در رسانه | پوشش ۵۰ هزار نفری غربالگری ژنتیک در خراسان رضوی

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: پیشگیری از اختلالات ژنتیک و تولد فرزندان معلول یکی از مهم‌ترین برنامه‌های غربالگری بهزیستی است. با وجود محدودیت‌های کرونایی طی دو سال گذشته، باز هم در این بازه زمانی بیش از ۵۰ هزار نفر در خراسان رضوی را تحت پوشش این برنامه قرار دادیم.

لاله‌سادات کوثری | شهرآرانیوز؛  معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: پیشگیری از اختلالات ژنتیک و تولد فرزندان معلول یکی از مهم‌ترین برنامه‌های غربالگری بهزیستی است. با وجود محدودیت‌های کرونایی طی دو سال گذشته، باز هم در این بازه زمانی بیش از ۵۰ هزار نفر در خراسان رضوی را تحت پوشش این برنامه قرار دادیم.
غلامحسین دلبری در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: طی سه سال گذشته از تولد بیش از یک هزار فرزند معلول پیشگیری شده است. پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی به عنوان یکی از طرح‌های جدید بهزیستی در دستورکار قرار دارد. این طرح نیز امسال اجرایی می‌شود.

در رسانه | پوشش ۵۰ هزار نفری غربالگری ژنتیک در خراسان رضوی

آگاه سازی ۱۲۷ هزار نفر برای پیشگیری از خودکشی

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه تقریبا یک میلیون نفر در سراسر جهان به علت خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. نرخ اقدام به خودکشی نیز ۱۰ تا ۲۰ برابر آمار فوت بر اثر خودکشی است. به‌طور میانگین در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر خودکشی از بین می‌رود. اگرچه آمار خودکشی در ایران به نسبت خیلی از کشورها پایین است و کشور ما از این نظر در رتبه ۱۳۰ قرار دارد، باید به معضل خودکشی به عنوان یک پدیده پیچیده و چندبعدی نگریست که عوارض آن نه تنها فرد و اطرافیان او را تحت شعاع قرار می‌دهد بلکه جامعه را نیز دچار تشویش و نگرانی و آسیب می‌کند. «طرح پیشگیری از خودکشی» یکی از برنامه‌های اجرایی بهزیستی استان است که به گفته معاون پیشگیری بهزیستی خراسان‌رضوی، در ۶ ماه اول امسال ۱۲۷ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند.

وی در این مورد نیز گفت: در رصد کشوری برای اجرای طرح پیشگیری از خودکشی، خراسان‌رضوی جزو ۱۰ استان اولویت‌دار کشور نیست.
وی با بیان اینکه در اجرای همه طرح‌های پیشگیرانه در مرحله اول شیوه‌نامه اجرایی ابلاغ می‌شود، افزود: بهزیستی استان بخشی از فرایندهای این شیوه‌نامه را در دستور اجرا قرار داد که براساس آن در وهله اول تسهیلگران مد نظر را انتخاب کردیم.

دلبری بیان کرد: بخش آگاه‌سازی عمومی در این طرح در محلات مختلف مشهد و سراسر استان به منظور آگاه‌سازی و برای جلوگیری و پیشگیری از خودکشی انجام گرفت.
وی افزود: مربیان و تسهیلگران طی یک کارگاه آموزشی ۱۲ تا ۲۴ ساعته آموزش دیدند و شرط فعالیت آن‌ها ارائه محتوای دوره آموزشی به شهروندان است. وی با اشاره به اینکه هم‌زمان با آموزش و آگاه‌سازی حضوری تسهیلگران در شهر، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی هم آغاز شد، گفت: بخشی از فرایند آگاه‌سازی به جمعیت عمومی و حساس‌سازی مدیران و آموزش تسهیلگران معطوف است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان ادامه داد: امسال همچنین سه کارگاه بازآموزی، آگاه‌سازی و حساس‌سازی کارشناسان تسهیلگران و رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها را نیز در دستورکار قرار دادیم.
دلبری با بیان اینکه اولویت آگاه‌سازی شهروندان در مشهد حاشیه شهر و مناطق آسیب‌خیز است، افزود: جمعیت عمومی مشهد یعنی گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال مخاطب این طرح هستند.

فعالیت ۴۷ تسهیلگر در استان

وی اظهار کرد: آگاه‌سازی بخشی از فرایند طرح پیشگیری از خودکشی است. اکنون بالغ بر ۴۷ تسهیلگر آموزش در استان دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده‌اند و در استان فعالیت دارند.
دلبری گفت: بهزیستی استان ۱۰ برنامه پیشگیری مستمر و ثمربخش را در دستورکار اجرا دارد؛ غربالگری ژنتیک، غربالگری اضطراب کودکان، پیشگیری از آمبلیوپی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان سه تا شش سال از مهم‌ترین این برنامه‌هاست.

وی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، طرح مشارکت دانش‌آموزان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، طرح همیاران سلامت اجتماعی و سلامت روان افزود: طرح‌های اجتماع‌محور و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده و مشاوره پیشگیری از طلاق، از جمله برنامه‌های پیشگیرانه بهزیستی است که با قوت و فراگیری بالا در دست اجراست.

در رسانه | پوشش ۵۰ هزار نفری غربالگری ژنتیک در خراسان رضوی

هزینه هر جلسه مشاوره پیشگیری از طلاق، ۵۰ هزار تومان

دلبری درباره مشاوره پیشگیری از طلاق اظهار کرد: تعرفه مشاوره پیشگیری از طلاق برای ۵ جلسه ۲۵۰ هزار تومان در مشهد و ۲۲۵ هزار تومان در شهرستان‌هاست. میانگین سازش در بین متقاضیان طلاق در برخی شهرستان‌ها شایان‌قبول است و به حدود ۱۸ درصد رسیده که با میانگین کشوری منطبق است.

وی با اشاره به اینکه سامانه «تصمیم» ‌در ۱۵ شهرستان دیگر به‌زودی راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: از آنجا که مراکز مشاوره در این شهرستان‌ها فعال نیست، این سامانه با مسئولیت بهزیستی شهرستان راه‌اندازی شده است و همه تقاضاها در این سامانه ثبت خواهد شد.
دلبری بیان کرد: در یارانه‌مشاوره طلاق، غربالگری اضطراب و مشاوره‌های خانواده و ازدواج هیچ محدودیت و مشکلی نداریم و اعتبارات در این بخش کافی است.

کد خبر 49721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد