مدیرکل: بهزیستی بدون مددکار، قابل تصور نیست

مراسم روز ولادت حضرت علی(ع) و روز ملی مددکار صبح امروز در بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد.

در این مراسم که مددکاران شاغل در بهزیستی و در مراکز مثبت زندگی از سراسر استان به صورت آنلاین در آن حضور داشتند مدیر کل بهزیستی در خصوص اهمیت مددکاری، جایگاه این حرفه در بهزیستی و الگوی مددکاری اسلامی در زندگی حضرت علی(ع) سخنرانی کرد.

مسعود فیروزی با اشاره به سابقه و تاریخچه‌ی مددکاری در جهان گفت: تا آنجا که متون تاریخی و علمی شهادت می‌دهند خواستگاه مددکاری، زمان جنگ دوم جهانی بود که نیاز به خدمات روانی اجتماعی برای آسیب‌دیدگان از جنگ به عنوان یک نیاز حیات اجتماعی مطرح گردید.

وی سپس به جایگاه مددکاری در اسلام پرداخت و از امام علی(ع) به عنوان کسی که مددکاری به معنای واقعی و اصیل در زندگی‌اش بازتاب یافته یاد کرد.

فیروزی گفت: رفتار امام علی چه قبل از حکومت ایشان و چه در زمان حکومت، مصداق یک مددکاری جامع اجتماعی بود که رگه‌های تفکرات و رفتارهای مددکارانه‌ی ایشان را به صورت دقیق و مصداقی در نهج البلاغه می‌توان سراغ گرفت.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی سپس به سالروز وفات حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: در واقع اگر رفتارها و سیره‌ی آن بانوی گرامی را از پیش از عاشورا مد نظر داشته باشیم تا آنچه در عاشورا و پس از آن گذشت، کاملا به وجوه مددکارانه‌ای که کردار و رفتار ایشان در میان اهل بیت، جامعه‌ی اسلامی آن روز و اصحاب خاندان پیامبر(ص) داشت پی می‌بریم.

مدیرکل: بهزیستی بدون مددکار، قابل تصور نیست

بهزیستی، یک سازمان مددکار محور

دکتر فیروزی، بهزیستی را یک سازمان مددکار محور توصیف کرد و گفت: مددکاری در بهزیستی از همان زمان ورود مددجو به بهزیستی آغاز می‌شود و تا زمانی که یک مددجو به توانمندسازی و استقلال می‌رسد مددکاری نقش فعال و پر رنگی در همه زمینه‌ها دارد.

وی تأکید کرد: اصولا سازمان بهزیستی، بدون در نظر گرفتن جایگاه و نقش مددکار، قابل تصور نیست چون این گروه، محور تمام فعالیت‌های بهزیستی هستند.

وی ادامه داد: در سایر بخش‌ها و قسمت‌هایی که ظاهرا با مددکاری نسبت مستقیم ندارند نیز همیشه تصمیمات و اقدامات لازم برای مددجو، با راهنمایی و دانش مددکاری به عمل می‌رسد.

دکتر فیروزی سپس به تحول و پویایی دانش مددکاری اشاره کرد و گفت: مددکاری از جمله دانش‌هایی است که به خاطر وابستگی به تغییرات اجتماعی، همیشه باید به‌روز رسانی و با تغییرات و تحولات اجتماعی هماهنگ شود.

وی ادامه داد: مددکاری با نگاه گذشته‌نگر و مبتنی بر داده‌های علمی قرون و ادوار گذشته نمی‌تواند پاسخگوی مددجوی امروز باشد زیرا نیازها، توقعات و روابط اجتماعی مرتبا در حال تغییر و تحول است و دانش مددکاری نیز باید با این تحولات همگام و همراه شود.

وی در مقام مقایسه، دانش تجربی و دانش های انسانی را متفاوت برشمرد و گفت: در دانش های تجربی، قوانین معمولا تغییرناپذیرند یا تغییرات آنها بسیار اندک است اما قوانین اجتماعی در علوم انسانی، تحولات لحظه‌ای و در زمانی دارند و علوم مبتنی بر این قوانین و ارتباطات نیز باید مرتبا تحول داشته باشند تا بتوانند به نیازها و توقعات جامعه‌ی هدف پاسخگو باشند.

دکتر فیروزی، همه اقشار جامعه هدف بهزیستی را نیازمند خدمات مددکاری دانست و گفت: فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار، بیماران، افراد دارای معلولیت، سالمندان، زخم‌خوردگان اعتیاد، آسیب‌دیدگان اجتماعی و سایر گروه‌های هدف، همه به خدمات مددکاری علمی نیاز دارند و در واقع، آنها می‌گویند حرکت هوشمندانه مددکار، جهان ما را مطابق نیازها و خواسته‌های ما سامان می‌دهد.

مدیر کل بهزیستی گفت:‌ دانش مددکار باید جهان‌شمول باشد یعنی از همه رشته‌های علمی و بخصوص دانش‌های مرتبط با جامعه، اطلاعات جامع و کافی داشته باشد.

فیروزی از مراکز مثبت زندگی به عنوان مراکزی که در یک سال گذشته، گستره‌ی خدمات مددکاران را افزایش داده یاد کرد و گفت: مددکاران در این مراکز خدمات بسیار زیادی را به مددجویان ارائه کرده‌اند که ارتباط جامعه هدف را با بهزیستی ارتقا داده است.

مدیرکل: بهزیستی بدون مددکار، قابل تصور نیست

۶۰۰ مددکار در ۲۰۰ مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی استان فعالیت دارند

معاون پشتیبانی و توسعه منابع بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به مراکز مثبت زندگی گفت: مددکاری اگر چه به نسبت سایر رشته‌های علوم انسانی، نسبتا دانش جدیدی بحساب می‌آید اما با توجه به اهمیتی که دارد در همه دستگاه‌ها و سیستم‌های اجتماعی، جایگاه خود را استوار ساخته است.

محسن توحیدی مقدم گفت: در حال حاضر ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور فعال هستند که ۱۰ هزار مددکار یا مشاغل مرتبط با مددکاری در آنها به مددجویان خدمت می‌دهند.

توحیدی مقدم تعداد مراکز مثبت زندگی در استان خراسان رضوی را ۲۰۰ مرکز ذکر کرد و گفت: حدود ۶۰۰ مددکار در این مراکز خدمات بسیار گسترده‌ و خوبی را به مددجویان ارائه می‌کنند.

وی نگاه مراکز مثبت زندگی را محله‌محور و مردم‌محور توصیف کرد و گفت: هدف از تأسیس این مراکز، دسترسی جامعه هدف به خدمات تخصصی بهزیستی بود که محقق شده است و روز به روز بهتر هم می‌شود.

وی گفت: به مناسبت روز گرامیداشت مددکار، یک لوح تقدیر با امضای مدیر کل برای تمام مددکاران برگزیده‌ی مراکز مثبت زندگی که توسط کانون مراکز مثبت منتخب شده‌اند ارسال خواهد شد.

توحیدی مقدم همچنین یاد آور شد: برای مددکاران بخش دولتی نیز یک لوح تقدیر به انضمام یک هدیه‌ی نقدی در نظر گرفته شده که در همین ماه ارائه خواهد شد.

در این مراسم فرزندان گروه سرود انتظار، دو نوای همخوانی به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) و وفات حضرت زینب(س) اجرا کردند.

مدیرکل: بهزیستی بدون مددکار، قابل تصور نیست

کد خبر 52502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد