۱۳ مرکز آموزشی و توانبخشی در استان به افراد دارای اتیسم خدمات ارائه می‌دهند

از طریق ۱۳ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اتیسم در استان اصفهان به افراد مبتلا به این اختلال در محدوده سنی ۲ تا ۱۴ سال، در حال ارائه خدمات آموزشی (شامل ABA، TEACCH، تعامل همه جانبه)، توانبخشی (شامل کاردرمانی و گفتاردرمانی)، مداخلات حسی، بازی درمانی، موسیقی درمانی، هنردرمانی، نمایش درمانی، فعالیت های ورزشی به افراد نیازمند هستیم.

دوم آوریل هر سال مصادف با سیزدهم فروردین ماه "روز جهانی اتیسم"  نامگذاری شده است، سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی خدمات متنوعی را به معلولان ارائه می دهد، یکی از معلولیت هایی که خانواده های دارای عضو مبتلا به این معلولیت را با چالش مواجه می سازد "اتیسم" است که رسیدگی و خدمت رسانی به این طیف از جامعه هدف همواره مورد توجه ویژه سازمان بوده است.

سید کمال صدیقی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان به مناسبت "روز جهانی اتیسم" بازدیدی از مرکز توانبخشی اتیسم اردیبهشت داشت، در حاشیه این بازدید گفتگوی کوتاهی در این رابطه با وی انجام شد که از نظرتان می گذرد:

 * آقای صدیقی از اختلال اتیسم توضیح مختصری داشته باشید.

 اختلال طیف اتیسم طبق آخرین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM۵) در دسته اختلالات عصبی رشدی قرار می گیرد که این نوع از اختلالات معمولا در اوایل رشد آشکار می شوند. آسیب در مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی، علایق و حرکات کلیشه ای، تکراری و محدود از مهمترین ویژگی های این اختلال می باشد. شناسایی و مداخله زودهنگام از مهمترین مولفه های بازتوانی این کودکان می باشد. نشانه های این اختلال معمولا در طول سال دوم زندگی (۱۲ تا ۲۴ ماهگی) تشخیص داده می شوند، اما در صورتی که تاخیرهای رشد شدید باشند می توانند زودتر از ۱۲ ماهگی دیده شوند یا اگر نشانه ها ضعیف تر باشند دیرتر از ۲۴ ماهگی مورد توجه قرار می گیرند. طبق آخرین گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا، میزان شیوع اختلال طیف اتیسم ۱ از هر ۴۴ کودک می باشد.

* در حال حاضر بهزیستی استان چه اقداماتی برای این دسته از معلولان دارد؟

 بهزیستی در حال حاضر خدماتی مانند پرداخت مستمری، کمک هزینه مسکن، تسهیلات اشتغال به خانواده، خدمات آموزشی و حمایتی به خانواده های نیازمند را به خانواده های دارای عضو مبتلا به اتیسم ارائه میدهد.

ما همچنین از طریق ۱۳ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اتیسم در استان اصفهان به افراد مبتلا به این اختلال در محدوده سنی ۲ تا ۱۴ سال، در حال ارائه خدمات آموزشی (شامل ABA، TEACCH، تعامل همه جانبه)، توانبخشی (شامل کاردرمانی و گفتاردرمانی)، مداخلات حسی، بازی درمانی، موسیقی درمانی، هنردرمانی، نمایش درمانی، فعالیت های ورزشی به افراد نیازمند هستیم، این افراد در این مراکز برای ورود به مدارس عادی، استثنایی، دانشگاه و جامعه آماده می شوند. همچنین ۱ مرکز اقامت موقت در شهرستان خمینی شهر (مرکز سرای پاکان)، از ۲ روز تا ۲ ماه در سال، خدمات نگهداری از این افراد را در زمان هایی که خانواده نیازمند استراحت بوده، ارائه می نماید.

* برای شناسایی افراد دارای اتیسم چه اقداماتی انجام می شود؟

 برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اتیسم برای اولین بار در کشور، توسط سازمان بهزیستی کشور از آذر ماه سال ۱۳۹۵ آغاز گردید. کلیه مراکز کشور آموزش های لازم را به صورت حضوری دریافت نموده و در حال حاضر ۹ مرکز این استان مجوز اجرای آزمون تشخیصی گارس ۲، به منظور غربالگری استاندارد و تشخیص افراد مبتلا به این طیف و همچنین آموزش های لازم در خصوص مداخلات بعدی را دریافت نموده اند. ۱۳ فروردین ماه سال ۹۸، همزمان با روز جهانی اتیسم، سامانه ملی غربالگری و تشخیص اختلالات طیف اتیسم افتتاح گردید، و خانواده ها ضمن دارا بودن امکان مراجعه حضوری به پایگاه های غربالگری به منظور غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم در فرزندان خود، به صورت اینترنتی نیز از طریق سامانه مذکور، در منزل می توانند تست های مربوطه را انجام و سپس به منظور پیگیری های بعدی به پایگاه های غربالگری این استان مراجعه نمایند.

کد خبر 54787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد