آخرین وضعیت «غربالگری شنوایی» موالید ۱۴۰۰ /بی‌بضاعتها «رایگان» غربال می‌شوند

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از شناسایی ۳۷ هزار نوزاد دارای اختلال شنوایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۹۰ درصد موالید، غربال شنوایی شده‌اند.

افروز صفاری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه غربالگری شنوایی که از سال ۱۳۸۴ توسط سازمان بهزیستی و با استفاده از دستگاه‌های AABR و OAE اجرا شده است، اظهار کرد: از ابتدای شروع برنامه تاکنون ۱۲ میلیون و ۳۶۰ هزار نوزاد از خدمات غربالگری شنوایی بهره‌مند شده‌اند که حدود ۳۷ هزار نوزاد دارای اختلال شنوایی شناسایی شده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۶۳۰ واحد غربالگری فعال در سراسر کشور وجود دارد که بسیاری از آنها در زایشگاه‌ها و برخی هم در مراکز بهداشت و کلینیک‌های خصوصی مستقر هستند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ایران در منطقه به دلیل درصد پوشش بالایی که داشته جزو کشورهای بسیار خوب در زمینه غربالگری شنوایی شناسایی شده است، گفت: این پوشش حتی در سال ۹۹ هم که با شیوع ویروس کرونا همراه بود، ۸۶ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۰ نیز تاکنون موفق به غربالگری حدود ۹۰ درصد موالید شده‌ایم.

صفاری‌فرد در پاسخ به این سوال که هدف‌گذاری سازمان در سال جاری برای انجام غربالگری شنوایی چقدر بوده است؟ یادآور شد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۹۰ درصد موالید را پوشش دهیم. تاکنون همین روال بوده است، به طوریکه در ۶ ماهه اول سال جاری حدود ۵۰۰ هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی در در ادامه در خصوص هزینه‌ غربالگری شنوایی گفت: سازمان بهزیستی به موسساتی که با ما همکاری می‌کنند، کمک بلا عوض در راستای اجرای برنامه و تامین دستگاه غربالگری پرداخت می‌کند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور این را هم گفت که در بسیاری از نقاط مانند حاشیه شهرها و روستاها که حتی همین تعرفه دولتی توسط خانواده‌ها قابل پرداخت نیست، سازمان بهزیستی خرید خدمت می‌کند؛ به این معنی که سازمان بهزیستی حتی همین تعرفه دولتی که خانواده‌ای توان پرداخت آن را ندارد را به موسسه پرداخت می‌کند. همچنین خانواده‌هایی که توان پرداخت هزینه سمعک و کاشت حلزون را هم ندارند می‌توانند از خدمات سازمان بهزیستی استفاده کنند.

کد خبر 49760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =