۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۹
با اختلال طیف اتیسم بیشتر آشنا شویم

اختلال طیف اتیسم یکی از ۶ اختلال رشدی عصبی و شایع ترین آنهاست. این اختلال از دوران کودکی بروز می کند و حدود ۱۸ ماهگی قابل تشخیص است و روند رشد زبان وگفتار کودک را مختل می کند. از دیگر علایم آن می توان به رفتارهای قالبی و کلیشه ای، عدم توانایی  بازی، اختلال در یکپارچگی حسی تجربه های حسی متفاوت، مقاومت در برابر هر گونه تغییر در شرایط محیطی اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۳ شیوع این اختلال در کودکان و بزرگسالان در امریکا و سایر کشورها ۱ درصد و در سال ۲۰۱۵ در کشور امریکا شیوع  ۱ در ۶۸ گزارش شده است. در حال حاضر نتایج مطالعات انجام شده در ایران شیوع یک درصدی را نشان می دهد.برای پیشگیری از عوارض منفی، این اختلال باید هر چه زودتر شناسایی شود وکودکان دارای این اختلال تحت آموزش و توانبخشی ویژه قرار بگیرند.

 در استان خراسان رضوی ۹ مرکز روزانه آموزش وتوانبخشی اختلال طیف اتیسم وجود دارد که ۶ مرکز در مشهد و یک مرکز در هر کدام از شهرستان های سبزوار، نیشابور و کاشمر است که پایگاه غربال اتیسم هستند. خانواده هایی که نسبت به وجود علایمی در کودکانشان حساس می شوند می توانند به این پایگاهها مراجعه نموده و آزمون های ارزیابی و تسخیص اتیسم استفاده کنند. همچنین خانواده هایی که از طریق سایت در آزمون غربال اتیسم شرکت می کنند در صورت مشکوک بودن به این پایگاه ها معرفی می شوند.

در صورت تشخیص قطعی اتیسم در این پایگاه ها و یا توسط روانپزشک، اولین گام مراجعه به کمیسیون تشخیص و تعیین شدت معلولیت بهزیستی است تا فرایند تشکیل پرونده برای کودک انجام شده و تحت پوشش خدمات بهریستی قرار گرفته و از خدمات آموزشی و ‌توانبخشی مراکز روزانه استفاده نماید. بهزیستی خراسان رضوی در مناسب سازی و خرید وسایل مورد نیاز افراد دارای اوتیسم کمک زیادی به خانواده ها نموده است. که پس از بازدید و تایید نهایی، کمک هزینه مناسب سازی پرداخت می گردد.

با اختلال طیف اتیسم بیشتر آشنا شویم

مهم ترین مساله در هر معلولیتی، پذیرش هست

خانواده های دارای کودک اتیسم برای کمک به کودک و رساندن او به حداکثر توانمندی در درجه اول باید مشکل کودک را بپذیرند. با ویژگی های اختلال طیف اتیسم کاملا آشنا شده  تا بتوانند در برابر رفتارهای به ظاهر ناسازگارانه کودک که ناشی از مشکلات ارتباطی و حسی است، بهترین عملکرد را داشته باشند.

با روش های برقراری ارتباط، روش های آموزش ویژه اتیسم به خصوص تعامل همه جانبه، آموزش های مبتنی بر تصویر به نام تیچ، روش تحلیل رفتار کاربردی برای تقویت رفتار درست و خاموش کردن رفتارهای نادرست کودک آشنا شوند. خیلی از رفتارهای ظاهرا ناسازگارانه کودکان دارای اتیسم به دلیل تجربه های حسی متفاوت است. اغلب این کودکان در پردازش و ‌یکپارچگی حسی دچار اختلال هستند ممکن است دارای بیش حسی یا کم حسی یا حواس ناموزون باشندکه همین باعث می شود واکنش های متفاوتی به محرک های محیطی نشون دهند. مشاوره با متخصص مخصوصا کاردرمان گر در زمینه اختلالات حسی و انجام تمرین های مربوطه در آرام سازی کودک بسیار موثر است.

حمیدرضا علیزاده رضایی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 54543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد