هنر و ورزش، دو مقوله‌ی بروز توانمندی‌ها و استعدادهای افراد دارای معلولیت است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، هنر و ورزش را دو زمینه‌ی بسیار مهم در بروز توانمندی‌های افراد دارای معلولیت و تأثیرپذیری خانواده، جامعه و مسؤولین دانست.

مسعود فیروزی که امروز در مراسم اختتامیه سه جشنواره فرهنگی هنری در بهزیستی خراسان رضوی سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: اگر محدودیت‌های کرونایی نبود، این مراسم باید با حضور مسؤولین اجرایی، افراد دارای معلولیت، سمن‌های معلولین و نهادهای مرتبط با معلولیت و به صورت گسترده‌تر برگزار می‌گردید تا همه‌ی این گروه‌ها از توانمندی‌ها و استعدادهای افراد دارای معلولیت، مطلع شده و در دسترس‌پذیری امکانات حضور اجتماعی آنها، نقش فعال‌تری به عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه به خاطر این محدودیت‌های کرونایی، مراسم را در فضای برگزار کردیم گفت: هنر و ورزش در سه سطح فرد دارای معلولیت، خانواده و جامعه، تأثیرگذار است و آثار ارائه شده توسط نقش‌آفرینان معلول، در هر سه این حوزه‌ها تأثیرات گوناگون و فراگیری دارد.

فیروزی گفت: در سطح افراد دارای معلولیت، این دو مقوله، جرأت‌مندی، اعتماد به نفس و عزت نفس آنان را افزایش می‌دهد و آنان را برای ورود فعال و جرأت‌مندانه در اجتماع، آماده می‌سازد.

وی افزود: در صحنه‌ی خانواده، این دو رسانه، می‌تواند یأس، ناامیدی، افسردگی و احساس گناه و تقصیر را که در خانواده‌های دارای عضو معلول، موج می‌زند و کل زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد را از میان بردارد و احساس سرزندگی، فعالیت، حضور فعال در جامعه و تلاش برای بهبود شرایط را در آنان بازتولید و بارز می‌نماید.

هنر و ورزش، دو مقوله‌ی بروز توانمندی‌ها و استعدادهای افراد دارای معلولیت است

به گفته‌ی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، این مقوله‌های دوگانه، در سطح مسؤولان و جامعه‌ی گسترده، نیز باعث زمینه‌سازی و بسترسازی برای دیده شدن قابلیت‌های افراد دارای معلولیت آماده می‌سازد و مسؤولان اجرایی را وادار می‌سازد که به مسؤولیت اجتماعی خویش در قبال این افراد تلاش دغدغه‌مندانه‌تری داشته باشند.

فیروزی ادامه داد: بروز استعدادها و قابلیت‌های افراد دارای معلولیت، تلنگری به مسؤولان و مدیران اجرایی است که دسترس‌پذیری امکانات اجتماعی را به عنوان حق طبیعی و قطعی افراد دارای معلولیت به رسمیت بشناسند و نقش خود در ارتقای دسترس‌پذیری را جدی‌تر بگیرند.

رئیس جشنواره‌های فرهنگی هنری بهزیستی خراسان رضوی در ادامه به وجوه دیگر این کارزارها اشاره کرد و گفت: در بعد ملی و بین‌المللی نیز این دو مقوله، باعث می‌شود افراد دارای معلولیت، آثاری خلق کنند که در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شده و برای استان، کشور و ملت خودشان افتخاراتی کسب کنند که خود این امر نیز جرأت‌مندی و اعتماد به نفس آنان را در زمینه‌ی مطالبه‌گری حقوق برابر با سایرین، بالا می‌برد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین هنر و ورزش که موجب افتخارآفرینی توانمندان این گروه‌ها می‌شود زمینه‌ای خواهد شد که تریبونی برای طرح مطالبات گروه‌های توانخواه در سطح ملی توسط نخبگان و برجستگان این گروه‌ها فراهم گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سرود ملی توانبخشی که توسط گروهی از افراد دارای معلولیت خراسان رضوی تهیه و تدوین گردیده اشاره کرد و گفت: در رایزنی با مسؤولان سازمان بهزیستی کشور تلاش می‌کنیم که این سرود در تمام برنامه‌های مرتبط با توانبخشی و معلولین در سطح کشور به عنوان نماد توانمندی‌های فرهنگی هنری آنها پخش شود.

هنر و ورزش، دو مقوله‌ی بروز توانمندی‌ها و استعدادهای افراد دارای معلولیت است

همچنین معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری در این استان گفت: امسال تنها استانی هستیم که با وجود محدودیت‌های کرونایی، شش جشنواره در بخش‌های مختلف هنری را بین افراد دارای معلولیت، کارکنان گروه‌های توانبخشی، کارشناسان و سمن‌های معلولین برگزار کرده‌ایم.

حمیدرضا علیزاده گفت: هدف این جشنواره‌ها علاوه بر آگاه‌سازی عمومی، افزایش اعتماد به نفس و حضور فعال آنها در صحنه‌های افتخارآفرینی را به دنبال دارد و باعث می‌شود جامعه به این گروه از شهروندان توجه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: جشنواره «روی پای خودم» مجموعه‌ای از ابتکارات و ابداعات افراد دارای معلولیت برای رفع مشکلات دسترس‌پذیری اجتماعی را به معرض نمایش و داوری گذاشته است که 70 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره واصل گردیده است.

علیزاده گفت: از این آثار 36 اثر مورد داوری قرار گرفته و برگزیدگان نیز مشخص گردیده‌اند که امروز جوایز آنها اعطا می‌شود.

وی افزود: در جشنواره خاطره‌نویسی «برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه» که ویژه کارشناسان این برنامه، تسهیلگران و کارکنان مؤسسات خدمات بهزیستی بوده است، دل‌نوشته‌ها، یادنوشته‌ها و آثار مکتوب فعالان این حوزه به معرض داوری متخصصان هنری گذاشته شده که در نتیجه، یک بانک اطلاعاتی مهم از تجریبات و خاطرات تسهیلگران و خادمان این برنامه تهیه گردیده که در برنامه‌های آتی، مورد استفاده‌ی کارشناسان سی‌بی‌آر قرار می‌گیرد.

هنر و ورزش، دو مقوله‌ی بروز توانمندی‌ها و استعدادهای افراد دارای معلولیت است

وی خاطر نشان کرد: در جشنواره «سندرم دل بیقرار» خاطرات، دل‌نوشته‌ها و آثار افراد دارای معلولیت، خانواده‌های آنان و سایر اشخاص که در دوران محدودیت‌های کرونایی با زندگی معلولین و خانواده‌هایشان سر و کار داشته و مشکلات و محدودیت‌های آنان را شاهد بوده‌اند شرکت داشته‌اند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در این قسمت 284 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده که در 5 گروه مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته‌ و برگزیدگان آثار انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش‌های جنبی جشنواره، 23 نمایش عروسکی نیز مورد ارزیابی داوران قرار گرفته و در فرصت مقتضی در سال آینده این نمایش‌ها به معرض تماشای عمومی درمی‌آید و از آفرینشگران این آثار قدردانی می‌شود.

شایان ذکر است در مراسم امروز، برگزیدگان جشنواره‌های سه گانه جوایز خود را دریافت کردند که نتایج آن بزودی در سایت بهزیستی استان منتشر می‌شود.

کد خبر 53975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد