در رسانه | فعالیت ۹۵ مرکز شبه‌خانواده در خراسان رضوی

روزنامه شهرآرا / خراسان‌رضوی میزبان بیشترین مراکز نگهداری از فرزندان بدسرپرست و بی‌سرپرست کشور است.

مدیرعامل شبکه هماهنگی مراکز غیرانتفاعی شبه‌خانواده خراسان‌رضوی با اشاره به ضرورت وجود شبکه هماهنگی مراکز غیرانتفاعی شبه‌خانواده خراسان‌رضوی افزود: در خراسان‌رضوی بیش از ۹۵خانه‌نگهداری از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست شبه‌خانواده داریم و تقریبا یک‌پنجم مراکز شبه‌خانواده کشور در استان ما قرار دارند که این خوب نیست. باید بررسی کنیم که چه فرایندهای نادرستی داشته‌ایم که به افزایش این خانه‌ها منجر شده است و چه فرایندهایی باید داشته باشیم که بتوانیم این آسیب را مهار کنیم.
فرشته سلجوقی در اولین نشست هم‌اندیشی شبکه هماهنگی مراکز غیرانتفاعی شبه‌خانواده خراسان‌رضوی با تأکید بر اینکه کلان‌شهر مشهد به‌دلیل مهاجرپذیربودن و سکونت یک‌میلیون حاشیه‌نشین درگیر آسیب‌های اجتماعی زیادی است، بیان کرد: سازمان بهزیستی درحال تلاش برای مدیریت آسیب‌هاست و مجبور است این آسیب‌ها را بکاهد و آن را مدیریت کند.

در رسانه | فعالیت ۹۵ مرکز شبه‌خانواده در خراسان رضوی

فرزند بی‌سرپرست، محصول آسیب‌های اجتماعی
وی در ادامه گفت: وقتی آسیب اجتماعی‌در جامعه‌ای رخ می‌دهد، محصولی به‌عنوان فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست دارد. این بچه‌ها در هیچ دین و آیینی گناهی ندارند، اما آیا ما توانسته‌ایم حق مطلب را برای بچه‌هایی که در مراکز نگهداری هستند، ادا کنیم؟ آیا کارکنان این مراکز و مدیران توانسته‌اند مطالبات را منتقل کنند؟ آیا تریبون رسمی در اختیار داشته‌اند که بتوانند مشکلات را با مدیران ارشد مطرح کنند؟
سلجوقی تأکید کرد: البته امیدواریم با اقدامات این مراکز و حمایت بهزیستی شاهد کاهش این بچه‌ها و به‌تبع آن خانه‌های نگهداری از فرزندان باشیم.

رسیدگی رایگان به مشکلات حقوقی کودکان بی‌سرپرست
مدیرعامل شبکه هماهنگی مراکز غیرانتفاعی شبه‌خانواده خراسان‌رضوی با بیان اینکه در یک‌سال گذشته اقدامات مهمی در شبکه مراکز شبه‌خانواده انجام شده است، بیان کرد: از اقدامات ما این بود که بازوی اجرایی شبکه با عنوان انجمن علمی حقوق کودک و کلینیک حقوق کودک با مجوز وزارت علوم در مشهد نمایندگی گرفت و شاخص‌هایی براساس استانداردهای سازمان بهزیستی برای رعایت در مراکز آماده شد. همچنین قراردادی با دفتر معاضدت کانون وکلا منعقد شده است و وکلا منتظرند به مشکلات بچه‌ها به‌صورت رایگان رسیدگی کنند. انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌رضوی هم با این شبکه همکاری خواهد کرد و اگر لازم است که مددکاری برای فردی و خانواده‌اش پیگیری شود، کارها را انجام خواهند داد.

حلقه گم‌شده مراکز شبه‌خانواده
رئیس هیئت‌مدیره شبکه هماهنگی مراکز غیرانتفاعی شبه‌خانواده خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه کار برای ایجاد این شبکه از سال گذشته آغاز شده است، گفت: در نظر داشتیم این کار فراگیر از مشهد آغاز شود و با همین تفکر پیش‌نویس اساسنامه شبکه هماهنگی مراکز شبه‌خانواده غیرانتفاعی فراهم و با استقبال مشهد و شهرستان‌ها همراه شد.
سیدحمید رضازاده ادامه داد: این تشکل حلقه گم‌شده‌ای در مراکز شبه‌خانواده غیردولتی بود که خوشبختانه ایجاد شد. این کار با استقبال سازمان بهزیستی و دادگستری همراه شده است و تا امروز از ما حمایت کرده اند.

در رسانه | فعالیت ۹۵ مرکز شبه‌خانواده در خراسان رضوی

مراکزی با توانمندی‌های بسیار
معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی نیز در این نشست، شکل‌گیری این شبکه در بحث خانه‌های فرزندان را کاری بسیار موفق و پرثمر دانست و گفت: بعد از بیست سال، این فعالیت گروهی شکل گرفته است و کارهای گروهی به‌ویژه در خانه‌های فرزندان بسیار موفق‌تر از کار فردی خواهد بود. شهره شاهرودی ادامه داد: خانه‌های فرزندان مجموعه‌ای در کنار بهزیستی هستند که به‌واسطه پاسخ به نیاز اجتماعی حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض خطر و بزه ایجاد شده‌اند تا بتوانند فرزندان این جامعه را حمایت کنند. وی با بیان اینکه هرکدام از خانه‌ها و مؤسسات خیریه توانمندی‌هایی دارند که اگر در کنار هم قرار بگیرند، مشکلات راحت‌تر حل می‌شود، تصریح کرد: بهزیستی در کنار خانه‌هاست و هرجا به حمایت نیاز باشد، در کنار آن‌ها خواهیم بود و همه هدف مشترک داریم.

در رسانه | فعالیت ۹۵ مرکز شبه‌خانواده در خراسان رضوی

دولتی‌ها خوب عمل نکردند
مدیر بهزیستی شهرستان مشهد هم با اشاره وجود ۹۵مرکز و خانه فرزندان در استان بیان کرد: وجود این تعداد مرکز شبه‌خانواده نشانه خوبی نیست و نشان می‌دهد که عملکرد حمایتی ضعیف بوده است. تهران که جمعیتی چندبرابر مشهد دارد، به‌اندازه ما از این مراکز ندارد. چه لزومی دارد که خراسان‌رضوی با همه شرایط خاصش این تعداد مرکز شبه‌خانواده داشته باشد؟
مهدی نخعی افزود: رقابت کاذبی در ایجاد مرکز شبه‌خانواده ایجاد شده است. اینکه بچه بدسرپرست و بی‌سرپرست وجود دارد، ضعف ما را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه نگهداری از آسیب‌دیدگان اجتماعی باید به بخش غیردولتی واگذار شود، گفت: آسیب‌های اجتماعی آن‌قدر در مشهد افزایش یافته است که حریف نگهداری کودکان یا دختران آسیب‌دیده در مشهد در مراکز خودمان نمی‌شویم. علتش هم عملکرد ضعیف مسئولان در این حوزه است. اشتباه راهبردی ما این بود که مراکز را به بخش غیردولتی واگذار نکردیم. بهزیستی در مراکز خودش آسیب‌دیدگان اجتماعی را اردوگاهی نگهداری می‌کند، اما وقتی که همین بچه‌ها به بخش خصوصی داده شدند، برای نگهداری، غیردولتی‌ها خیلی بهتر از ما کار کردند.
وی در ادامه افزود: متأسفانه در چیدمان مراکز دقت لازم انجام نشده است؛ مثلا بچه‌ای را که در فرهنگ مشهد بزرگ شده است، فرستادیم به خواف تا در مرکزی در آنجا زندگی کند. تصمیم ما ناخودآگاه در سرنوشت و زندگی آن کودک تأثیرگذار خواهد بود. او باید به مشهد برگردد و وقتی هم که برگردد، مشکلات خاص خودش را دارد.
نخعی با اشاره به تشکیل دیرهنگام شبکه هماهنگی مراکز شبه‌خانواده غیرانتفاعی در خراسان‌رضوی ادامه داد: تشکیل این شبکه بسیار خوب است و به ما کمک می‌کند، اما باید زودتر از این‌ها به وجود می‌آمد. هم‌فکری بین مراکز اگر زودتر انجام می‌شد، شاهد مشکلات فعلی مراکز آن‌ها نبودیم. اکنون مراکز باید غربال شوند و آن‌هایی که خوب هستند، بمانند و آن‌هایی هم که عملکردی ضعیف دارند، حذف شوند.
مدیر بهزیستی شهرستان مشهد تأکید کرد: اگر در زمینه فرزندخواندگی و امین موقت قوی‌تر عمل می‌کردیم، این تعداد مرکز شبه‌خانواده ایجاد نمی‌شد. بدترین خانواده از بهترین مرکز شبه‌خانواده بهتر است. این طبیعی است و ما نمی‌توانیم خلأ عاطفی نبود خانواده را جبران کنیم.

کد خبر 52826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد