در رسانه| اشتغال و مسکن مهمترین چالش معلولان گلستان/ حمایت ها کافی نیست

گرگان- معیشت، گرانی لوازم بهداشتی، عدم مناسب سازی محیطی و معضلات حوزه مسکن و اشتغال از جمله مشکلاتی است که بر سر راه معلولان و مددجویان بهزیستی گلستان قرار دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم بزی: در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار خانوار گلستانی تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که بسیاری از آنها با مشکلات زیادی روبرو هستند و نیاز است تا برای حل مشکلات آنها فکری شود.

متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی بسیاری از جامعه معلولان و همچنین خانواده آنها با مشکلات زیادی روبرو هستند که برای حل مشکل خود به بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها مراجعه می‌کنند. مشکلاتی که بخشی از آنها اقتصادی و بخشی دیگر هم اجتماعی است و روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

بیماری، نبود دارو، کمبود تجهیزات درمانی، مشکلاتی همچون بدهکاری مالی و گاهی هم فشارهای اجتماعی که منجر به زندان می‌شود در کنار بی عدالتی اجتماعی و اشتغال، زندگی را برای معلولان سخت کرده است.

چالش تهیه لوازم بهداشتی برای معلولان

یکی از مددجویان تحت پوشش بهزیستی گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه تهیه لوازم بهداشتی، مانند ژل و سوند افزایش قیمت داشته‌اند، این موضوع مشکلات زیادی را برای معلولان و خانواده‌های آنان ایجاد کرده است.

ملیحه تالشی افزود: متأسفانه مبلغ این محصولات بهداشتی به شدت افزایش پیدا کرده و با توجه به اینکه بهزیستی دیگر این خدمات را به ما نمی‌دهد، مجبوریم به صورت آزاد خریداری کنیم.

مناسب سازی محیطی برای شهرها انجام شود

وی به موضوع مناسب سازی شهرها برای معلولان اشاره کرد و ادامه داد: بیشتر شهرهای گلستان از جمله گرگان از مناسب سازی محیطی خوبی برخوردار نیستند که این موضوع مشکلاتی را برای رفت و آمد این افراد به وجود آورده است.

تالشی اضافه کرد: همچنین در خصوص وام ازدواج به معلولان یک مقدار تفاوت‌هایی قائل شوند و مبلغ آن باید افزایش پیدا کند.

مددجوی بهزیستی گرگان گفت: اشتغال و مسکن نیز از جمله موضوعاتی است که باید توجه ویژه به آن شود؛ با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، معلولان نمی‌توانند خانه‌های ۴۰ سال به بالا خریداری کنند و باید این محدودیت‌ها برداشته شود.

مشکلات معیشتی اصلی‌ترین دلیل مراجعه به مراکز بهزیستی است

مدیر مرکز مثبت زندگی روستای لمسک در گفتگو با خبرنگار مهر، اصلی‌ترین دلیل مراجعه مددجویان را مشکلات معیشتی خانواده‌ها عنوان کرد و افزود: حدود ۷۰ درصد مددجویان ما مشکلات معیشتی دارند، نداشتن مسکن یکی دیگر از مشکلات بزرگ این افراد است.

شادی کدخدا نژاد گفت: در حال حاضر خودم یک مددجویی اعصاب و روان دارم که با وجود سه بچه در یک خانه کوچک زندگی می‌کند و حتی توان پرداخت پول داروی خود را ندارد، متأسفانه به این افراد نمی‌توانیم در حوزه بازتوانی و ایجاد اشتغال کمکی کنیم و فقط باید به آنها مستمری پرداخت شود که البته مستمری که از بهزیستی دریافت می‌کنند، جوابگوی آنها نیست.

او ادامه داد: بیشتر مددجویان ما یا در یک اتاق و یا در خانه پدری زندگی می‌کنند، البته بهزیستی حمایت‌های خوبی در حوزه مسکن با دادن وام‌های بلاعوض انجام می‌دهد اما طبق دستورالعمل بهزیستی معلول باید زمین داشته باشد که متأسفانه بیشتر آنها زمین و یا مجوز ساخت ندارند، اگر امکان این باشد که برای آنها خانه ساخته و در اختیارشان قرار داده شود خیلی خوب است و یا اینکه وام‌ها به صورت مرحله‌ای به آنها واگذار نشود و یکجا پرداخته شود تا بتوانند خانه خود را به راحتی بسازند.

کدخدا نژاد در خصوص بیمه مددجویان ابراز کرد: خوشبختانه در حوزه بیمه و اشتغالزایی بهزیستی حمایت‌های خوبی از مددجویان انجام می‌دهد، ولی متأسفانه مددجویی که دارای مشکل ذهنی است، نمی‌تواند جواز کسب بگیرد و یا اینکه نبود ضامن باعث می‌شود تا نتواند وام بگیرد.

معیشت خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی مهمترین چالش ما است

در ادامه، مدیر بهزیستی گرگان، تأمین معیشت خانواده‌ها را بزرگترین چالش جامعه امروز دانست و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بهزیستی گرگان در طول روز بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مراجعه کننده دارد که از این بین حدود ۸۰ درصد افراد، نیازمند کمک‌های معیشتی هستند.

محمد شایسته با بیان اینکه نزدیک به ۴۰۰ خانوار در گرگان دارای افراد معلول هستند، تصریح کرد: در بین این خانواده‌ها از دو معلول تا هشت معلول وجود دارد و بسیار شرایط سختی را می‌گذرانند و متأسفانه خدماتی که به آنها ارائه می‌شود با آنچه که انتظار دارند، خیلی فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت شهرستان تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: گرگان دارای ۱۱ هزار و ۴۰۰ معلول است که ۲۸ مرکز روزانه و شبانه روزی برای آنها در نظر گرفته شده است.

سرپرست بهزیستی گلستان در ادامه به خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه متقاضیان زیادی پشت نوبت برای ارائه خدمات بهزیستی هستند، ابراز کرد: این افراد اعم از افراد معلول، زنان سرپرست خانوار، معلولان سرپرست خانوار، آسیب دیده گان اجتماعی و افرادی که ترک کرده‌اند، با ثبت نام در طرح خود اشتغالی منتظر اعطای وام هستند ولی به دلیل نداشتن دو ضامن معتبر نمی‌توانند وام را دریافت کنند.

عارف کیانی افزود: امیدواریم دولت در این حوزه بتواند برنامه‌هایی را پیش بینی کند تا این افراد بتوانند با شرایط بهتری، وام خود را دریافت کنند.

۱۲۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی گلستان قرار دارند

وی افزود: در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر در گلستان تحت پوشش بهزیستی هستند و البته این نهاد به حدود ۷۰ هزار نفر دیگر نیز به صورت موردی خدمات ارائه می‌کند.

کیانی عنوان کرد: حدود ۹۰ هزار خانوار در گلستان زیر پوشش خدمات بهزیستی هستند که از این بین تعداد ۵۰ هزار خانوار مستمری و حق پرستاری دریافت می‌کنند و متأسفانه با توجه به مشکلاتی که وجود دارد نمی‌توانند از خدمات این نهاد استفاده کنند.

وی به دیگر اولویت‌های بهزیستی اشاره کرد و افزود: توانمند سازی، رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، ایجاد اشتغال و همچنین در حوزه مناسب سازی معابر نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی دولت است.

سرپرست بهزیستی گلستان با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا به خانواده‌های معلول، مسکن مناسب بدهیم، گفت: بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، برخورداری از مسکن حق هر خانواده ایرانی است، که البته باید در این ارتباط خانواده‌های معلول را در اولویت قرار داد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۹۵ واحد مسکن به معلولان گلستانی اختصاص یافته است.

کیانی بر مناسب سازی شرایط ازدواج جوانان تحت پوشش بهزیستی تاکید کرد و افزود: هم اکنون به جامعه هدف بهزیستی فقط شش میلیون تومان هدیه برای ازدواج پرداخت می‌شود که البته با توجه به شرایط اقتصادی جامعه نیازمند بازنگری‌هایی در این زمینه از سوی دولت هستیم.

کد خبر 53118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد