دیدار صمیمانه معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با کارکنان بهزیستی استان اردبیل

دکتر علی محمد قادری معاون محترم وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به همراه علیرضا انجلاسی، مشاور امور توسعه و نظارت بر برنامه ها و دبیر شورای معاونین با مدیر و کارکنان بهزیستی استان دیدار و گفتگو کرد.

به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان، در این نشست دکتر ستاری مدیرکل بهزیستی استان ضمن تشریح برخی از خدمات ارائه شده به افراد جمعیت هدف خاطر نشان ساخت : موضوعاتی که خود بنده و حضرتعالی بیشتر درگیر آن هستیم اغلب جزو برنامه های کاری در اولویت قرار گرفته اند بحث شاخص های ارزیابی عمومی و اختصاصی هست که نیاز هست با جدیت هرچه بیشتر پیگیری و در صورت لزوم بازنشانی و بروز رسانی شود.

مدیر کل بهزیستی استان تصریح کرد : ما هرساله شاهد هستیم که سازمان بهزیستی در سطوح استانی و شهرستانی در ارتباط با ارزیابی جشنواره شهید رجایی نمرات و رتبه های خوبی را کسب می نماید. چندین مورد هست که علیرغم پیگیریهای بعمل آمده شاهد دستیابی به نتیجه مطلوب نشده است که از جمله؛ بحث تدوین دستورالعمل انتصابی مدیران یا میزخدمت الکترونیک که نیاز هست بازنگری جدی بر روی این قبیل از کارها انجام شود

وی اظهار داشت : در بحث غربالگری بینایی و شنوایی چندین سال هست که کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است. بحث دیگر در ارتباط با اولویت امورات مددکاری در سازمان هست که اغلب برنامه مدون و منسجمی در ارتباط با مددکاری وجود ندارد و هرکدام از حوزه ها برنامه های جداگانه ای برای خود دارند و معمولا تناقض ارائه خدمات مشاهده می شود.

این مسئول ادامه داد : در بحث توزیع اعتبارات گاهی بنظر می رسد که این اعتبارات در جایی انباشته می شود و در جایی هم دچار کمبود آن هستم که جوابگوی نیازهای سازمان نیست.

وی اضافه کرد : افزایش ظرفیت کمپ ها، حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و رسانه ای نمودن مطالبات این عزیزان در سطوح کشوری و استانی، تخصیص به موقع اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری به استان بویژه در امر هدفگذاری مطالبات مددجویان، لزوم احصاء و رسیدگی به نیازها و مشکلات مراکز مثبت زندگی و اهتمام در امر آموزش مددکاران، عدم پشتوانه مالی در بازدید های میدانی مددکارن از جمله مشکلاتی هستند که متوجه بهزیستی استان شده اند.

علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور هدف از دیدار های صمیمانه با کارکنان را ضمن آشنایی با کارکنان خدوم سازمان، بهره مندی از نکته نظرات، بارش افکار و نوع آوریها، ابداعات و خلاقیتهای پرسنل در مجموعه بهزیستی به منظور خدمت به افراد تحت حمایت سازمان یاد کرد و گفت : نگاهها و این نشست های صمیمانه در تراز کارشناسی باید بیشتر برقرار شودو این یک اتفاق محوری است که در سازمان در حدود ۳۰ صندلی مدیریتی در بهزیستی کشور وجود داشته باشدو به تبع آن در استانها هم با تشکیل شورای معاونین که بر اساس اقتضای سازمان طراحی شده اند تا حلقه های میانی ادارات و مردم باشند.

وی اذعان داشت : نگاه مدیریتی مبتنی برخدمت شایسته بی منت به مردم بر اساس بضاعت موجود باشد که در برخی موارد از محدویت هایی هم برخورداربوده است لذا اینها مانع پیشرفت سازمان نشده است.

قادری در بخش دیگر از سخنان خود خاطر نشان ساخت : حوزه مسکن چند سالی است که قوت گرفته و با شدت هرچه بیشتر در جهت تامین سرپناه برای نیازمندان پیشرفت داشته است که این کارتلاش تا حدودی از بهره وری سازمان را کاهش داده است بنابراین جاهایی که لازم بود بیشتر در دل اجتماع و درجمع خانواده های محروم باشیم فاصله افتاده و ما را اندکی از هدفهایمان دور کرده است.

وی افزود : بیش از ۱۲۰ برنامه در ذیل فعالیتها و ماموریتهای سازمان تعریف شده است که کار را برای خدمتگزاران سخت و طاقت فرسا نموده است بویژه موضوع معتادان متجاهر ماده ۱۶ که همگی درگیر آن هستیم و برخی از این آسیب ها از شدت و ضعف متعددی همراه بود و در جایی هم نوع آنها فرق می کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد : مهم اینکه ما بایستی همیشه براساس بضاعت خودمان مجهز باشیم واین بضاعت یعنی که خانواده گرم و صمیمی داریم و قالب بر ۲۰ هزار نفر که در سطح سازمان بهزیستی کشور هستند که امروزه ما ها به سمت شما سرازیر می شویم تا گوش شنوا و مدافع حقوق و هم اینکه مطالبه گری قوی باشیم و با کسب ایده ها، خلاقیات و ابداعات ارزنده تان در جهت کسب عزت و رسیدن به قله سلامت اجتماعی قدم برداریم.

این مسئول اضافه کرد: اما شرینی کار دراین هست که ما در یک سازمان مقدسی قرار گرفته ایم و در این دنیا و در خانواده خودمان و در زندگی شخصی خود کسی نمی تواند ادعا کند که فاقد هرگونه مشکل و کمبود هست چونکه همواره انسان خود را کمال گرا می داند طبق همین دیدگاه خواهان رسیدن به افق های دور دست است.

وی اظهار امیدواری کرد : ماهم امیدواریم در سازمان بهزیستی کشور بهترین منابع و برنامه ها راداشته باشیم و بتوانیم با همین منابع موجود مطالبه گری خود را به حد اعلای خود سوق دهیم.

دکتر قادری اذعان داشت : امروزه وقتی بحث مناسب سازی مطرح می شود در داخل یک جلسه و در قالب یک ستاد کشوری باقی می ماند اما امروزه در استانها و بعضاً در شهرستانها ستاد مناسب سازی با پیگیری خوب از دستگاهها مطالبه شده و این کار باعث پایبندی به مطالبات افراد جمعیت هدف و رعایت قانون ها و الزام برای تسهیل شرایط برای آنها می شود که این موضوع نشان می دهد همه کارها مبتنی بر منابع نیست و بخشی از این امور به خلاقیت و ابداعات عوامل بر می گردد که با همکاری فرماندارن وبعضاً بخشداران در این زمینه گامهای موثری بر داشته شود.

وی گفت: در همین رابطه ما شاهد این هستیم که برخی از کارخانه ها و مجتمع های صنعتی و تولیدی دارند آسیب تولید می کنند که متاسفانه به سبد بهزیستی سرازیر می شوند که لازم است مددکاران و دست اندرکاران سازمان به این قبیل از آسیب ها با جدیت و فعالانه در صدد رفع و یا کاهش آنها باشند.

این مقام مسئول تاکید کرد : لذا مدیر و کارشناس ما و فردی که در سیستم، بهره وری را پیش رانی می کند باید بداند که در سازمان بهزیستی همه ساعت کار، منابع نیست در شوراهای اندیشه ورز یعنی کارمند، مدیر و کارشناس در یک نشستی که با هم کار می کنند باید هرچند وقت یکبار با همدیگر تشریک مساعی و تبادل افکار داشته باشند.

قادری اضافه کرد : هرقردی که در سازمان بهزیستی یا دستگاههای حمایتی کار می کند در دل خود روشنگر چراغی بوده است و تحت هر هنوان خدمت بی منت، خدمت به محرومین و مستضعفین قطعاً برنده میدان هست و خدمتش قابل قیاس با دیگران نخواهد بود.

ایشان یادآور شد : اینجا شنیدن حرف یک مظلوم شنیدنی است و دقت کردن به این موضوع و دلسپردن به افکار یک مددجو به نظر من یک فضای معنوی و روحانی را درپی دارد. البته این به این معنا نیست که همکاران ستادی بخواهند فضای پیگیری امورات حداقلی و بدیهی را دنبال نکنند. ماهم برای حقوق و رفاهی پرسنل تلاش خواهیم کرد. شما هم با معرفی منابع غیر مولد می توانید راهکارهای تولید ثروت را ابداع و استفاده نمایید.

وی با تاکید بر اهمیت مباحث فرهنگی هم گفت : اما موضوع فرهنگی هم از کارهای تخصصی نباید جدا باشد اینطور نباشد که ما ادعای این را داشته باشیم که تنها یک سازمان تخصصی هستیم و کارهای مداخله جویانه و مددکارانه را انجام می دهیم بلکه باید در کنار این فعالیتها کارهای فرهنگی را هم مد نظر قرار دهیم اگرچه سیاق و اسباب و علل آن در سازمان مشهود و عینی نباشد. حتماً برای جامعه هدف خودمان بویژه در دوران پسا ترخیص با دید و نگاه فرهنگی اتصال خود رابا مددجویان محفوظ بداریم در غیر انصورت ما از قافله عقب خوهیم بود.

وی درخواست کرد : لذا از شما درخواست می کنم مادامیکه این مشکلات و سختی ها را به دوش می کشیم این انرژی مثبت لازم است تا پایان روز کاری فرد تداوم داشته باشد و از خداوند می خواهیم که هیچ وقت خدمت کردن به مردم برای ما تکراری نشود.

دکتر قادری تقوی الهی را ملاک برتر ی انسانها دانست و گفت : وجه تمایز انسانها بر اساس مدرک، مدارج و سند نیست بلکه بر اساس تقوی الهی آنهاست تا در خانواده برزگ بهزیستی بتوانیم وجهه خودمان را بعذ از ۴۲ سال باز آرایی بکنیم و بتوانیم با یک صدایی و هم آوایی اعلام بکنیم به جامعه محترم، خدوم وویژه که آنچه که در توان داریم انجام خواهیم داد اگر بضاعت مالی و امکانات مانع از آنها شوند.

ایشان اظهار امیدواری کرد : اعتقاد براین داریم که خداوند متعال همیشه باسط هست وآنچه که در دلهای خدمتگزاران می گذردباعث جریان فکری و طوفان همدلی می شود و این امر تدوام و استمرار خواهد داشت و در نهایت خداوند منان بهترینها را مقدر می سازد.

وی عدالت اجتماعی را پایه تمامی اصول و قواعد رفتاری خطاب کرد وگفت : لذا نگاه ما در عصر جدید و در گام دوم انقلاب اسلامی این هست که بتواند مبانی و آرمانهای مقدس نظام جمهوری اسلامی را در سر لوحه کاری خودش قراربدهد که یکی از آن موارد بحث عدالت هست که شامل عدالت اجتماعی، عدالت رفتاری و عدالت در همه سطوح، صنوف و شقوق می شود.

قادری سازمان بهزیستی را ملجا و پناهگاهی امن برای محرومان دانست و گفت : سازمان بهزیستی در واقع خانه آخرتی فردی هست که دچار معلولیت یا آسیب های اجتماعی شده است که جا دارد این امید را از آنها نگیریم. مجموعه بهزیستی سازمانی امددای و تخصصی است و در واقع تلفیقی از نگاههای متفاوت هست که در وجود همه همکاران نهادینه شده است. بنابراین ما وظیفه داریم گفتمان سازی بکنیم در کشور، بویژه در دستگاههای اجرایی و یاریگر که شما ها هم در استانها و شهرستانها در برش های مربوطه این گفتمان سازی را پیش خواهید برد.

وی همچنین تاکید کرد : سازمان بهزیستی بحث مطالبه گری را خیلی وقت هست که دنبال می کند ولازمه آن یکپارچگی، یک آوایی و هم آوایی هست و این اقدام بایستی از تمام جهت و سمت وسو عینیت و دنبال شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در رابطه با کارآمد کردن بدنه سازمان تصریح کرد : منابع سازمان به میزان مطلوب از رشد معنا دار برخوردار نشده است بنابراین در صدد خواهیم بود با تمام توان کارها راپیش ببریم و معطل هیچ موضوع هم نمی شویم بنابراین این نگاهها باید سازمان را بهره ور ساخته و در نهایت منجر به افزایش سلامت اجتماعی شود که این امکان در صورتی محقق خواهد بود که مردمی بودن، هوشمند سازی و کارآمد سازی را به منصه ظهور برسانیم.

درادامه این نشست هریک از همکاران ستادی و شهرستان اردبیل به بیان نکته نظرات، پیشنهادات و ابداعات خود در جهت قادر سازی افراد جمعیت هدف و پیشبرد اهداف سازمان ارائه نمودند که در نهایت پس از استماع این نظرات از سوی ریاست محترم جلسه در جهت رفع موانع، مشکلات و بهربرداری از نظرات ارزنده و کارشناسی همکاران بهزیستی استان قول مساعد داده شد.

گفتنی است در این سفر و نشست صمیمانه معاون محترم وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با کارکنان بهزیستی شهرستان اردبیل هم دیدا ر و گفتگو کرد که نتایج حاصل از این دیدارها در برنامه آتی سازمان واکاوی و تبین خواهد شد.

کد خبر 50317

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد