باشند.

وی تصریح کرد: درخواست می‌کنم این موضوع به سرعت پیگیری شده چرا که همه معلولان به دنبال در دسترس بودن ایاب و ذهاب هستند.

خاموشیان اعلام کرد: سال گذشته هزینه و بودجه تامین و از ایران خودرو، پیش فاکتور هم گرفته شده بود و فقط بحث خرید مطرح بود که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

دنیای سکوت و وعده‌هایی که ناشنوایان را چشم انتظار می گذارد

عضو هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان نیز از معترضانی که او هم حالا برای بیان اعتراض خود، از دست‌ها مدد می‌گیرد و جان کلامش را به اشاره می‌گوید.

خلیل رحیمی، می‌گوید: در قانون فعلی، حمایت از حقوق معلولان به نیازهای اساسی ناشنوایان توجه نشده است اما به نیازهای مشترک گروه‌های مختلف معلولان مانند حمل و نقل عمومی شامل امکان بهره‌مندی رایگان از اتوبوس و مترو ذکر شده است.

وی ادامه می‌دهد: در سالی که گذشت طی جلسات مختلف با مسئولان شورای شهر و شهردار قبلی و فعلی مصوب شد حمل و نقل عمومی برای معلولان رایگان شود. اعتبار آن هم مشخص شد و ماهم بر حسب مسئولیت‌مان در انجمن خانواده ناشنوایان به همه ناشنوایان اطلاع رسانی نمودیم که قرار است بزودی حمل و نقل برای ناشنوایان رایگان شود اطلاع رسانی هم به صورت کلیپ ویدئویی با زبان اشاره بود حال ما مانده‌ایم و چشم انتظار وعده‌ای که از قول مسئولان به آنان داده‌ایم.

مشاور مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در امور ناشنوایان با ابراز تاسف ادامه می‌دهد: نمیدانم چرا باید اینطور باشد! اگر مسئولان شهرداری و شورای شهر خودشان را جای معلولان بگذارند آیا وجدان‌شان اجازه می دهد که وعده‌هایی بدهند که تمایلی به انجام آن ندارند!؟ ما چشم انتظار پاسخ مسئولان در مورد وعده‌های شان هستیم و پیگیر این موضوع خواهیم بود.

جلوی صف مطالبه گران حرکت خواهم کرد

سید محمود نقیب زاده بنیانگذار و مدیرعامل خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی، با بیان اینکه؛ ۱۷ سال است پیگیر مسائل معلولان و احقاق حقوق شهروندی آنان هستم، گفت: بعد از سالها تلاش و استمرار، روابط گسترده و خوبی با شوراهای شهر و بخصوص شورای پنجم، پیدا کردیم. ۱۰ میلیارد در بودجه سال ۱۴۰۰برای حمل و نقل معلولان که قرار بود سالهای پیش انجام شود، مصوب شد.

مشاور مدیر کل در امور بیماران آسیب نخاعی با ابراز تاسف گفت: هر چند این موضوع از سالهای قبل دیده شده بود و با بودجه‌ای که در همان سالها می توانستیم، ۲۰ ون خریداری کنیم کم شد تا جایی که این بودجه برای خرید ۵ ون در نظر گرفته شده است و امید آن داریم تا این تعداد کمتر نشود.

وی ادامه داد: قرار بر این بود تا سامانه حمل و نقل معلولان، راه‌اندازی شود و بر این اساس؛ جلسه‌ای مشترک بین شرکت اتوبوسرانی، بهزیستی و شورای شهر گذاشته شد. به اتفاق نظر به کارت منزلت رسیدیم، عکس‌ها گرفته شد و به ظاهر از طرح رونمایی شد اما هیچ معلولی هنوز از این کارت استفاده نمی‌کند.

نقیب‌زاده ادامه داد: سالها تلاش می شود تا قانون و حمایتی احقاق شود اما قرار نیست با آمدن افرادی به عنوان مسئول در سمت جدید، معلولان با همه مشکلاتی که بر آنها عارض شده، دوباره مسیر را از سر بگیرند. مسئولان فعلی مدیریت شهری افرادی هستند که در دوره‌های قبل هم در مجموعه مدیریت شهری حضور داشته و صاحب نظر هستند. نمی توان گفت رئیس شورای شهر و شهردار فعلی نسبت به موضوع بی‌اطلاع هستند.

وی یادآور شد: به جز این مساله در جلسه‌ای که با شهردار داشتیم که عنوان شد” من بحق دنبال می‌کنم” از روز جهانی معلولان نه در شهرداری و نه در شورای شهر هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مدیرعامل خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی، افزود: در دیدار با شهردار و رئیس شورا همه موارد مطرح شد، حتی با استاندار هم جلسه داشتیم که قول دادند یک شورای معلولان در استانداری تشکیل شود تا بر اجرایی شدن حقوق این افراد بر عملکرد همه مدیران کل نظارت کند.

نقیب‌زاده خواستار احقاق این وعده شد و ادامه داد: انتظار داریم این قول عملی شود. این قول بحث شکم سیر کردن مردم نیست تا نتوان انجام داد. انجمن های معلولان بخاطر احقاق مطالبات یکصدا هستند وتا پای تحصن روبروی شورای شهر و شهرداری ایستاده‌اند تا کارت تردد حمل و نقل را مطالبه کرده و پیگیر باشند؛ چه کسی کارشکنی می کند؟

وی خاطرنشان کرد: این فرصت را به مسئولان خواهیم داد تا حقوقی را که به سختی به دست آورده‌ایم برگردانند. در این مسیر یک صدا هستیم و به هیچ عنوان جلوی دوستان مطالبه‌گر را نخواهم گرفت بلکه در جلوی صف مطالبه گران حرکت خواهم کرد.

تصویب ۱۰ میلیارد تومانی؛ مصوبه‌ای که هنوز اجرا نشده است

مشاور مناسب سازی شهرداری اصفهان نیز گفت: در حوزه حمل و نقل معلولان در چند سال گذشته با توجه به اینکه یکی از پیشنهادات اصلاحیه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بحث حمل و نقل بوده و از آنجایی که بعد از امرار معاش و درمان معلولان، حمل و نقل از مشکلات اصلی و عمده آنها است.

علیرضا ابراهیمیان افزود: حضور و مشارکت اجتماعی معلولان در جامعه، مرتبط با بحث اشتغال است. اگر معلولی بخواهد در جامعه، حضور داشته باشد و کسب معاش کند باید بسهولت بتواند از سیستم حمل و نقل استفاده کند.

وی ادامه داد: دو ماده قانونی در قانون جامع پیش‌بینی شده یکی در ارتباط با ایجاد سامانه حمل و نقل و یکی بحث رایگان شدن حمل و نقل درون شهری برای افراد دارای معلولیت است. با توجه به جایگاه حقوقی و قانونی که پیش‌بینی شده است و بستری که وجود داشت در دو سال گذشته شهرداری اصفهان در شورای شهر قبلی ۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد سامانه حمل و نقل معلولان بودجه و ۳ میلیارد تومان هم برای تردد رایگان افراد دارای معلولیت پیش‌بینی کرد.

مشاور مناسب سازی شهرداری اصفهان افزود: در خصوص سامانه حمل و نقل معلولان سعی شد از تجربه موفق شهرهای دیگر استفاده کرده و بازدیدهایی از تهران و شیراز انجام شد. همچنین مصوبه شورای عالی ترافیک استان را در این حوزه داشتیم و بعد از اینکه مطالعات انجام شد قرار شد؛ تعدادی ون از ایران خودرو خریداری و مناسب سازی شود.

بودجه پیش بینی، فاکتور پیش خرید از ایران خودرو گرفته شد و قرار شد این اتفاق در شهر بیفتد ولی تا امروز اینگونه نشده و سامانه ایجاد نشده است.

ابراهیمیان با اشاره به بازدید تهران گفت: تهران با ۱۲۰ ون به خدمت رسانی به قشر معلول مشغول است و اگر معلولان را در سطح شهر نمی‌بینیم به این دلیل است که بستر مورد نیاز مهیا نیست.

منتظر دستور لازم برای تامین اعتبار هستیم

رئیس اداره حمل و نقل همگانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، گفت: تامین نیازها در حوزه حمل و نقل معلولان وظیفه ذاتی شهرداری است و در این زمینه منتظر دستور لازم برای تامین اعتبار هستیم.

مجید عموچی با بیان اینکه، پیش نویس قرارداد با ایران خودرو برای خرید ۵ ون، تنظیم شده است افزود: تا زمانی که تامین مالی صورت گیرد و برای اینکه حمل و نقل معلولان معطل نشود تعدادی ون از تاکسیرانی را تجهیز کرده و با قرار دادن بالابر و مناسب سازی آن به مدت یک سال این طرح را اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این طرح افراد دارای معلولیت مبلغیرا پرداخت کرده و مابه‌التفاوت آن را شهرداری از طریق ردیف سامانه حمل و نقل معلولان پرداخت خواهد کرد.

رئیس اداره حمل و نقل همگانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، گفت: راه‌اندازی سامانه حمل و نقل ویژه معلولان و جانبازان در تهران، شیراز و مشهد شروع شده است و امیدواریم بزودی این طرح نیز در اصفهان اجرا شده تا شاهد تردد آسان معلولان در شهر باشیم.

با پایان یافتن عمر شورای شهر در یک دوره، مصوبات رها نخواهد شد

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی در این خصوص گفت: هر دوره ملزم و موظف به اجرایی شدن مصوبات است اما متاسفانه بعضی اوقات مصوبات در مرحله اجرا، ناکام مانده و اجرا نمی‌شود.

محمدرضا فلاح افزود: اگر مصوبه‌ای منع قانونی پیدا نکند و بودجه هم برای آن دیده شود، در دوره بعدی هم قابلیت اجرا دارد و این مساله بدین معنا نیست که با پایان یافتن عمر شورای شهر و شهرداری در یک دوره، مصوبات رها باقی خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در همه دوره‌های مدیریت شهری، به بحث معلولان کم‌توجهی شده و با وجود تعیین ردیف بودجه برای مناسب سازی اماکن و معابر شهری، متاسفانه این بودجه در جای دیگری هزینه می‌شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی با بیان اینکه معلولان و جانبازان شهروند عادی هستند و ازحقوق شهروندی برخوردارند، اظهار کرد: جلسه‌ای در پایان سال گذشته با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تشکیل شد و قرار شد معاونت در زمینه خرید ۵ دستگاه ون ورود پیدا کرده و یا از طریق بررسی شرکت‌های؛ خصوصی، تاکسیرانی و یا تاکسی مجازی و اینترنتی ورود پیدا کند و زمینه حمل و نقل معلولان در شهر را فراهم کند.

فلاح با ابراز امیدواری خاطرنشان کرد: پیگیر این موضوع و تامین اعتبار برای خرید خودروهای ویژه حمل و نقل معلولان هستم و این اتفاق حتما خواهد افتاد.

کوتاهی و کم کاری دستگاه‌های اجرایی معنا و مفهومی ندارد

معاون عمرانی استانداری اصفهان، گفت: با وجود قانون و آیین نامه‌های اجرایی؛ کوتاهی و کم کاری معنا و مفهومی نداشته و دستگاه‌های اجرایی باید تمام توان خود را در اجرایی کردن قوانین و مقررات مورد نیاز جهت سهولت دسترس پذیری جانبازان و معلولان افراد کم توان معطوف نمایند.

مهران زینلیان افزود: اداره کل بهزیستی نیز موظف است به عنوان دبیر ستاد ضمن نظارت و رصد تا حصول نتیجه، نسبت به گزارش کوتاهی و کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی جهت پیگیری اقدام نماید.

کارت تردد معلولان سریع باید توزیع شود

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر تعیین تکلیف سامانه حمل و نقل ویژه معلولان، گفت: تامین خودرو برای حمل و نقل معلولان از مواردی بود که در نشست‌های قبلی اعتبار آن نیز مصوب شد اما متاسفانه تا کنون هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

ولی‌اله نصر، بحث توزیع کارت تردد را از دیگر موضوعات حمل و نقل معلولان عنوان کرد و افزود: سرعت عمل بخشیدن به توزیع کارت تردد معلولان، وظیفه دستگاه‌های مرتبط است و در این راستا باید مشکلات پیش روی این طرح را حل نموده و بستر حضور این افراد را در جامعه فراهم کنیم.

وعده‌هایی که در دست‌اندازها متوقف می‌شوند

 هنوز مدت زیادی از اجرای طرح منزلت شهروندی در اصفهان نگذشته بود، که گفته شد این طرح خروجی موفق و قابل توجهی نداشته و به همین دلیل نیاز به بازنگری دارد. اعضای شورای پنجم شهر اصفهان در گفت و گو با ایسنا، معتقد بودند طرحی که در شورای قبلی مصوب شده، نتوانسته عملاً اهداف تعیین شده را تامین کند و بیشتر از تکریم و منزلت، تبدیل به یک طرح حمایتی برای اقشار خاص شده که پوشش آن هم تاکنون بسیار پایین بوده است، بنابراین در قالب لایحه‌ای بازنگری این طرح را در دستور کار خود قرار داده، طرح تجدید نظر و اعتباری مصوب شد که به عمر شورای پنجم نرسید.

اکنون اعضای شورای ششم بی‌توجه به مصوبات دوره پنجم حداقل در بخش حمل و نقل معلولان همان راه و تسلسل باطل را در پیش گرفته است؛ اما امید آن است که در ۴۱ ماه باقی‌مانده از عمر شورا موانع از سر راه حمل و نقل معلولان برداشته و مسیر امن تردد برای آن‌ها هموار شود.

راه‌اندازی بزرگترین سامانه حمل و نقل معلولان در نصف جهان، خبرهای خوب حمل و نقلی ویژه معلولان اصفهان، تکریم معلولان و .... سرفصل اخباری است که در هر دوره از مدیریت شهری با رنگ و لعابی متفاوت از زبان مسئولان شنیده می‌شود تا در هر دوره، اصفهان؛ پایلوت طرح‌ها مطرح و مظهر تحول در کشور شود. طرح‌هایی که گاه لباس عمل به تن کرده و این اتفاق را برای کلانشهر اصفهان رقم می‌زند اما هنوز نصف‌جهان در عملیاتی کردن طرح‌هایی که پای معلولان در میان است لنگ می‌زند.

کد خبر 55068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد