بهزیستی برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های زنان سرپرست خانوار را اجرا می کند

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان از افتتاح اجرای برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها درمراکز مثبت زندگی خبر داد و گفت: این برنامه به صورت پایلوت در شهرستان زنجان و با شرکت ۱۷۸ نفر از زنان سرپرست خانوار دارای مدرک سیکل و بالاتر بصورت حضوری اجرا خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سکینه بیگلری ضمن گرامیداشت ایام مبارک  دهه  فجر عنوان کرد: این برنامه با موضوعاتی چون سلامت وپیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی –اسکلتی، سلامت بینایی وشنوایی، ژنتیک ومشاوره ژنتیک ، پیشگیری از حوادث در دو جلد کتاب به گروه هدف آموزش داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: بروز معلولیتهای مختلف در کودکان هزینه های مالی و روانی بسیاری را بردوش خانواده و جامعه تحمیل می کند. سازمان بهزیستی متولی خدمت رسانی و توانبخشی معلولین از نزدیک با فشارهای روانی و اقتصادی خانواده های دارای عضو معلول آشنا است و به تجربه و تحقیق در یافته است که بهترین و موثر ترین راهبرد برای کنترل معلولیتهای گوناگون پیشگیری از بروز معلولیت است.

بیگلری بیان کرد: بخشی از معلولیتها به دلیل عوامل محیطی در دوران بعد از تولد بروز می کنند. لذا آگاه نمودن خانواده ها در مورد روشهای پیشگیری از معلولیتها تا حد قابل توجهی می تواند زمینه های رشد سالم کودک را فراهم نموده و از بروز معلولیت و ناتوانیهای بعدی جلوگیری نماید.

این مسئول با اشاره به اینکه برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها در سال ۱۳۷۵ آغاز و بتدریج تا سال ۱۳۸۰ در تمامی استانهای کشور گسترش یافت، تصریح کرد: این برنامه در ابتدا برای  آگاهسازی زنان در گروه های نوسواد و کم سواد بود که بتدریج، سایر افراد جامعه با سطح سواد دیپلم و بالاتر را نیز شامل شد.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی، پیشگیری از معلولیت ها را از ماموریت های اصلی سازمان بهزیستی عنوان کرد و افزود: برنامه های آگاه سازی، رصدمعلولیتها، غربالگری ژنتیک، تنبلی چشم و غربالگری شنوایی نوزادان در راستای نیل به این مهم اجرا می شوند.

کد خبر 51844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد