علی(ع)؛ امام، پدر و مددکار

سیزدهم رجب المرجب، روز ولادت اسوه عدالت و تقوا، امام علی(ع) و روز گرامیداشت مقام پدر است. در تقویم ملی، همین روز را به سبب سیره‌ی مددکارانه آن امام همام، روز مددکار نامیده‌اند.در باب هر یک از این نام‌گذاری‌ها سطوری را قلمی می‌کنم و تزئین این قلم را به نام مبارک امام متقین و اسطوره شجاعت و بصیرت، رقم می‌زنم.

امام علی(ع) چنان سیره‌ای در تاریخ اسلام دارد که همه فلاسفه و علمای عالم که در تاریخ ادیان تحقیق و تتبع کرده‌اند در توصیف شخصیت او سخنان بسیار گفته و وجوه عملکرد فردی و اجتماعی این بزرگمرد را مورد مداقه قرار داده‌اند.

کارهایی که جانشین پیامبر اسلام در زندگی پیش از حاکمیت، حین خلیفه‌گری و پس از حکومت، انجام داده، نشانه‌های واضحی از روح بلند این رادمرد دارد و نشان می‌دهد که چرا همه‌ی متفکران و اندیشمندان جهان، وی را مظهر عدالت و تقوا دانسته‌اند.

امام علی(ع) وجوه مختلف فکری را دارا بوده و چنان اندیشه‌ی وسیع و آینده‌نگری داشته که در تمام دوران پس از حیات پیامبر(ص) و حتی زمانی که در رأس حاکمیت نبوده، راه حکومت اسلامی را هموار می‌ساخته است.

یکی از بارزترین جنبه‌های عملکردی و رفتاری این امام بزرگوار، عدالت‌پیشگی، فقیر دوستی، محرومیت‌زدایی و نگاه انسانی وی در رابطه با طبقات ضعیف بوده است.

بسیار گفته و نوشته‌اند که ایشان حتی در دورانی که حاکمیت جهان اسلام را داشت، فقرا و تهی‌دستان را شناسایی می‌کرد و شبانگاهان و در لباس ناشناس، برایشان قوت معیشت می‌برد و چون از نام و شهرتش می‌پرسیدند می‌گفت بنده‌ی خدا.

اینها را که برشمردم، نشانگان مددکاری به معنای واقعی در جهان امروز است و راه و رسم مددکاری را به شاغلان و فرهیختگان این رشته نشان می‌دهد.

دنیای سرمایه‌داری امروز مملو از نابسامانی و شرارت و اعمال غیر انسانی و فجایع و آسیب‌های اجتماعی است. دورنمای جامعه‌ی بشری، فقر و تیره‌روزی را حذف ناشدنی می‌نماید و دست‌کم در کوتاه‌مدت، این معضل اجتماعی و اقتصادی را همراه جوامع می‌شناسد.

در چنین دنیایی، مددکاری، حتی با نگاه علمی و کلاسیک آن، علاوه بر رفتار و عمل غیر طرفدارانه با مددجو که ویژه نگاه غیر اسلامی به مددکاری است، باید حاوی نگاهی انسانی بوده و با نگرش این‌همانی همراه باشد.

به بیان دیگر، مددکار برای عمق بخشیدن به تأثیر عمل خود در مددجو، باید با تمام وجود، با او همراه شود و خود را در فرایند مشکلی که وجود دارد به جای مددجو بگذارد، درد او را احساس کند، بی‌پناهی و تنهایی او را به جان بچشد و نیاز او را نیاز خویش بداند.

در چنین صورتی است که مددکار ایرانی شیعه، می‌تواند علی‌وار مددکاری کند و ادعا نماید که شیعه‌ی علی است؛ مردی که همه‌ی عالم درگیر یافتن مصادیق شجاعت اویند و متفکرانش در پی یافتن دلایل رحم و شفقت بیکران وی در نسبت با فقرا و ضعیفان.

و پدر، همان امام است و مددکار در جامعه اسلامی. پدران خانواده نیز، برای اعضای خانواده نقش امام و هدایت‌گر را دارد و همچنین در حل مشکلات خانواده، نگاه مددکارانه را ملاک قرار می‌دهد. پدر، هم سرپرست است، هم هدایت‌گر، هم مشفق و مشوق، و هم مددکار و یاریگر. علی(ع) نیز در خانواده‌اش چنین بود، پسرانی پرورد که افتخار جهان اسلام شدند و فرزندانی تربیت کرد که تا نام انسان بر کره خاک باشد، حسنش را الگوی کرامت می‌دانند و حسینش را مظهر آزادگی می‌شناسند.

همه ما از مادر متولد شده‌ایم و علاوه بر مهر مادری، عشق به پدر، در وجودمان به ودیعه نهاده شده و هر جا که می‌خواهیم سابقه و سائقه‌ی خودمان را به رادمردی و درستکاری و انسانیت برسانیم، نام پدر را می‌آوریم و در اصل و نسب، خود را اصیل‌زاده نشان می‌دهیم. چون مادر، با پدر به کمال می‌رسد و پدر، جایگاه خود را از مقام مادر درمی‌یابد. این دو در مثال، چنان دو بالند که پریدن خانواده را به مأمن رهایی و تعالی، مقدور می‌سازند.

در سالروز ولادت علی(ع) که هم مصداق امام بود، هم معنای پدر و هم الگوی مددکار، روز پدر و روز مددکار را گرامی می‌داریم و به همه‌ی مددکاران عزیزی که دل در گرو خدمت به مددجویان بهزیستی دارند درود و سلام می‌فرستیم.

دکتر مسعود فیروزی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 52390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد