اجرای طرح همیار مادر و کودک برای ۶۳۰ مادر خراسان رضوی

طرح توانمندسازی خانواده محور با عنوان «همیار مادر و کودک» امسال در ۴ شهرستان و به استعداد ۵۵۰ نفر از سوی بهزیستی خراسان رضوی اجرایی شده است.

به گفته‌ی مسؤول اجرای طرح «همیار مادر و کودک» این طرح سومین سال اجرای خود را پشت سرمی‌گذارد و تا کنون با کمک ۱۳ نفر از تسهیلگران مؤسسات غیر دولتی  و مراکز مثبت زندگی موفق شده است ۶۳۰ مادر باردار و یا دارای فرزند زیر سه سال را آموزش دهد.

غلامحسین دلبری گفت: سال اول به تهیه موشن‌گرافی برای محتوای طرح اختصاص داشت و در سال دوم چهار تسهیلگر ۸۰ مادر را تحت پوشش آموزش گرفتند.

وی ادامه داد: در سال جاری که سومین سال اجرای طرح است تعداد تسهیلگران، شهرستان‌های مجری طرح و مادران تحت آموزش افزایش یافته است.

وی افزود: امسال ۹ تسهیلگر در شهرستان‌های تربت حیدریه، تایباد، مشهد و قوچان، این طرح را اجرای کرده‌اند که در آن ۵۵۰ مادر را آموزش داده‌اند.

معاونت پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با یادآوری اینکه اجرای طرح در نیمه بهمن‌ماه به اتمام رسیده و دنبال جمع‌آوری مستندات آن هستیم گفت: طرح در سطح دو گروه مادران باردار و مادران دارای فرزند زیر سه سال بر مبنای ۱۵ ساعت آموزش برای هر گروه، اجرای شده که محتوای آن آشنایی با سلامت روان اجتماعی، مهارت‌های سلامت، خودآگاهی و خودشفقتی با رویکردهای رشد و تکامل دوران ابتدایی کودکی و همچنین دلبستگی ایمن مادر و کودک می‌باشد.

دلبری خاطر نشان کرد: در قوچان ۱۲۰، در تایباد ۱۲۰، در تربت حیدریه ۷۰ و در مشهد ۲۴۰ مادر از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

وی اظهار داشت: طرح از مهرماه در بخش آموزش تسهیلگران آغاز شده و از آذرماه بخش اجرایی در سطح استان آغاز گردیده است.

وی همچنین یادآور شد: ۴۴ تسهیلگر از استان‌های تهران، قزوین، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز در خراسان رضوی به صورت مجازی آموزش دیده‌اند.

وی مشارکت همسران این مادران در اجرای طرح را ضروری توصیف کرد و گفت: همراهی و حضور پدران در این آموزش‌ها، موجب افزایش دانش و فرزندپروری آنان شده و تأثیر بسزایی در آینده کودکان دارد به همین خاطر از آنها در بخشی از آموزش‌ها دعوت کرده‌ایم که شرکت کنند.

دلبری گفت: برای پدر، ترویج مسؤولیت‌پذیری و برای مادر تغییر نگرش مادران کامل به مادران کافی را مورد بحث قرار می‌دهیم.

وی خاطر نشان ساخت: مادران نباید در دوران بارداری و یا ماه‌های پس از تولد فرزند از سایر وظایف مادری و همسری غفلت کند و حواسش به سایر نقش‌های خود باشد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت:‌آموزش‌ها حتی الامکان به صورت گروهی برنامه‌ریزی می‌شود تا آموزش گیرندگان هم تجارب خود را به اشتراک بگذارند و هم رفتارهای خود را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند.

کد خبر 51853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد