جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اماکن و معابر استان البرز برگزار گردید

جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز به ریاست استانداری و دبیری اداره کل بهزیستی استان با حضور" دکتر فانی" معاون فنی و عمرانی استانداری البرز ، دکتر "بهمنی " مدیرکل دفتر فنی استانداری البرز، دکتر "اسدالله حیدری" مدیرکل بهزیستی استان البرز، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان، فرمانداران شهرستان ها، نمایندگان شهرداری ها و سایر دستگاههای مرتبط با امر مناسب سازی درمحل سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛ در ابتدای جلسه که با دستور جلسه پیگیری مصوبات جلسه قبل،گزارش اقدامات انجام شده،مشکلات و موانع فراروی دستگاههای اجرایی در زمینه اجرای صحیح دسترسی به محیط مناسب سازی شده برگزار شد، دکتر «اسدالله حیدری» مدیر کل بهزیستی و دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز گزارش مبسوطی از عملکرد این دبیرخانه در راستای مناسب سازی فضای شهری ویژه ی افراد دارای معلولیت و جانبازان ارائه کرد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از سال ۱۳۹۷ مصوب، اجرا و به دستگاهها ارجاع شده است افزود :متأسفانه علی رغم اینکه این قانون از بدیهیات و حقوق اولیه هر شهروند میباشد و در کشورهای توسعه یافته بعنوان حقوق اساسی و اولیه شناخته میشود اما با کمال تأسف در کشور ما هنوز بخش های عمده ای از این قانون اجرا نشده است و به همین دلیل بخش کثیری از حقوق افراد دارای معلولیت و حتی جانبازان عزیز محقق نشده و این جای تأسف دارد.

وی افزود: طی سالهای گذشته ستاد مناسب سازی استان البرز در بین استان های کشور مقام های خوبی داشته و سه الی چهار سال متوالی دستگاه برتر بوده است.

وی بیان داشت : اما این ستاد طی شش ماه گذشته وضعیت مطلوبی نداشت که البته دلایل مختلفی از جمله شیوع بیماری کرونا بیشترین تاثیر را بر این موضوع داشت و جلسات بصورت منظم برگزار نمیشد.

وی از دیگر دلایل را اینگونه برشمرد :بخش عمده ای از وظایف به عهده فرمانداران محترم میباشد زیرا که خط مقدم این موضوع هستند و باید مصوبات را اجرا بکنند اما متاسفانه طی ۶ ماه گذشته در برخی شهرستانها بعضی از جلسات به درستی مدیریت نشده است و اگر برگزار هم شده بدون حضور فرماندار و صرفاً با حضور کارشناسان بوده که این موضوع نیز از عوامل موثر بر کاهش امتیاز خواهد بود. همچنین شهرستان چهارباغ که تازه تأسیس است و هنوز به آن شکل نظامات و ساختار اداری اش شکل نگرفته در عملکرد استان تأثیر منفی گذاشته است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات مناسب سازی افزود: تعداد زیادی از افراد جامعه را افراد دارای ناتوانی جسمی تشکیل میدهند ولی متاسفانه آنطور که شایسته است دیده نمیشوند و برگزاری این جلسات به همین دلیل است که صدای این افراد را به گوش مسئولین برسانیم، برخی از مصوبات هم اصولاً قابلیت اجرایی ندارند مثلا مصوبه ای در شهرستانی گذاشته میشود که اصلا در ستاد کشوری هم قابلیت اجرا ندارد و اینها به این دلیل است که جلسات جدی گرفته نمیشود.

انشاءالله امیدواریم که از این به بعد، موضوع مناسب سازی و قانونی که وجود دارد جدی گرفته شود و نسبت به ادای دین و حقی که این عزیزان دارند کوشاتر عمل نمائیم.


دکتر حیدری افزود : روز چهارشنبه همین هفته قرار هست استاندار محترم جناب آقای دکتر «عبداللهی» در جلسه ستاد مناسب سازی کشور که با حضور وزیر محترم کشور برگزار میگردد حضور پیداکنند.

وی اضافه کرد: در جلسه مذکور قرار هست استانداران محترم البرز و یزد در خصوص اقدامات انجام شده در امر مناسب سازی در سطح استان مطبوع خود گزارش دهند که امیدواریم که این جلسه فتح بابی باشد برای اینکه این مسئله جدی تر گرفته شود.

البته زحماتی که عزیزان کشیده اند برکسی پوشیده نیست  زیرا طی سالها و ماههای گذشته موفقیت ها، ابتکارات و خلاقیت هایی در استان البرز انجام شده است و همین دعوت از استاندار محترم البرز در ستاد مناسب سازی کشور به عنوان اولین استانی که باید چنین گزارشی ارائه نماید نشان از این موضوع دارد که استان موفقی بوده ایم و استانی هستیم که در زمینه مناسب سازی حرفهایی برای گفتن داریم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده ایم و در ادامه راه نیز امیدواریم با جدّیت تمام بتوانیم اهدافی را که در بحث مناسب سازی مطرح است را محقق کرده و استان البرز و مدیران دلسوزش را سربلند کنیم.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه این قانون ضمانت اجرایی اش برای مدیران دیده شده افزود : از عزل مدیران و خیلی موضوعات دیگر بعنوان ضمانت اجرایی در قانون پیش بینی شده است ولی فعلاً سیاست در استان این نبوده که دبیرخانه علیه مدیران شکایت کند اما امیدواریم حقوق افراد دارای معلولیت جدی گرفته شود تا مجبور به اینکار نشویم.

دکتر حیدری اضافه کرد : دبیرخانه اجرایی کردن قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در کشور شروع بکار کرده است و حتماً متناظر آن در استان ها نیز بزودی ایجاد و  شروع بکار خواهد کرد و اگر اقدامی صورت نگرفته باشد باید تمامی کارها و وظایف انجام نشده در سالهای قبل را نیز اجرا بکنیم تا با مانع و چالشی رو به رو نشویم و دستگاههای نظارتی بتوانند از این مرحله مورد بحث ما گذر کنند.

مدیرکل بهزیستی البرز در ادامه مسائل قابل ارائه و مصوبات جلسه قبل را قرائت و از دستگاههای ذیربط خواست گزارش اقدامات خود را ارائه نمایند.

در ادامه این جلسه شهردار فردیس طی سخنانی بیان داشت : سالیانه در بودجه سنواتی شهرداری ها مبلغ قابل توجهی برای مناسب سازی در نظر گرفته می شود که قبل از انفصال شهرداری فردیس هم همین روند را داشته ایم و برای سال آینده هم مبلغ را بسیار ویژه در نظر گرفته ایم.

وی افزود: در سال گذشته مبلغ در نظر گرفته شده یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بود در سال جاری سه میلیارد تومان و  برای سال آینده تا هفت میلیارد تومان پیش بینی بودجه مناسب سازی داریم.

در ادامه جلسه معاون صداوسیمای البرز به ارائه گزارش عملکرد سازمان مطبوع خود پرداخت و افزود: صداوسیمای البرز در ده ماه گذشته هم در قالب ویژه برنامه و هم به فراخور برنامه های متفاوتی که داشته بحث اطلاع رسانی و مطالبه گری را پیگیری نموده است، در حوزه صدا بصورت ویژه برنامه «البرز من سلام» بوده است و برنامه «صدای زندگی» و برنامه «در جستجوی فردا» که هم پرداخت ویژه داشتند و هم به فراخور برنامه های مختلف و متفاوت چه در حوزه نمایش و چه در حوزه خبری اقدامات اطلاع رسانی شده و مطالبات لازم صورت پذیرفته است و همکارانم در خدمت دستگاههای اجرایی بودند. 

وی افزود: در حوزه سیما نیز با برنامه هایی که نگاه ویژه داشته اند، مثل برنامه های «نگاه مردم، در شهر و ...» که متناسب با محتوای مناسب سازی بوده اند، برنامه «با خانواده و برنامه های صبحگاهی» که چندین جلسه در خدمت خود آقای دکتر حیدری بودیم در حیطه اطلاع رسانی و ما برنامه های صبح را یک روز در  هفته اختصاص داده ایم به اخبار مرتبط با بهزیستی و حوزه معلولین در روزهای چهارشنبه ها در خدمت دوستان در بهزیستی هستیم.

وی افزود: در حوزه فضای مجازی نیز یک سری تولیدات استان بوده و انتشار موشن ها وکارهای ها استان های دیگر و همچنین در حوزه خبر هم بصورت مکتوب، تلویزیونی و رادیویی پیگیر مطالبات مردمی هستیم هم در روزهای جهانی افراد دارای معلولیت و هم مناسبت هایی که داشتیم به این موضوع پرداخته شده است.

وی گفت :در برنامه های ورزشی صدا و سیما هم اقدامات خوبی صورت گرفته است و معرفی قهرمانان جامعه معلولین هم بصورت مستقیم و هم اینکه این جامعه را به مسئولین ذی ربط بیشتر معرفی میکند، بخشی از جامعه استان افرادی هستند که دارای معلولیت هستند و لازم هست به طرق مختلف رسانه ای به این منظر پرداخته شود و معرفی شوند.

در ادامه جلسه نماینده حوزه شهرسازی شهرداری کرج طی سخنانی اظهار داشت: در بند ۴۴ صورتجلسه املاکی که ضوابط مناسب سازی را رعایت نکردند و بعد از طرح در کمیته مناسب سازی و با توجه به اهمیت موضوع در چهار مقطع استانی برگزار می شود در مقطع استانی که به ریاست معاون محترم استاندار و در جلسات شهرستانی به ریاست معاون فرماندار و جلسات ستادی به ریاست شهردار کرج و معاونین ایشان برگزار می گردد و باز در مقطعی کوتاهتر و کوچکتر در خود مناطق ما کمیته ای را تشکیل داده ایم با توجه به اهمیت موضوع مناسب سازی که متشکل از مدیر خود منطقه هست و نماینده های معاونت عمرانی و شهرسازی و حمل و نقل وترافیک.

وی گفت: زمانیکه که پرونده برای صدور پایان کار می رود و بررسی می شود اگر مواردی دارد مبتی بر عدم رعایت مناسب سازی حتماً در آن کمیته مطرح می شود که اگر آن ضوابط را رعایت کنند و برطرف کردند اجازه صدور پایان کار داده می شود و در غیر اینصورت باید اصلاحیه صورت بگیرد و ضوابط رعایت شود تا پایان کار داده شود.

وی بیان داشت :ما دوچک لیست ضوابط مناسب سازی داریم یکی هنگام صدور پرونده و پیگری در زمان صدور پایان کار و در سیستم اتوماسیون شهرداری اعمال شده است و تا زمانیکه مهندس ناظر و مأمور فنی تایید نکنند اجازه صدور پایان کار وجود نخواهد داشت.


در ادامه جلسه نماینده قطار شهری کرج گفت: ما در مجموعه قطار شهری بحث‌ ساخت ایستگاهها ومسیر ها را داریم و قطعاً این موضوعات را مدّ نظر داریم و مشاورین طراحی ما اینها را رعایت می کنند و جزو الزامات ما هست.


وی گفت: رعایت حقوق معلولین و سالمندان از بهترین اقدامات در قطار شهری است که در متروی کرج در حال انجام است، به استحضار می رسانم ما با وجود اینکه در خیلی نقاط ایران و حتی تهران آسانسور لحاظ نشده در طراحی مترو، اما در کرج به اندازه کافی آسانسور برای استفاده سالمندان و افراد دارای معلولیت تعبیه و طراحی شده است همچنین در هر ایستگاه دو گیت داریم که عریض تر دیده شده برای عبور ویلچر و از این حیث مشکلی برای تردد با ویلچر نخواهد بود.

برای شهروندان نابینا سیستم اعلام صوتی هم در ایستگاهها و هم در قطار دیده شده است برای  شهروندان ناشنوا هم اعلان های تصویری و علائم استاندارد دیده شده است.

وی بیان داشت : ارتفاع تجهیزات و گیشه های فروش بلیط خودکار و تلفن های عمومی و هر چیزی که لازم است استفاده شود هم برای افراد عادی و هم عزیزان دارای معلولیت طوری طراحی شده است که قابل استفاده ودر دسترس باشد.


در ادامه جلسه معاون فرماندار کرج اظهار داشت: کمیته فنی شهرستان کرج با دبیری بهزیستی این شهرستان برگزار شده است و بالغ بر بیست مصوبه ما در این جلسه تصویب کرده ایم همانطور که نماینده شهرداری کرج هم اشاره کردند ما هر ماه بالغ بر ۱۵ نقطه از شهر را مشخص می کنیم و در قالب تیمی متشکل از نمایندگان فرمانداری، نظام مهندسی، بهزیستی، شهرداری و سایر دستگاههای مرتبط با ستاد مناسب سازی در محل های مختلف حاضر میشویم و من تشکر میکنم از مجموعه مدیریت شهری کرج که اقدامات خوبی را در دوسال گذشته به جهت ثباتی که در مجموعه فنی شهرداری کرج وجود داشته و توانستند اقدامات بنیادی و اساسی را در ابتدای آغاز کارهای ساختمان و در زمان دریافت پایان کار آن پیش بینی های لازم انجام شده و چک لیست ها حتماً بعنوان پیوست صدور پروانه پیش بینی شده است و در صورت عدم رعایت این چک لیست ها خوشبختانه پایان کاری صادر نخواهد شد و در حوزه شهر کرج دوستان اقدام خوبی کرده اند بحث راه اندازی اپلیکیشن مناسب سازی که در دستور اقدام است توسط شهرداری کرج که مسیر های مناسب سازی شده را نشان می دهد.

وی بیان داشت: در حوزه ایستگاههای اتوبوس انتظار ما بیشتر است از شهرداری در خیابان شهید بهشتی ایستگاه مناسب سازی شده وجود دارد برای بهره مند شدن جانبازان و معلولین که من خواهش میکنم ایستگاههای بیشتری در شهر کرج مناسب سازی و قابل استفاده برای این عزیزان شود.

وی افزود : درحوزه علمک های خطرآفرین هم اقدامات بسیار خوبی از جانب شرکت گاز صورت گرفته است.

در ادامه جلسه نماینده شرکت عمران شهر جدید هشتگرد طی سخنانی اظهار داشت : شهر جدید هشتگرد از لحاظ ساختاری و عملیات عمرانی شاید با خود استان برابری کند و از لحاظ موقعیتی که این شهر دارد که جدید است و کلیه مسائل و موارد عمرانی رعایت می شود و رعایت موارد مربوط به مبحث مناسب سازی برای ما بسیار حائز اهمیت است و در دستور کار جدی ماست.

وی افزود: تعامل خوبی با فرمانداری داریم و جلسات بصورت مستمر و مرتب برگزار می شود و جای تقدیر دارد که دوستان در این زمینه با ما همکاری تنگاتنگی دارند و در تصویب طرح و برگزاری کارگروه های مربوطه فعالیت خاصی ما داریم و خوشبختانه پروژه هایی که داریم «مسکن مهر، اقدام ملی، مترو، آماده سازی و خدمات رو بنایی در پروژه هایی که در دست اجراست» رعایت اصول مناسب سازی از اولویت های ماست.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ مدرسه در افق طرحمان داریم که ۳۰ مورد آنها ها را مناسب سازی و اجرا کرده ایم افزود:در مسکن مهر ما قریب به هفتصد واحد داریم که در حال مناسب سازی هستند.

نماینده حوزه راهداری نیز در ادامه جلسه گفت: مجتمع های  خدمات رفاهی که بیشترین نیاز کاربران جاده ای هست و اغلب مجتمع های خدمات رفاهی از قبل ساخته شده است و با توجه به ضوابط و مقررات شورای شهرسازی ملزم کردیم به رعایت اصول مناسب سازی و به ویژه مجتمع هایی را که طرح توسعه داشتند.

وی بیان داشت: تفاهمنامه بین راهداری کشور و سازمان محترم بهزیستی تنظیم شد که بر اساس همان تفاهمنامه که ابلاغ شد ما دو نوع بازدید و نظارت بر مجتمع های خدمات رفاهی داریم و کمیته ویژه ای داریم که بر اساس همان تفاهمنامه ما با دوستان اداره کل بهزیستی بازدیدی از مجتمع های رفاهی کرده و آنها را ملزم به رعایت این مسائل کردیم.

 نماینده پلیس راهور در ادامه جلسه بیان داشت: در خصوص اعمال قانون متخلفین در ایستگاهها و محل پارک جانبازان و معلولین امسال ۸۹۷ اعمال قانون صورت گرفته است و همچنین خوردروهای قابل حمل هم حمل شدند.

وی بیان داشت: با وجود بیماری کرونا این موضوع انتقال خوردرو ها تقریباً محدود شده است ولی در برخورد با تخلفات به هیچ عنوان گذشتی درکار نخواهد بود و قانون برای ما مشخص کرده و پلاک های ویژه معلولین و جانبازان فقط وفقط مورد نظر قرار خواهد گرفت.

 نماینده نوسازی مدارس در ادامه جلسه طی سخنانی اظهار داشت: مناسب سازی برای مدارسی است که در دست ساخت و اجرا هستند در حال حاضر و مدارسی که در سنوات گذشته ساخته شده اند متولّی شان آموزش وپرورش هست و از حیطه کاری ما خارج است ولی در پروژه هایی که ما در سال ۱۴۰۰ «تعداد ۶۵» پروژه در دست احداث داریم با پیشرفت های فیزیکی متفاوت همه اقداماتی که در مبحث مناسب سازی مطرح است انجام شده است که ما بصورت مکتوب خلاصه ای از این اقدامات را ارائه داده ایم.

در پایان این جلسه دکتر بهمنی مدیرکل دفتر فنی استانداری البرز طی سخنانی اظهار داشت : در خاطرم هست اولین باری که سیاست های دولت اعلام شده بود مبنی بر باز آفرینی بافت های فرسوده و بعدتر نیز گفته شد احیاء و باز آفرینی بافت های ناکارآمد شهری که در حقیقت آمدند که روی این قضیه تأکید کردند و گسترش دادند و دوباره اقدام هماهنگ میان دستگاهی را عنوان کردند.

وی افزود: در موضوع بهسازی و موضوعات مربوط به مناسب سازی آن اتفاقات در سطح کلان رقم نخورده ولی کار خوبی که ما می توانیم انجام دهیم اینست که در استان تأکید بکنیم همانطور که جناب استاندار تأکید ویژه ای داشتند که جلسات مستمر تشکیل شود و جلسات حالت صوری نداشته باشد.

دکتر بهمنی افزود : در نشست قبل هشت مصوبه داشته ایم که هفت مصوبه از آن هشت تا انجام نشده است پس اگر این جلسه تشکیل نمیشد که خیلی بهتر بود، ما همگی دور این میز نشسته ایم که با محاسبه کردن و هندسه مهندسی کنیم که اگر قرار است جلسه ای خروجی نداشته باشد و از هشت مورد هفت موردش انجام نشود بهتر آنست که این جلسه اصلا تشکیل نشود.

وی بیان داشت: ما مسئولیت اجتماعی در حوزه ایثارگران و جانبازان عزیز داریم و مسئولیت اجرایی ما بسیار واضح و مبرهن است در بحث مسئولیت قانونی مان آن حلقه مفقوده بحث هماهنگی کامل است بین دبیرخانه ستاد استانداری و شهرستان ها که باید فرمانداران با دبیرخانه های شهرستان ها همکاری ویژه داشته باشند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری افزود: بحث بعدی تشکیل منظم جلسات و پایش آنها و اینکه نباید ما در شبکه های اجتماعی گزارشاتی از وظایف مان ببینیم که مثلا هنوز علمک های گاز مانع رفت و آمد مردم در پیاده روهاست و هیچ رسیدگی به این مسائل نشده است و این برای ما بسیار بد است که گزارشاتی را از شبکه های غیر اداری خودمان بگیریم، از جناب آقای دکتر حیدری خواهش دارم بازدید های ادواری و چک شدن تمامی مصوبات جلسات را در دستور خود قرار دهد و مشخص کنند که چند درصدش اجرایی میشود.  
وی گفت: نهایتاً بازوهای ویژه در حوزه شهرها، شهرداری ها هستند که انشاءالله با همت و سرعت بیشتر بتوانیم شهرها و سکونت گاههای مناسب برای تمام اقشار جامعه داشته باشیم.

کد خبر 50706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد