یادداشت | اتیسم؛ آگاهی، درمان، توانبخشی

یادداشت مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به مناسبت دوم‌آوریل، روز جهانی آگاهسازی از اختلال طیف اوتیسم...

روز دوم آوریل که امسال با روز سیزدهم فروردین‌ماه و روز طبیعت، مقارن شده، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز آگاهی از اختلالات طیف اوتیسم، نامگذاری گردیده و از شهروندان سراسر جهان خواسته می‌شود که در این روز، بیشتر به موضوع گرفتاری‌های این کودکان و توانبخشی و درمان آنان بیاندیشند و در جهت آرامش بیش از پیش آنان تلاش کنند.

اوتیسم یکی از اختلالات عصبی رشدی کودکان است که در یک قرن اخیر شناخته شده و متأسفانه با پیشرفت زندگی ماشینی و تغییرات زیستی، اجتماعی و ژنتیک ناشی از این تحولات سریع، رو به رشد گذاشته است. تحقیقات پیرامون چگونگی شناسایی و تشخیص این اختلالات و علل ابتلای کودکان به آنها، در بیشتر کشورهای دنیا در حال انجام است.

با پیشرفت دانش‌های مربوط به مغز و اعصاب و نیز با تحولات عظیمی که در سال‌های اخیر در مسیر فن‌آوری‌های نوین و علوم ژنتیکی و پزشکی جدید ایجاد شده، امید به تشخیص و درمان این بیماری روز به روز در حال افزایش است. اما واقعیت این است که این اختلالات در حال حاضر، نه تنها به صورت کامل و دقیق، مورد شناسایی و تشخیص، قرار ندارد بلکه در خصوص علل و پیامدهای انواع این اختلالات، هنوز گفتگوها و مباحث علمی، جریان دارد.

به هر روی، آنچه اکنون آخرین دستور کار سازمان‌های بهداشتی و اجتماعی در سراسر جهان قرار گرفته، شناسایی موارد ابتلا از طریق تست‌های استاندارد شده‌ای است که از سوی گروهی از دانشمندان علوم مرتبط، تدوین و اعلام شده است.

واقعیت آن است که اختلالات طیف اوتیسم، در حال گسترش است و با اینکه آمارهای رسمی سازمان جهانی بهداشت، اکنون ابتلای یک درصد جمعیت را به این اختلالات تأیید کرده، هنوز راه حل و شیوه‌ی درمان قاطعی برای این اختلالات کشف و ابداع نشده و تنها چیزی که بر سر آن توافق وجود دارد، برنامه‌ی توانبخشی و کمک‌درمانی برای بهبود نسبی این اختلالات است.

اگر چه سازمان بهزیستی، با تمام توان، در خدمت خانواده‌های عزیز است و در راه شناسایی و توانبخشی کودکان مبتلا به این اختلالات، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند اما همه‌ی این تلاش‌ها فقط با همکاری و همراهی مردم عزیز و خانواده‌های محترم که فرزندانی در سنین ۲ تا ۵ سال دارند به نتیجه می‌رسد.

امیدواریم خانواده‌های عزیز خراسانی، ما را در رسیدن به اهداف انسان‌دوستانه بهزیستی یاری نمایند و با همکاری جدی و مسؤولانه، در مسیر تندرستی جسمی روانی کودکان‌شان، قدم بردارند.

دکتر مسعود فیروزی
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 54555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد