معاون استاندار: خراسان رضوی باید استان دسترس‌پذیر برای همگان باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: می‌خواهیم استان دسترس‌پذیر داشته باشیم و باید یک گفتمان عمومی در این زمینه شکل بگیرد.

جواد خدایی که در دومین جلسه ستاد مناسب‌سازی استان صحبت می‌کرد افزود: نگاه پیوستی به موضوع مناسب‌سازی اشتباه است چون پیوست به بعد از اجرای پروژه و هنگام بهره‌برداری مربوط می‌شود در حالی که مناسب‌سازی باید در هنگام طراحی پروژه شکل بگیرد.

وی رسانه‌ها را در خصوص دسترس‌پذیری محیط زندگی برای اقشار توانیاب وظیفه‌مند دانست و گفت: رسانه‌ها باید مدیای لازم برای دسترس‌پذیری را ایجاد کنند.

وی ضمن انتقاد از مسؤولان اجرایی دستگاه‌های مختلف که به مناسب‌سازی محیط کار اهمیت نمی‌دهند گفت: برخی مسؤولان وابسته به تجربه‌ی زیسته‌ی خود هستند و تا هنگامی که یک معلول در خانواده نداشته باشند به اهمیت این مسئله پی نمی‌برند.

برخی دستگاه‌ها مناسب‌سازی را قبول ندارند

وی با تصریح اینکه برخی دستگاه‌ها مثل بانک‌ها موضوع مناسب‌سازی را قبول ندارند گفت: باید مفاهمه و گفتگوی لازم در بین مدیران، تشکل‌های توانیابان و رسانه‌ها و همچنین در کل جامعه، انجام شود تا همه به اهمیت مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری محیطی برای افراد دارای معلولیت واقف شوند.

خدایی با تأکید بر اینکه مباحث مربوط به مناسب‌سازی دستگاه‌ها باید در کمیته فنی نهایی و سپس به ستاد مناسب‌سازی استان بیاید گفت: ما باید موارد نهایی شده را با دستگاهی که کم‌کاری کرده مطرح و برایش ضرب‌العجل تعیین کنیم و سپس ااز این دستگاه، پاسخ بخواهیم.

وی از امور فنی، تشکل‌های افراد دارای معلولیت و بهزیستی خواست وضعیت مناسب‌سازی دستگاه‌ها و دسترس‌پذیری محیطی را در سطح مشهد بررسی و یک بانک اطلاعاتی از وضعیت موجود و کمبوها و نواقص تشکیل دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: باید برنامه‌ها و اقداماتی که قرار است انجام شود به صورت دقیق قابل اندازه‌گیری و کمی باشد و بتوانیم اندازه‌ی کار انجام شده و کمبودهای موجود را اندازه‌گیری کنیم و از دستگاه مربوطه مطالبه نماییم.

وضعیت موجود و کارهای انجام نشده به ستاد گزارش شود

وی زمان برگزاری جلسه‌ی بعدی ستاد مناسب‌سازی خراسان رضوی را آخر بهمن‌ماه تعیین کرد و گفت: در این فاصله دو جلسه کمیته فنی برگزار و جداول مربوط به وضعیت موجود دستگاه‌ها و کارهایی که باید انجام گیرد تهیه و تدوین گردد و سپس، وضعیت نهایی شده به جلسه ستاد آورده شود تا ما بدانیم چند بانک یا اداره در مشهد و شهرستان‌ها داریم که باید مناسب‌سازی شوند و چه مدت زمانی برای این کار در نظر گرفته‌ایم.

وی با ابراز نارضایتی از وضعیت مناسب‌سازی برخی ادارات و سازمان‌ها گفت: ایجاد برخی رمپ‌ها و زمینه‌های دسترس‌پذیری صرفا رفع تکلیف است و قابل استفاده برای اقشار توانیاب نیست.

خدایی تصریح کرد: فقط افراد دارای معلولیت نیستند که از امکانات دسترس‌پذیری استفاده می‌کنند بلکه سالمندان، بیماران، مادران کالسکه‌دار و کودکان هم جزو استفاده کنندگان این امکانات هستند.

خراسان رضوی باید استان دسترس‌پذیر برای همگان باشد

برای گزارش وضعیت شهرستان‌ها با فرمانداران هماهنگ باشید

وی بر هماهنگی با فرمانداران برای تدوین وضعیت جاری مناسب‌سازی در شهرستان‌ها تأکید کرد و گفت: باید با مسؤولان ارشد دستگاه‌ها صحبت کنیم و ببینیم طبق پروتکل‌های خودشان، چه تعداد از کاستی‌ها و کمبودهای مناسب‌سازی در یک بازه‌ی زمانی معین، قابل رفع است و سپس از آنها بخواهیم طبق همان چیزی که خودشان تعیین کرده‌اند مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد: پس از این مرحله در پایان مهلت داده شده، بررسی می‌کنیم که چه مقدار از تعهدات انجام شده و اگر نشده، دلیل آن چیست و چه راهکاری باید داشته باشیم که انجام شود.

وی مکاتبه با بانک‌ها و ادارات کل استان در زمینه دسترس‌پذیری و تعیین مهلت برای رفع مشکلات دسترس‌پذیری آنها تأکید کرد و گفت: این مصوبه ستاد است و تا جلسه‌ی آینده‌ی ستاد در آخر بهمن‌ماه باید وضعیت دقیق مشهد و شهرستان‌ها را بدانیم و راهکارهای رفع مشکلات موجود باید مشخص شود.

وی در خصوص پارکینگ معلولین در ادارات گفت: در تمام ادارات و اماکن عمومی باید قسمت پارکینگ معلولین مخصوص افراد دارای معلولیت باشد و اگر آنها مراجعه‌ای ندارند جایشان خالی باشد.

حق تشرف باید برای همه شهروندان و زائران فراهم شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: باید همه‌ی مأموران اطلاعات ادارات، نگهبانان، مسؤولان پارکینگ‌ها و سایر افراد و کارکنان، در خصوص موضوع دسترس‌پذیری آموزش ببینند و از موضوع کاملا آگاه باشند.

وی مشهد را شهر زیارتی دانست و گفت: باید زمینه‌های حق تشرف که یک حق شهروندی است برای همگان در نظر گرفته شود و تحقق این امر که بخشی از آن مربوط به توانیابان است به دسترس‌پذیری مرتبط می‌باشد.

وی حرم مطهر را از نظر دسترس‌پذیری دارای اولویت دانست و گفت: دسترس‌پذیرترین نقطه‌ی مشهد، حرم مطهر است که باید برای همه شهروندان و زائران، دسترس‌پذیری داشته باشد.

خدایی همچنین برگزاری یک دوره آموزشی با کمک شهرداری مشهد برای شهرداری‌های شهرستان‌های استان را مصوبه دیگر این ستاد عنوان کرد و گفت: سازمان همیاری‌ها این دوره را با کمک شهرداری‌ها برگزار و نتیجه را به ستاد مناسب‌سازی استان گزارش کند.

وی همچنین خواستار بازآموزی اعضای سازمان نظام مهندسی در زمینه ضوابط مناسب‌سازی ساختمان‌ها شد و گفت: مهندسان معمار و مهندسان ناظر باید نسبت به دسترس‌پذیری ساختمان کاملا توجیه شوند و ناظر بر اجرای صحیح ضوابط آن باشند.

خراسان رضوی باید استان دسترس‌پذیر برای همگان باشد

رتبه نخست مناسب‌سازی کشور برای نهمین نوبت متوالی

در این جلسه همچنین مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به قوانین موجود در زمینه‌ی دسترس‌پذیری محیطی گفت: در این زمینه خلاء قانونی نداریم و علاوه بر قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، قانون برنامه ششم، قانون شهرداری‌ها و آیین‌نامه‌های مصوب هیأت وزیران نیز هست و هیچ مشکلی در زمینه قانون وجود ندارد.

مسعود فیروزی با بیان اینکه مشهد و خراسان رضوی، در سطح کشور رتبه‌ی خوبی از نظر دسترس‌پذیری دارند گفت: خوشبختانه امسال هم خراسان رضوی، برای دهمین سال متوالی، رتبه نخست مناسب‌سازی را در سطح کشور دارد اما فاصله‌ی ما تا سطح مطلوب، زیاد است و باید تلاش زیادی داشته باشیم.

دبیر ستاد مناسب‌سازی خراسان رضوی با یادآوری اینکه برخی بخش‌های قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ضمانت اجرایی ندارد گفت: خوشبختانه در مورد دسترس پذیری، ضمانت اجرایی خوبی در قانون هست و گفته شده که متخلفین از این قانون به حسب، انفصال از خدمت و جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

وی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری مشهد، تشکل‌های معلولین استان، مقامات بهزیستی کشور و استان و استانداری در زمینه مناسب‌سازی هتل تراز معلولین و مسیر دسترسی آن به حرم مطهر گفت: امیدواریم اقدامات باقی‌مانده شهرداری و نهادهای مرتبط در این هتل و مسیر آن تا حرم مطهر بزودی انجام شود و شاهد افتتاح آن تا پایان سال باشیم.

از شهرداری به خاطر اقدامات و برنامه‌هایش تشکر و قدردانی می‌کنیم

فیروزی گفت: از شهرداری مشهد که ۸ بوستان را برای افراد دارای معلولیت و کودکان معلول، مناسب‌سازی کرده و دستور مناسب‌سازی همه پارک‌های مشهد را تا پایان سال داده تشکر می‌کنیم و از تمهیداتی که شهردار جدید مشهد در زمینه دسترس‌پذیری برای پروژه‌های عمرانی اندیشیده نیز تشکر و قدردانی داریم.

وی تأکید کرد: تعیین اولویت برای پروژه‌های مرتبط با افراد دارای معلولیت و همچنین تعیین پیوست دسترس پذیری برای همه پروژه‌های شهری دو اقدام بسیار مهم شهرداری مشهد است که باعث می‌شود پروژه، قبل از بهره‌برداری، مورد ارزیابی و اصلاح نقایص قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: به این ترتیب، هزینه‌های دسترس‌پذیری کاهش می‌یابد چون قبل از اجرای پروژه، نواقص احتمالی برطرف می‌شود و سپس پروژه بهره‌برداری خواهد شد.

فیروزی یادآور شد: به جهت اینکه موضوع مناسب‌سازی در برخی شهرستان‌ها جدی گرفته نمی‌شود بهزیستی به عنوان دبیر ستاد مناسب‌سازی، شهرستان‌ها را بر اساس عملکردی که در این زمینه داشته‌اند رتبه‌بندی کرده و گزارش رتبه‌ی شهرستان‌هایی که عملکرد خوبی نداشته‌اند به دبیرخانه ستاد داده شده است.

بدون ملاحظه وضعیت دستگاه‌ها را بررسی و گزارش می‌کنیم

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به سامانه معبر که برای رفع نقایص مناسب‌سازی بر اساس گزارش‌های مردمی و افراد دارای معلولیت طراحی شده است گفت: دستگاه‌ها موظف هستند که پاسخ پیامک های ارسالی را بدهند و با بررسی فوری موضوع، رفع مشکل را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها در نظر داشته باشند که ما به عنوان دبیر ستاد، موظف به بررسی و ارزیابی دستگاه‌ها هستیم و هیچ گونه رایزنی و لابی‌گری را نمی‌پذیریم و بدون ملاحظه، موارد را بررسی و اعلام می‌کنیم.

وی هتل تراز معلولین در مشهد را یک نمونه برای دسترس‌پذیری اماکن اقامتی در کشور دانست و گفت: بر اساس قانون، باید همه هتل‌ها، سینماها، اتوبوس‌ها، خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و همه‌ی اماکن و مراکز دولتی و غیر دولتی برای افراد دارای معلولیت و سایر توانخواهان، مناسب باشد و به عنوان مثال در هر هتل باید به ازای هر ۲۰ اتاق عادی، یک اتاق با سرویس کامل خدماتی برای افراد دارای معلولیت داشته باشیم و مسیر و لوازم دسترسی فرد یا خانواده‌های دارای معلولیت نیز به این اتاق، فراهم باشد.

دسترس‌پذیری، حلقه طلایی توانمندسازی است

وی دسترس‌پذیری را حلقه طلایی توانمندسازی افراد دارای معلولیت دانست و گفت: تحصیل، دانش، ‌مهارت و سایر ملاک‌های یک فرد دارای معلولیت، همه در درجات اهمیت بعدی قرار می‌گیرند چون اگر محیط زندگی برای حضور معلول فراهم نباشد عوامل دیگر گرهی از مشکلات او نمی‌گشایند.

در این جلسه، نمایندگان شهرداری و بانک‌های استان، با اشاره به وضعیت مناسب‌سازی محیطی دستگاه‌های متبوع، گزارش کارهای انجام شده را ارائه دادند.

همچنین، نماینده جامعه‌ی معلولین خراسان رضوی، گزارش مبسوطی از وضعیت بانک‌های شهرستان‌ها و مشهد را به ستاد ارائه کرد و نقایص و کمبودهای دسترس‌پذیری این مراکز را عنوان نمود.

محمد ایمانی راد همچنین گزارشی از وضعیت مراکز خدمات پیراپزشکی در مشهد و شهرستان‌ها را ارائه داد و گفت که اغلب این مراکز یا دسترس پذیری ندارند یا تمهیداتی که برای دسترس‌پذیری آنها ایجاد شده، کافی نیست و نقایصی دارد.

کد خبر 50127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد